Gå til innhold

tele og macro linser til nikon

Anbefalte innlegg

hei folks

jeg har nikon d80, har lyst på både macro linse for å ta bilder av planter, insekter osv.

men også lyst til å skaffe tele linse for å ta bilde av ville dyr.

men siden hver av dem koster litt, skal jeg bare skaffe en i første omgang, noen tips? tele eller macro?

hva gir mest morro?

hvilke macro/tele linse er bra?

Endret av simster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også tenke på Nikon 70-300VR. Den har ikke macro.

Nikon har også en AF-S 300mm f/4 som er meget skarp, dersom du klarer deg uten zoom.

Den Sigmaen som er foreslått skal være god.

Alle macrolinser er som regel meget skarpe på nært hold.

Det finnes også endel zoomer med betegnelsen macro, men de forstørrer ikke så mye.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke et lyssterkt objektiv for å ta bilder av månen siden den er badet i sollys. Men du trenger stor brennvidde hvis du skal se noen detaljer, helst et telskop. Selv med 300 mm så blir det ganske stusselig hvis det er månen som skal være hovedmotivet.

Sigma 150 mm er ganske uskarpt på f/2,8 på lang avstand, på mindre blenderåpning så blir det mye bedre.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettop kjøpt Sigma 150mm makro. Men når jeg bruker den som tele er den svært treg når den skal fokusere. Noen ganger har den problemer med å fokusere. Jeg må benytte manuell innstilling. Er det normalt? Har aldri fotografert makro før. Er det gode norske sider om makrofotografering?

Lenke til kommentar

Dedikerte makro-objektiver har som regel forholdvis treg autofokus når de brukes som tele, det er helt normalt. De er jo nettopp laget for nærfotografi, og muligheten til å gjøre små og nøyaktige justeringer manuelt blir prioritert foran rask AF ved uendelig, som seg hør og bør.

Jeg har ingen erfaring med denne Sigmaen, så jeg vet ikke om det er normalt at den sliter litt med å treffe fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...