tralala111 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Har ikke fullført vgs. har bestått ett par fag på grunnkurs .-matte engelsk og naturfag... 25år Vil ha en utdannelse Men orker ikke sitte på vgs med unger. Så vanlig vgs er utelukket. hva slags utdanning kan jeg ta? Er vel ikke mange muligheter nei. er ikke spesielt skoleflink heller. men er motivert for noe skole nå. Er det noe kurs eller korte utdannelser jeg kan ta? Noen som har noe tips? Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Hva er det du interesserer deg for da? Du kan jo melde deg opp som privatist i de fagene du mangler på vgs. Men det kan jo ta både lang tid og være energitappende hvis det eneste du har er 3 fag fra 1. klasse. Og det er forskjellige regler om du bare har strøket i de andre fagene, enn hvis du har (IG--Ikke grunnlag) i faget. Men det er fint mulig å få fullført vgs i din alder, selv om det da koster litt penger. Og da har du jo studiekompetanse og kan ta nettstudier, eller nettkurs så mye du orker. Det er lite du får studert hvis du ikke har generell studiekompetanse, men sikkert en del kurs. Hva vil du gjøre? Kontor? butikk? lærer? Eller er det fysisk arbeid du leter etter? som snekker, rørlegger osv? Jeg vet det er spesielle regler innen bilmekanikere o.l. Som hvis du kommer deg inn i bedriften, og bedriver det samme som de fagarbeidende i en lengre periode, til en litt lavere lønn kan du gå opp til eksamen. Men dette er da snakk om mange år som "lærling" eller hva de kaller denne typen arbeidere. De får litt mindre lønn enn fagarbeidende, og har ikke lov til å utføre all den samme jobben. Hvis du interesserer deg for økonomi og du klarer å karre til deg vitnemålet ditt, kan du jo ta enkle ett års kurs i Økonomi administrasjon e.l. og få greie jobber innen dette med god inntekt. Edit: http://utdanning.no/utdanningssystemet/utd...ering/privatist http://www.nav.no/page?id=318 Lykke til Endret 21. oktober 2008 av HouseWolf Lenke til kommentar
TWA Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Ganske sikker på at du kan få deg fagbrev ved å gå som lærling i fem år. En kamerat av meg holder på med det, han gikk fra allmenn (fikk vitnemål, da) og rett til murer-lærling. Problemet er nok å finne en slik lærlingplass. Eller så kan du kanskje ta vekterkurs og jobbe som det. Tror de trenger mye folk i den bransjen. Endret 21. oktober 2008 av TWA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå