Gå til innhold

Gaming-PC - Usikker på valg av kjernekomponenter (CPU, GFX, RAM, HK)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i disse dager ute etter ny maskin å leke med, hovedsaklig med gaming for øyet, men også noe virtualisering og mediaavspilling på TV (men dette kan komme senere).

Tenkte tidligere i år at jeg kunne vente på Nehalem, men dette koster for mye i forhold til hva det smaker, så den plattformen må vente i minst ett år.

Etter å ha sjekket pengebeholdningen ser jeg at jeg har mulighet til å betale et sted mellom 10 og 12.000, hvor førstnevnte ville vært fantastisk. Dette har ført til at jeg har endret noe på kravene jeg orginalt hadde og sitter nå igjen med en handlevogn jeg er noenlunde fornøyd med, med unntak av prisen og mangelen på skjerm.

Da min nåværende maskin er både gammel og treg (A64 3200+, X800Pro) har jeg gått glipp av endel spill jeg har tenkt å oppleve, bl.a. Crysis (+Warhead), BioShock, nyeste UT, CoD4, Mass Effect og Age of Conan (dog det frister ikke så voldsomt for øyeblikket), og jeg kunne tenkt meg å fått med meg Far Cry 2, Alan Wake, Half-Life2: Episode 3 og andre titler som kommer i nærmeste fremtid.

Dermed, her er min handlevogn jeg kan tenke meg å få kommentarer på:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85323

Netshop.no (har alle varene) Pris

3RSYSTEM Neon Light Dual 395,-

Asus EAH4870X2/HTDI/2G 3795,-

Asus Rampage Formula 2350,-

Intel Core 2 Duo E8400 1425,-

Kingston HyperX DDR2-800 4 GB 650,-

Microsoft Keyboard 3000 259,-

Windows Vista Home Premium 64 905,-

MIST Modulær 1000W 1395,-

Samsung F1 500 GB 16 MB 525,-

TOTALT 11699,-

Rimeligste totalsum 10540,-

Har dessverre ikke råd til ny skjerm, så jeg kommer til å kjøre på med nåværende 19". Ser for meg at jeg får råd til ny skjerm rundt februar, og ønsker nok da en 22" med 1680x1050 oppløsning - slik at jeg kan underholde meg selv med nyere spill på høykvalitetsinnstillinger uten å bekymre meg for å handle nytt skjermkort.

De delene jeg er mest skeptisk til er skjermkort, hovedkort, RAM og til en viss grad prosessor.

Jeg lurer på om 4870x2 kan byttes til fordel for et enkelt 4870 til å begynne med, da jeg vil sende allerede lanserte spill på det, og heller kjøpe et nytt 4870 når tiden skulle vise seg å være moden for det.

Det krever et hovedkort med 2 PCIe16x-porter, og på hovedkortsiden ser jeg for meg at jeg kan spare endel på å bytte til noe annet. Jeg har i utgangspunktet sett for meg et ASUS-kort på grunn av gode erfaringer med de tidligere og de leverer i mine øyer solide kort, men jeg er åpen for andre forslag av produsenter (MSI har dog enda et noe rufsete rykte i mine øyne, men det er kanskje ubegrunnet i nyere tid?).

Krav jeg stiller til hovedkort: 8GB DDR2-støtte, 2x PCIe16x (SLi/Crossfire Compatible), støtte alle nyere Socket-775-prosessore, GbE (og gjerne to av de). Oppstart via tastaturtrykk, WiFi og fjernkontroll er meget velkomment, men ikke en nødvendighet.

RAM-valget er jeg usikker på - har jeg valgt riktig hastighet? (Har dessverre falt av lasset på den fronten) Kunne også tenkt meg å fått inn 8GB om kuttene andre steder åpner for dette for å gjøre virtualisering til en mer spennende oppgave senere.

Tenkte i utgangspunktet på en 4-kjernet prosessor (og hadde lenge sett for meg Q9450 som en ypperlig kandidat) for å gjøre virtualisering spennende, og tanken på å kunne lesse maskinen ned i arbeid er interessant for meg. Tapet i spillytelse så jeg på som akseptabelt i forhold til hva jeg fikk og jeg er også åpen for overklokking (men bare på luft - og nå bare med medfølgende vifte). Er Q9300 (evt. Q6600) viable alternativer til E8400 i henhold til resten av det jeg har skrevet?

Har egentlig avskrevet 4-kjerner og tenker heller at jeg plukker opp en variant når Nehalem for vanlig dødelige lanseres nærmere juni.

Jeg har allerede skjerm, mus, optisk drev og lyd. Har sentral lagring hjemme og trenger dermed ikke å investere i noen voldsom harddisk. Tenker i senere tid å utstyre maskinen med Blu-ray spiller og kanskje et TV-kort som støtter RiksTV.

Ser gjerne at varene er i sortimentet til enten NetShop og/eller Komplett - Kabinettvalg og PSU-valg er spikret (og kommer fra NetShop/Microplex). Komplett fordi jeg kanskje kan spare noen kroner gjennom jobben der.

Til slutt;

Beklager veggen med tekst, men jeg håper den er forståelig nok og lettleselig nok til at jeg får noe god respons. Er tross alt usikker i valget av de viktigste delene!

MVH Sneglen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett litt rundt og tenkt litt har jeg kommet frem til en ny handlevogn; https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85323

Forskjellen er dyrere og raskere Mushkin-RAM, billigere ASUS HK (P5Q Pro istedenfor Rampage Formula) og mangel på Windows Vista (får tak i gjennom jobben). Vurderer enda en harddisk (kanskje en mindre) for å kjøre i RAID0.

Skjerm og 4GB RAM til må vente til januar. Skjermvalget ligger for øyeblikket på en ASUS 22"W VW222U.

Lenke til kommentar

Delene du har valgt i siste handlekurv er jo typiske varer som er godt kjent for gamerne :)

Det jeg tror kan være lurt er å satse på et HD 4870 nå i starten (1GB versjonen?) og heller spare opp til en 24tommer skjerm. Hvis dette ble en altfor vill tanke så er jeg enig i at Asus VW222U er en av de bedre 22 tommerne :) Men jeg angrer noen ganger på at jeg heller ikke bare kjøpte en 24 tommer når jeg først var igang, for du får liksom den fulle HD oppløsningen osv. Så hvis du synes 1920x1200 blir for mye med kun et HD4870 kan du lett oppgradere med enda et kort og få bruk for CF hovedkortet ditt!

Lenke til kommentar

Med tanke på at jeg ikke får oppgradert så ofte (det har jo tatt mer 4 år siden forrige gang) vil jeg ikke forringe bildekvalitet fordi jeg må spille i ikke-nativ oppløsning, og jeg ønsker derfor en 22" med 1680x1050 oppløsning. Film ser jeg uansett på 42" TV-en :) For å holde følge lengs mulig vil vel et 4870x2 være veien å gå - så får jeg komme tilbake til tanken på å kjøpe enda ett når den tid kommer (men da må det være reell ytelsesøkning).

Lenke til kommentar

Ville nok gått for et bedre kabinett. Jeg har et 3r systems og er ikke vledig fornøyd. I tillegg er det noe du kan ta vare på. Er en haug der ute å velge mellom. Skal det være billig tror jeg Antec 300 er et veldig bra kabinett. CoolerMaster dominator (690) fra amentio synes jeg er ganske ok. Ellers er Antec 900 og p182 gode valg også(en flashy, en mer stilfull).

Halvor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...