Gå til innhold

SATA og! IDE Harddisker ilag!?

Jdronnen

Anbefalte innlegg

Har en gammel server som jeg har ett Asus A7N8X-Deluxe hovedkort i.

Der står det følgende HD`er på følgende porter.

IDE:

Primary Master - HD

Primary Slave - HD

Secondary Master - DVD Rom

Secondary Slave - HD

IDE Ultra133-kontroller kort:

4 HD`er, alle på cable select.

Så kommer problemet!

Har kjøpt en ny Samsung 1TB SATA hd.

Hvor skal jeg sette denne ? Går det greit å ha BÅDE Ide og SATA hder ilag? Og selv om både Primary og Secondary er full?

For når jeg prøvde å bare plugge inn SATA HDen så låste Pcen seg i Boot. Dvs den finner disken, men går ikke lenger. (Selv om jeg prøver å nappe ut strøm til alle andre disker enn sata disken)

Prøvde å hive den inn i min andre pc og formatere den først, men det hjalp ikke, fikk samme stans i boot.

-Har også oppdatert bios!

Endret av Jdronnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

har du husket å endre boot rekkefølge i bios også? sørge for at SATA er under IDE i rekkefølgen ellers vil den prøve å boote fra SATA disken?

Ja har prøvd, men den låser seg fremdeles.. burde vært slik at den humpet seg videre og fått en feilmld om at der ikke er noe operativsystem. Men den kommer ikke så langt.

Lenke til kommentar

Vell om du har 2x IDE Kanaler på HK'et og en nyere SATA disk så vet jeg hva ditt problem er.

Du har den gamle SATA 150 standarden mens disken er av den nye SATA300 standarden.

Det du må gjøre er å finne en måte å "Gire ned" Sata 300 disken til 150 hastighet for at hovedkortet skal takle det.

Lenke til kommentar
Vell om du har 2x IDE Kanaler på HK'et og en nyere SATA disk så vet jeg hva ditt problem er.

Du har den gamle SATA 150 standarden mens disken er av den nye SATA300 standarden.

Det du må gjøre er å finne en måte å "Gire ned" Sata 300 disken til 150 hastighet for at hovedkortet skal takle det.

Aha! Det kan være noe! For sata disken er jo helt ny, og hovedkortet er gammelt..

Lenke til kommentar
sannsynligvis en jumper på disken som kan begrense den til SATA150.

Fant den jumperen, men den vil fremdeles ikke boote! Så jeg valgte å bare hive 1TB`en inn i min PC, også ta den gamle SATA 1 disken som sto der å hive den inn i servern. Den gikk pang opp! :) Meget snodig, men men... kan leve med det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...