Zodihax Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Nettopp, for de fleste oppegående mennesker må jo virkelig se hvor dumt det er å røyke. Uansett om du slanker deg eller stresser ned ved hjelp av det, så er det andre måter å løse disse problemene på enn å putte i seg giftgass. Tror helt klart du er inne på noe når du nevner gruppepress, det er en grunn til at mange som røyker begynte i 15-17-årsalderen. Det er få som begynner når de har passert godt over 20. Nettopp fordi de da har blitt mer selvstendige til å kunne stå for egne valg og ikke bli bite på gruppepresset.Heldigvis blir det stadig mer forståelse også blant ungdommen at å røyke ikke er like kult som man trodde for noen år siden. Forhåpentligvis fortsetter denne utviklingen. Mhm, nå har snusingen tatt over. Er mange fler som snuser enn som røyker "nå til dags", inklusive meg. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Så de positive sidene du prater om er"Nicotine may provide some beneficial effects on certain psychiatric conditions and has been preliminarily shown to slow onset of Parkinson's Disease symptoms. It's stimulating effects may be used by ADHD sufferers as a self-treatment, although its beneficial effects on attention disorders has not been established in the scientific literature. Nicotine tends to reduce appetite, even in regular users." ? Vel, jeg ser den, men jeg har verken Parkinsons eller sliter med ADHD, så det er fortsatt ikke et eneste godt argument for hvorfor jeg skal begynne. Hvor skrev jeg at jeg bare mente medisinske effekter? Jeg skrev at det har positive effekter, altså effekter folk ønsker av diverse grunner. Eksempler på effekter man kan se på som positive: - Det er stimulerende. - Det er avslappende. - Det kan dempe angst. - Det kan dempe apetitten. - Det gir en følelse av eufori (øker produksjon av dopamin). - De medisinske effektene du nevnte. - Etc. De er effekter som ville fått meg til å bruke det på flekken, hadde det ikke vært for de negative effektene. De positive effektene overgår ikke de negative, så jeg bruker det ikke. Enkelt og greit. Igjen: Å si at røyk ikke har noen positive effekter blir for dumt. Det stemmer ikke. Ønsker du å få frem et poeng så ikke bruk feilinformasjon som det der, det bare senker din troverdighet. Nå som det er sagt: Jeg prøver ikke på noen måte å få noen av dere til å røyke, heller det motsatte. Jeg skriver ikke dette for tobakkens skyld, men for fornuftens skyld. I tilfellet det ikke var klart nok: Jeg prøver ikke å få deg til å begynne å røyke. Endret 15. november 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Så de positive sidene du prater om er"Nicotine may provide some beneficial effects on certain psychiatric conditions and has been preliminarily shown to slow onset of Parkinson's Disease symptoms. It's stimulating effects may be used by ADHD sufferers as a self-treatment, although its beneficial effects on attention disorders has not been established in the scientific literature. Nicotine tends to reduce appetite, even in regular users." ? Vel, jeg ser den, men jeg har verken Parkinsons eller sliter med ADHD, så det er fortsatt ikke et eneste godt argument for hvorfor jeg skal begynne. Ønsker du å få frem et poeng så ikke bruk feilinformasjon som det der, det bare senker din troverdighet. Feilinformasjon? Jeg siterer jo bare direkte fra den linken du sendte. Jeg skjønner at du ikke vil prøve å få meg til å røyke. Var heller ikke det jeg mente, jeg ville bare for undersøkelsens og nysgjerrighetens skyld se om noen klarte å komme opp med en grunn som fristet meg til å begynne. Siden jeg ikke føler behov for verken nedsatt apetitt eller avslappende midler som demper angst, så er jeg i min fulle rett til å si (fra et subjektivt syn, men det burde det vel være unødvendig å nevne at de fleste uttalelsene mine er) at jeg ikke ser noen som helst positiv grunn (FOR MEG) til å begynne å røyke. Jeg forstår at andre kan se det, men likevel skjønner jeg ikke at noen vil veie disse grunnene tyngre enn den endeløse listen med negative ting som røyking fører med seg. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Så de positive sidene du prater om er"Nicotine may provide some beneficial effects on certain psychiatric conditions and has been preliminarily shown to slow onset of Parkinson's Disease symptoms. It's stimulating effects may be used by ADHD sufferers as a self-treatment, although its beneficial effects on attention disorders has not been established in the scientific literature. Nicotine tends to reduce appetite, even in regular users." ? Vel, jeg ser den, men jeg har verken Parkinsons eller sliter med ADHD, så det er fortsatt ikke et eneste godt argument for hvorfor jeg skal begynne. Ønsker du å få frem et poeng så ikke bruk feilinformasjon som det der, det bare senker din troverdighet. Feilinformasjon? Jeg siterer jo bare direkte fra den linken du sendte. Det var kanske litt uklart, men jeg siktet til din uttalelse om at "det er virkelig ikke en eneste ordentlig god grunn til å begynne." Det er, slik jeg ser det, helt feil ting å si hvis du vil stoppe noen fra å begynne å røyke. Jeg skjønner at du ikke vil prøve å få meg til å røyke. Var heller ikke det jeg mente, jeg ville bare for undersøkelsens og nysgjerrighetens skyld se om noen klarte å komme opp med en grunn som fristet meg til å begynne. Siden jeg ikke føler behov for verken nedsatt apetitt eller avslappende midler som demper angst, så er jeg i min fulle rett til å si (fra et subjektivt syn, men det burde det vel være unødvendig å nevne at de fleste uttalelsene mine er) at jeg ikke ser noen som helst positiv grunn (FOR MEG) til å begynne å røyke. Jeg forstår at andre kan se det, men likevel skjønner jeg ikke at noen vil veie disse grunnene tyngre enn den endeløse listen med negative ting som røyking fører med seg. Det har svært mye med den individuelle person å gjøre, noe jeg påpekte i mine tidligere innlegg. I stedet for å bli fortalt at røyking bare har negative effekter, så bør folk få se en liste over alle effekter og få velge. Noen vil veie de positive effektene tyngre enn de negative, de fleste vil ikke det. Hvis du vil ha en effekt som jeg vil anta de fleste ville ønsket: Eufori, en sterk følelse av glede og velvære pga. økt produksjon av dopamin (er ikke helt sikker på hvor sterk følelsen er av nikotin, men den er der). Det ville vært strålende hadde det ikke vært for de negative effektene. Endret 15. november 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå