Gå til innhold

[Løst]vurderer Canon 40D vs Pentax K20D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe et mitt første digitale SLR. Har ikke heelt bestemt meg ennå, i og med at jeg er nokså nyutdannet i første jobb og usikkerheten i økonomien etc. Men, litt mer til dette forumets primære interesseområde: Jeg regner meg selv for å være potensiell hobbyfotograf. Jeg liker å ta bilder når jeg er på tur i naturen og i utlandet, og det kan da være snakk om landskap, blomster, dyr, mennesker, et og annet portrett, samt byrom, arkitektur, etc.

For mitt bruk er det kanskje kamera ala 450D, D60, D80, E-520 som passer best. Men jeg må si jeg sikler litt på Canon 40D. Den har jo falt mye i pris nå, og er vel ett og to hakk bedre enn 450D? Mitt viktigste kriterium er bildekvalitet, mens jeg ser på værtetting (jeg bor på vestlandet), muligheter til gode og rimelige objektiv og grepet også som viktig.

Jeg vet Pentax er gode på værtetting, men må si jeg er noe skeptisk til Pentax pga hvitbalanse og slikt.

Jeg ser for meg for eksempel denne pakka:

Canon 40D til 6000 på JP (japanphoto)

Tamron 17-50 f/2.8 til drøyt 3000 på JP

En gorillapod

Sandisk Extreme III 4gb

veske: tenker å bruke min gamle Lowepro TLZ1 (bør vel sjekke dimensjoner først kanskje).

blitz: foreløpig ikke.

Dette oppsettet koster akkurat over 10000,- og noe mer enn dette kan jeg ikke tenke meg å bruke, heller mindre. Kommentarer? Noe som kunne vært bedre?

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar. Kan du spesifisere en Pentaxpakke som i så måte vil være et alternativ til Canonpakken?

Ellers har jeg tre spørsmål (viktig for å avgjøre om jeg kanskje kunne nøye meg med en 450-kit til en pris som er en del lavere).:

1. hvor viktig er egentlig grepet som kriterium?

2. hvor godt er Tamron-objektivet ift canons 18-55 IS?

3. Er værtettingen i 40D noe verdt?

Jeg kan videre spesifisere at antatt bruk vil være å ta med seg kameraet på reiser til utlandet og på turer i fjellet. Jeg fotograferer først og fremst for å dokumentere opplevelser, og det er ofte natur, bybilder, folkemengder, etc. som er motivene mine.

Lenke til kommentar
Ganske vil jeg si. Et stødig og bedre grep som passer deg gir skarpere bilder og/eller mulighet for lavere håndholdte lukketider.

Du må jo nødvendigvis holde i kameraet hver gang du skal ta et bilde. Og hvis det ikke sitter bra går det ut over kvalitetsfølelsen...

Det er bedre :)
Stoler ikke på den for frem flate øre, men jeg kom langt med en badehette :) Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Pentax K20D med 16-45mm er et bra sted å starte.

Svar på spørsmålene.

1. Grep er veldig vektig. Så du må prøve ut husene. For noen, så er grepet til 450D helt OK, for andre en lidelse.

2. Det ser ut til å være en del variasjoner ute å går når det gjelder EF-S 18-55mm med IS; så en god utgave er helt fin, men en dårlig en er ikke noe å hige etter. Der er nok Tamron'en bedre.

3. Bedre enn ingenting. Spørsmålet er hvor mye du er ute i møkkavær.

Tom

Lenke til kommentar

1: Det kommer an på hvor mye du skal bruke kameraet. Ved hyppig bruk vil du verdsette god ergonomi. Ved sjeldnere bruk er det ikke så viktig om det er veldig godt å holde i så lenge du kommer til alle knapper og hjul.

2: Veldig mye bedre vil jeg si. Hovedsaklig på grunn av lysstyrke, men byggekvaliteten og skarpheten er også et par hakk over.

3: Den er helt sikkert verdt noe, akkurat hvor mye vet jeg ikke.

Har ikke brukt det mer enn en time i regnvær, men kameraet overlevde det.

Lenke til kommentar
For mitt bruk er det kanskje kamera ala 450D, D60, D80, E-520 som passer best. Men jeg må si jeg sikler litt på Canon 40D. Den har jo falt mye i pris nå, og er vel ett og to hakk bedre enn 450D? Mitt viktigste kriterium er bildekvalitet, mens jeg ser på værtetting (jeg bor på vestlandet), muligheter til gode og rimelige objektiv og grepet også som viktig.

Jeg vet Pentax er gode på værtetting, men må si jeg er noe skeptisk til Pentax pga hvitbalanse og slikt.

Angående grep. Du MÅ gå rundt i butikker å kjenne på kamerahusene.

Værtettning: Der er Pentax god, som du sier selv. Hvitbalansen? Har K10D selv og kjører auto både inne og ute. Er det noe som ikke stemmer, fikser jeg det lett i Camera RAW. Jeg skyter kun i RAW-->DNG.

Gode og rimelige objektiv: Personlig synes jeg Pentax er en av de beste på dette, spesielt fastobjektiv. Det skal sies at jeg kjøper alle objektivene mine fra Canada eller Hong Kong, og at jeg kun har fastobjektiv(pancakes).

Bildekvalitet: Du får god kvalitet på alle kamera'ene du nevner.

Jeg ikke holdt i Canon 40D, men det ser ut som den har ett godt grep. 400/450D har ikke ett godt grep ifølge mine pai-labba.

Vet heller ikke hvordan 40D er iforhold Pentax K20D kitet Tomsi nevner. Mulig noen her inne har testet ut begge.

Trenger du seriebilde hastigheten til Canon, da kjøper du 40D. Trenger du værtettningen, tenk litt mer på Pentax før du bestemmer deg.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Jeg hører og skjønner hva dere sier om å prøve kameraene, men er litt betenkt, fordi jeg mener det er dårlig gjort overfor butikkene å bruke servicen deres uten å gi de noe igjen. Dessuten kan en selger på hjemmebane i sin egen butikk i alle fall lett få lurt meg ut i en følelse av kjøpspress. Det er derfor mer behagelig å gjøre vurderingene hjemme. Jeg tipper at det finnes gjengse oppfatninger om grep/ergonomi om de fleste kamera i testene som finnes på nettet, og jeg har iallfall funnet at det var samsvar mellom gjengs oppfatning/tester og min egen oppfatning av 400D.

Angående Pentax K20D så ser jeg nå at den har fått gode/svært gode kritikker. Og i og med at jeg tror værtetting vil være lurt for mitt bruk gjør dette at jeg nå vurderer K20D. Det var meget god pris på den kiten, mistenkelig god (kjøpt hver for seg koster kamera + objektiv 8000 + 3900, mens som kit så får du objektivet gratis???). Forhåpentligvis ikke for godt til å være sant.. Viktigste motargument ser ut til å være hastighet, men 40D har jo en del annet også som K20D ikke har da, blant annet en bedre skjerm, live view og GPS-opsjon. Jeg har ingen erfaring for å vurdere viktigheten av live view, men forstår det slik at dette er kjekt i noen situasjoner. Vet det eksisterer en del andre tråder for dette, så spør ikke om dette her.

MEn, er det noen som har brukt både K20D og 40D som har noen erfaringer å dele? er et menysystem bedre enn det andre? Hender det med K20D at det oppstår feile fargeer i enkeltpixler i enkelte bilder? Menysystem var ikke egentlig tenkt å være et kriterium, men hvis K20d er spesielt krøkkete kan det være det.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt mitt 350D i ca 3 år nå, og har akkurat kjøpt meg et 40D.

På jobb har jeg 450D.

Jeg vil si til deg følgende, som nybegynner er 450D lettere å bruke, og finne ut av. Kvalitetsmessig er det så bra at de fleste vil være mer enn fornøyd, men 40D er bedre å holde i og gir et mer solid inntrykk. Jeg tror ikke noen av de er værbestandig nok til å ta det med i beregningen, begge gir godt bilde.

Med et begrenset budsjett ville jeg heller kjøpt 450D og heller lagt resten av pengene i bedre linser, da det utgjør en større forskjell enn de kameraene.

Lenke til kommentar

Trygvan: Litt av grunnen til at K20D selges såpass billig med 16-45, har nok med å gjøre at DA 16-45 fases ut til fordel for DA 17-70.

Jeg har ikke prøvd særlig mye (erfaringen begrenser seg vel mest til at jeg har prøvd begge på JP), men så vidt jeg husker, er det samme type live view-løsning på begge kameraer (ned med speilet for å fokusere).

Ang. "feil farger i enkeltpiksler" var visstnok dette et problem i tidligere programvareversjoner, uten at jeg husker hva det var, hadde det noe med en funksjon som skulle "gjemme" døde piksler dersom de skulle dukke opp.

Menyene er vel smak og behag. Kan ikke si at Pentax har direkte sære menyer, det går vel mer på "annet system", men om man ikke er vant til noe fra før, gjør det sjeldent noe å lære seg noe nytt. :)

(Rådgivningen min blir vel omtrent den samme som hadebratakkskalduhas, sportsfotografer burde neppe tenke så mye på Pentax.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og da er Nikon D90 i hus!!! :new_woot: Takk for hjelp.

Ift oppsettet jeg begynte med føler jeg at dette er littegrann mindre og lettere (positivt), samt at jeg liker høy-isoegenskapene, den gode skjermen, og ble litt "forelska" i 16-85objektivet.

Eenste jeg savner er værtettinga til K20D. Men man kan ikke få alt. Nå får jeg bare prøve å være litt forsiktig når det regner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...