Gå til innhold

Reduser forbruket ditt, vent med investeringer

Aquila

Anbefalte innlegg

Personlig så håper jeg at folk gjør stikk motsatte .. Bruker penger slik at markedet begynner å fungere igjen.

Akkurat! Heldig du som har kjøpt i april og har 50000 til aksjer. Kanskje mulig med en dobling i løpet av 2-3 år? Selv kjøpte jeg 45kvm for 1.42 i desember i fjor, og har satt inn 500,- i aksjefond! lol. (dette er riktignok månedlig sparing fra nå). Ny speilrefleks er i tankene, men klarer ikke helt bestemme meg enda, for om jeg skal kjøre en litt forsiktig linje frem til arbeidsmarkedsresponsen tegner seg litt klarere.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og låner man over evne så kan man skylde på seg sjøl og ikke banken. Blir litt dobbelmoral når folk står frem i avisa og klager på at de frivillig tok opp lån på 3 mill med inntekt på 500k.

Noen har nokk seg selv å skylde på, men dette gjelder ikke de fleste. Prisene på leiligheter og hus er hauset opp så sterkt at en må løne over evne for å få et sted å bo hvis en bare har en vanlig inntekt. Og leieprisene er også så høye at dette heller ikke er noe greit alternativ. Videre er biler både hauset og avgiftsbelagt til de grader at å ha en grei bil i tillegg er nesten umulig uten å sette seg i en uholdbar situasjon.

Selv om det her er et element av marked, så er det nokk også et sterkt element av konspirasjon. Det vil si at alle aktører i de enkelte bransjene setter opp prisne skriff for skritt som et ledd i et koordinert samarbeid, og bankene er gjerne også med på denne koordinerte tralten.

Samfunnet trenge en gankske annen forretninsgmoral enn den nåværende, og jeg ser ingen annen utvei en en forbrukerstreik for å få dette til.

Visse bransjer er tilogmed så frekke at de helt åpenlyst koordioerer em prisopphausing via sine fagorganiseringer, uten at myndighetene gidder å reagere. Det beste eksemplet på dette er tannlegene, som om mulig kjører en enda mer tvilsom forretningsmoral enn eiendomsbransjen. Også disse trenger en skikkelig oppdragelse ved at folk faktisk stter seg ned å vurderer seriøst hvilke anbefalinger fra tannlegen som virkelig er til beste for dem selv, og ens varn. og hvilke ikke. For eksempel er det tvilsomt at den omfattende tannreguleringsvirksomheten som barn og unge utsetes for er til det beste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finansministeren gikk nylig ut og oppfordret folk til å kjøpe så det svir til jul. Dette er en meget usosial oppfording. De fleste husholdninger lever faktisk på grensen for hva de klarer av utgifter, og å øke forbruket, vil sette mange i en svørt vanskelig situasjopn.

Det som faktisk trengs for å få til et bærbart samfunn, er minskning av forbruket. Dette vil resultere i at mange overinvesterte bedrifter går fallitt. Men denne hestekyren må det norske samfunnet gjennom.

Arbeidsledighet i en slik situasjon kan takles ved å minske normalarbeidstiden til 6 timer. Derved vil arbeid bli fordelt på alle, og en får ikke stor arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Det som faktisk trengs for å få til et bærbart samfunn, er minskning av forbruket.

Har du tenkt å bære samfunnet? du snakker vel om et bærekraftig samfunn?

Grunnen til at finansministeren anbefalte folk å dra kredittkortet en ekstra gang når de handlet er at det er veldig få i Norge som egentlig har merket noe av finanskrisen. Lønningene er de samme, renta er lavere og arbeidsledigheten er latterlig lav(1.8%). Det norske samfunnet er veldig påvirket av skrekkhistoriene fra utlandet hvor mange faktisk sliter.

Det at de som kjøpte en bolig med tanken om at den kom til å stige i pris(boligspekulasjon), har nå sett medaljens bakside. Den eneste investeringen som er sikker er å sette pengene på høyrentekonto. Alt annet er bundet med risiko. Det er derfor man får høyere avkastning enn bankrenta. Selvsagt er det noen uskyldige sjeler som har gått i fella, men det kan vi aldri gardere oss helt mot heller. Det er tross alt fortsatt veldig mange som blir lurt av nigeriabrevene. Det jeg prøver å få frem her er at økonomien til folk flest har ikke endret seg den siste tiden. Finanskrisen er bare noe som man ser på TV, med noen unntak.

Når det gjelder 6 timer arbeidsdag så er det ikke noen dårlig ide. Det folk da må forstå er at man da vil bli lønnet for en 6 timers arbeidsdag og ikke lønnet for en 7,5 timers arbeidsdag. Dvs. at man må akseptere et lønnskutt på 20%.

Lenke til kommentar

De fleste som nå får 6 timers arbeidsdag er de som tar del i en 3-skiftsordning innenfor industrien. Da blir timeantallet en slags kompensasjon for ubekvemmelighetene ved å jobbe på alle døgnets tider.

Det at 6-timers arbeidsdag skaper mer produktivitet er, i mine øyne, latterlig. Du kan nok øke produktiviteten per time, men totalproduktiviteten vil gå ned. Det kan ha noe innvirkning på sykefraværet men her er det andre plasser hvor man kan hente like store effekter. Arbeidsmiljøet, ledelsen, bedriftskulturen, samfunnet og egne holdninger er også sterke faktorer som holder sykefraværet høyt i mange bedrifter.

Men for å ikke avspore helt fra topic: Det å gi folk kortere arbeidsdag med samme lønn, kan være risikabelt hvis den nevnte økte produksjonen ikke skjer. Da vil vi få lite verdiskapning i samfunnet og altfor mye penger i omløp.

Kanskje vi kunne bare fortsette livene våre som normalt og kastet avisene?

Endret av Tallyho
Lenke til kommentar

Jeg håper eiendomsmarkedet tryner skikkelig og når et bunnpunkt om ca 2 år, akkurat til jeg er ferdig med studiene mine. Ved siden av studiene jobber jeg i en bransje som tro det eller ei, har nyt godt av finanskrisen. Jeg kommer med markedsføring på internett. Nå i tider hvor folk flest har dårligere tider i sikte har folk begynt å vurdere mye mer hvor de bør putte reklamekronene sine. TV, Radio og print er vanskelig å måle og man vet ikke alltid helt om man tjener på det, derfor har mange (spesielt små og mellomstore bedrifter) kuttet ut mange av de tradisjonelle markedsføringskanalene og puttet pengene i internett, hvor de kan se helt ned til desimalet hva de tjener på og ikke. Så som sagt, jeg lever livet som vanlig og vil fryde meg om finanskrisen fortsatt er gående om 2 år og da har nådd bunnen. Da kan jeg kjøpe meg en leilighet eller to til spotpris.

Dog er jeg tildels enig med trådstarter. Jeg ville vært forsiktig med å investere penger, spesielt penger jeg ikke har. Aksjer har jeg ikke peiling på, så det er et marked jeg ikke har kastet meg over enda, men jeg ville vært skeptisk til å kjøpe sine alle norske medier om dagen skriker "kjøp aksjer nå". Om alle kjøper så vil det jo bare drive prisene opp og hvordan kan da aksjer være så lønnsomt?

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som godt kunne tenke meg redusert arbeidstid og lavere lønn. Men jeg ville heller ha 4 dagers uke enn 6 timers arbeidsdag. Jeg tjener omtrent gjennomsnittlig, men er ferdig med huslån og unger og andre ting som er dyrt og kan godt klare meg med litt mindre lønn.

Jeg hadde faktisk planer om å søke om redusert arbeidsuke, men etterat fondene og aksjene mine ble endel mindre verdt har jeg utsatt det. Men når det blir økt arbeidsledighet kan jeg godt ofre litt av stillingen min hvis det kan hjelpe yngre krefter i bedriften med større pengebehov fra å miste jobben.

Det var vel i Sigdal kjøkken at de ansatte gikk inn for 4 dagers uke for å unngå oppsigelser i uken som gikk. Hvis det problemet dukker opp hos oss er jeg den første til å gå med på mindre lønn og mindre arbeidstid.

Når det er sagt får jeg litt kvalm smak i munnen når jeg leser innlegget til Cypherus som håper han skal gjøre det godt her i livet på andres bekostning. Sånne folk er akkurat det vi ikke trenger her i landet. :no:

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nettopp, det å dele på arbeidet er en måte å sikre at ingen kommer virkelig dårlig ut i krisa som nå uungåelig vil inntre.

Krisa er nemlig uungåelig og nødvendig desverre. Eiendomsprisene er hauset opp i størrelser som gjør det nesten umulig for vanlige mennesker å skaffe bolig uten å gjøre seg til gjeldsslave. Og næringslivet er kraftig overinvestert for lånte penger. Dette er en byll som bare må stikkes hull på. men det er ting en kan gjøre forat ingen kommer helt ille ut.

Jeg er en av de som godt kunne tenke meg redusert arbeidstid og lavere lønn. Men jeg ville heller ha 4 dagers uke enn 6 timers arbeidsdag. Jeg tjener omtrent gjennomsnittlig, men er ferdig med huslån og unger og andre ting som er dyrt og kan godt klare meg med litt mindre lønn.

Jeg hadde faktisk planer om å søke om redusert arbeidsuke, men etterat fondene og aksjene mine ble endel mindre verdt har jeg utsatt det. Men når det blir økt arbeidsledighet kan jeg godt ofre litt av stillingen min hvis det kan hjelpe yngre krefter i bedriften med større pengebehov fra å miste jobben.

Det var vel i Sigdal kjøkken at de ansatte gikk inn for 4 dagers uke for å unngå oppsigelser i uken som gikk. Hvis det problemet dukker opp hos oss er jeg den første til å gå med på mindre lønn og mindre arbeidstid.

Når det er sagt får jeg litt kvalm smak i munnen når jeg leser innlegget til Cypherus som håper han skal gjøre det godt her i livet på andres bekostning. Sånne folk er akkurat det vi ikke trenger her i landet. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...