Aquila Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Finanskrisen er bare forvarslet om sterkt forverrede tider. Norske forbrukere har stor gjeld, levekostnadene øker og renten er mye høyere enn da gjelden ble stiftet. Men i tillegg er verden og med den Norge i ferd med å dras inn i en dyp resesjon eller depresjon. Dette betyr at at alle kan regne med dårligere realinntekter fremover, uansett yrke og stilling. Og mange kan regne med å bli helt eller delvis arbeidsledige. En må også regne med at prisene på leiligheter og eiendom sterkt vil reduseres fremover, antakelig til under halvparten. Dette skyldes dels den nye økonomiske situasjonen, men ogs at eiendomsprisene gjennom noen år har blitt hauset opp til det 3-dobbelte av reell verdi, fordi alle ledd i kjeden har tatt seg ublu avanser. Dette vil nå krakke sammen. I denne situasjonen bør alle og enhver konsolidere egen situasjon, dcette betyr: . ikke kjøp ny bolig eller bil nå. det blir billigere siden, - Ikke kjøp kaptalvarer nå, om ikke lenge vil butikkene fallby varene sine. - Ikke gå inn i store og dyre prosjekter av noen art, vent til bunnen er nådd. - Ikke tas opp mer lån, høyst sannsynlig vil du ikke klare å betjene høyere gjeld. Med andr ord, sitt på gjerdet, ta en hvileperiode og samle nye fysiske og økonomiske krefter. Men nyt for all del livet. Ta tid til fsmilien. Unn deg daglige gleder som ikke er så dyre, men som gir deg nytelse i det daglige. Bruk penga du har til overs til daglig hygge og fornøyelser. Nyt det du har. ikke bygg videre på noe som i neste omgang kan rase sammen akkurat nå. Endret 26. oktober 2008 av Aquila Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Finanskrisen er bare forvarslet om sterkt forverrede tider. Norske forbrukere har stor gjeld, levekostnadene øker og renten er mye høyere enn da gjelden ble stiftet. Men i tillegg er verden og med den Norge i ferd med å dras inn i en dyp resesjon eller depresjon. Dette betyr at at alle kan regne med dårligere realinntekter fremover, uansett yrke og stilling. Og mange kan regne med å bli helt eller delvis arbeidsledige. En må også regne med at prisene på leiligheter og eiendom sterkt vil reduseres fremover, antakelig til under halvparten. Dette skyldes dels den nye økonomiske situasjonen, men ogs at eiendomsprisene gjennom noen år har blitt hauset opp til det 3-dobbelte av reell verdi, fordi alle ledd i kjeden har tatt seg ublu avanser. Dette vil nå krakke sammen. I denne situasjonen bør alle og enhver konsolidere egen situasjon, dcette betyr: . ikke kjøp ny bolig eller bil nå. det blir billigere siden, - Ikke kjøp kaptalvarer nå, om ikke lenge vil butikkene fallby varene sine. - Ikke gå inn i store og dyre prosjekter av noen art, vent til bunnen er nådd. - Ikke tas opp mer lån, høyst sannsynlig vil du ikke klare å betjene høyere gjeld. Med andr ord, sitt på gjerdet, ta en hvileperiode og samle nye fysiske og økonomiske krefter. Men nyt for all del livet. Ta tid til fsmilien. Unn deg daglige gleder som ikke er så dyre, men som gir deg nytelse i det daglige. Bruk penga du har til overs til daglig hygge og fornøyelser. Nyt det du har. ikke bygg videre på noe som i neste omgang kan rase sammen akkurat nå. Det er ganske uforutsigbart hva som blir resultatet med sentralbanker som trykker opp penger som ikke er støttet opp av noenting, tilliten kan bli borte på et sekund, det er ingen fast verdi i papirpenger, de fleste andre land sine valutaer kollapset nesten mot dollaren i den store depresjonen på 30 tallet, det var fordi dollaren var hard at de fikk så dyp depresjon. Det kan bli hyperinflasjon slik som på Island i verste fall, selv om det er usannsynlig. Det er også i slike tider som dette det kan starte oppgangstider selv om ingen forventer det. Endret 21. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Tja.. Sunn tankegang iallfall, har tenkt noe lignende selv. Jeg er glad jeg og min samboer ikke har overdrevent høy gjeld i forhold til inntekt. (1,3 mill i lån, ca 670 000 i lønn / året samlet). Så vi klarer oss godt nå selv om renta går opp mer. Men tankene lurer i bakhodet og vi har lagt en del Plan B tiltak allerede, hvis alt skulle gå til helvete. Noe vi IKKE gjør nå er å selge vår leilighet, bil, eller andre kapitalvarer. Så lenge vi kan beholde det vi har av materielle verdier uten at det har stor innvirkning på vår økonomi så lar vi det være sånn. Selv skal jeg også begynne i ny jobb snart, jeg var ganske skeptisk til å skifte jobb men de har forespeilet meg at det er arbeid ihvertfall 2 år frem i tid. Finanskrise eller ikke... så vi får se Er helt enig med at folk bør nyte det de allerede har, og sette ned krav på standard litt og sitte på gjerdet. Det finnes utrolig mange som har det EKSTREMT MYE verre enn vi som bor i Norge. Vi skal være glade vi bor her. Egentlig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tror det er lurt å ha litt sølv, gull og dollar i bakhånd. I tilfelle krona skal havarere slik at man ikke lenger får kjøpt mat. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tror de i offentlig sektor og diverse trygge yrker og bransjer ikke skal bekymre seg for mye. Den som holder sin gjeldsgrad på et fornuftig lavt nivå stiller alltid sterkt. Husk at noen som svartmaler situasjonen har ett motiv i at de f.eks vil kjøpe bolig, men ikke har råd med mindre prisene går ned. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Nå er jo dette en selvoppfyllende profeti. Alle reduserer forbruket sitt - butikkene tjener mindre penger - butikkansatte mister jobben sin. Eg tror det er viktig å ikke gjøre drastiske endringer i økonomien. Hold forbruket på et normalt(men fornuftig) nivå så går nok alt bra. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 hehe, ut i fra emnetittelen (caps-lock og dommedagsmelding) tipper jeg at trådstarter er aktiv på Hegnar Online forumet til daglig... Lenke til kommentar
Morro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 hehe, ut i fra emnetittelen (caps-lock og dommedagsmelding) tipper jeg at trådstarter er aktiv på Hegnar Online forumet til daglig... Å, en rasistisk shorter som tråler butikkene etter snurrring, i sin styla Atos? HO forumet tar kaka.... Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Kanskje er profetien min noe selvoppfyllende, men det er bare bra. Norsk økonomi er en boble som det må stikkes hull på. Prisene på eiendom og øvrige goder må for vanlige menneskers beste bringes ned. Firmaer som har lært seg til å ta ublu avanser må tvinges til å opptre rimelig og anstendig. Og dette kan forbrukerne gjøre ved å ta en gedigen kjøpepause. Dette vil nokk gjøre at enkelte overinvesterte firmaer bukker under. Men vanlige lønnstakere som sliter hardt nokk fra før må frabe seg plikten til å påta seg enda større gjeldsbyrder ved å legge enda en ny episode til den idiotiske kjøpeorgien vi har hatt. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Og dette kan forbrukerne gjøre ved å ta en gedigen kjøpepause. Dette vil nokk gjøre at enkelte overinvesterte firmaer bukker under. Og en del overarbeidede arbeidere får beskjed om at de ikke lenger skal arbeide... Lite konstruktivt å prøve å "hevne seg" på samfunnet eller hva som ligger bak at du vil melde deg ut av handel med de "overinvesterte firmaene", akkurat nå når de uansett venter en nedtur. Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Det freier seg ikke om å hevne seg på samfunnet, men å oppdra samfunnet til å opptre mer anstendig. Og dette gjelder hele skalaen av virksomheter: byggefirmaer, eiendomsmeglere, bilforhandlere, rørlegere, bilverksteder, tannleger, osv, osv. Norge har blitt et samfunn av røvere og benditter som alle prøver å svindle hverandre så godt som mulig, og grafse til seg så mye som mulig ved å sette kundene i en tvangssituasjon, og hvor bransjene opptrer som kqarteller med høy grad av prissamarbeid. Men forbrukerne må sette dem alle på plass ved rett og slett å ta kraftig rev i seilene. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Når du sier "oppdra samfunnet" og "sette dem på plass", så tenker jeg at "dem", det er jo "vi" det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det er nå regningen for samfunnets overforbruk skal betales tilbake. Alle de som var med på å dra opp prisene på boliger, de som kjøpte seg ny flatskjerm TV på avbetaling fordi Sony hadde kommet med en ny modell et halvår etter at den gamle var innkjøpt. Småbarnsfamilien med et skyhøyt boliglån og dyr bil som må ha 2 1/2 jobb for å få betalt kalaset selv da renta var lav får det nå. Så når alle de andre sitter på jerdet bakbundet av boliglån og usikre jobber så kan jeg som har levd litt mere sparsommelig med god økonomi kose meg når dette forvokste korthuset faller sammen og glede meg for hver dag som går. Bil skal jeg snart investere i, og da selvsagt kontant. Det er nå de med penger på bok kommer til å stikke hodene sine fram for det er nå slike vil trives og har råd til å benytte seg av de gode tilbudene som etterhvert dukker opp. Så kan de sitte der og se på, de som var der oppe på strå og nå sliter for å få endene til å møtes. Det er godt det enda finnes litt rettferd i verden. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Utrolig hva bankene og meglerne/eiendomsforetakene har tjent på utlånsbonanzaen. I Tromsø ligger to-roms 45 kvm ute til priser på 1 700 000 kr. Det lå før på 2 000 000 og jeg tror en mer riktig pris er max 30 000 pr. kvm2. Eller 1 350 000....... Det kalles boligkrakk. BAnkene har ennå ikke begynt å øke marginene grunnet tap på utlån så det vil bli 8-9 % rente fremover, eller 10 % inflasjon om NB uansvarlig setter ned rentene sine. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Så lenge folk er villige til å betale så går boligprisene bare en vei. Hadde folk tatt til fornuften tidligere så hadde prisene stoppet mye tidligere, men så lenge det er en konkuranse om hvem som får lånt lengst over pipa blir det slik, og det er de som får rentesmellen først heldigvis. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hvis bankene nå skjerper inn utlåningene, vil ikke folk kunne kjøpe dyre boligere og man vil se at prisene synker. Folk som legger ut boliger til salgs nå har heller ikke innsett at det dem kjøpte for et par år siden ikke har steget i verdi. Først om et par måneder, når boliger har ligget ute til salgs uten ønsket bud. Vil disse menneskene innse realiteten. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg synes ikke dette er et spesielt godt innlegg. Du skader bare deg selv og alle oss andre ved å komme med slike påstander. Hvis du hadde moderert deg litt, spesielt den tabloide overskriften, kan det hjelpe litt. Temaet er interessant. Endret 23. oktober 2008 av trygvan Lenke til kommentar
MRN Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kommer til å høre på det første rådet. Boligprisene vil falle, fordi bankene ikke er villig til å låne ut så mye, og det er de som styrer. Folket vil ha hus, og folket vil ha bedre og større bolig. For å få det til, så låner de det de kan. Bankene er de som sitter på bremsene her. I andre rekke; rentene. "Ikke invester". Jo! Aksjene er som satt fire år tilbake i tid. Det kommer ALLTID en ny ATH. Har man bittelitt ekstra, så kjøp aksjer. Det skal jeg gjøre, av det jeg makter. Dessverre har jeg økt BSU-sparinga mi fra 200 kr til 4466 kr ut året, så har mindre å rutte med. Er "blakk" denne måneden, og det er like før jeg må selge litt aksjer for å dekke "forbruket" mitt. Dvs to tannlegeregniner. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Altså det værste en kan gjør for samfunnet nå er vel å IKKE bruke penger? Hvis ingen bruker penger går jo landet konkurs! Kjøp hus, bil og hytter slik at samfunnet går rundt! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg tror ikke de som selger biler og hytter går gode tider i møte. Det som vil skje nå er at folk venter lenger før de bytter bil, og andre ting de ikke MÅ ha. Det samme gjelder annen unødvendig omsetning. Finanskrisen vi har sett nå er bare første kapittel i en nedgangsperiode på flere år som vil føre til arbeidsløshet og trange tider for mange. Jeg er glad jeg ikke er bilselger eller eiendomsmegler om dagen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå