Gå til innhold

Lanserer proffkort for Adobe CS4

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Noen som vet hva slags skjermkort som "støtter" CS4 ? Jeg kjøpte et HD 4850 bare for CS4, men tok en sjangs på at det kom til å virke. Noen mulighet for at jeg blingsa ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisen er heller ikke så avskrekkende. Målgruppen er som sagt ikke kvisete 14-åringer men folk som lever av jobben de gjør på pc`ene.

Samme målgruppe kan finne på å betale 50 000 kroner for en tape deck, som i sin simpleste forklaring er en videospiller til å digitalisere videoopptak.

Jeg reagerer egentlig ikke på prisen, men at (tilnærmet) samme varen selges for en langt lavere pris til en annen kundegruppe. Billigutgaven sperres deretter (via software) slik at denne ikke kan utnyttes fordi fabrikant ønsker økt salg av den dyre varianten.

Prinsippielt kan man da si at det er driveren til Quadro som koster X antall tusen (fordi denne åpner for tjenestene) og ikke varen/kortet (fordi dette finnes til < 5000 kr). Heftig pris på denne softwaren!

Joda, mange av quadrokortene er fysisk like Geforce kortene, med en vital forskjell.

Drivere

Drivere og driver problemer er om ikke kjernen til alt ondt i it verden er det veldig nær. Mye utstyr for etterarbeid på high end video kjører driver versjoner som kanskje er eldre enn mange gamere sin pc, og fremdeles vil de kjøre i sirkler rundt game maskinen hva angår rå ytelse til dems dedikerte oppgave. Det er her forskjellen ligger, optimaliserte og testede drivere gir stabile systemer til den dedikerte oppgaven. Det er ikke interessant om ett geforce kort til 4000kr kanskje gjør oppgaven like bra med nyeste driver fordi man taper penger og rykte den ene gangen det krasjer og man ikke leverer til kunder i tide. Det er kanskje søkt for noen, men jeg har selv opplevd å tape penger på ha feil versjoner av programvare.

I tillegg til stabilitet er tid penger i mediebransjen. Tidstapet ved å rendre unødig kan fort beløpe seg til langt med i kroner enn noen av quadrokortene koster...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Joda, mange av quadrokortene er fysisk like Geforce kortene, med en vital forskjell.

Drivere

Hmmm... det er spesielt en ting jeg ikke forstår mht logikken rundt skjermkort drivere. Dette spørsmålet burde kanskje vært stilt i en egen tråd, men pytt sann.

Vi vet at det ofte fungerer slik:

Program <-> OpenGL <-> Driver

eller slik

Program <-> DirextX <-> Driver

Allikevel hører vi ting som (eksempel):

Nyeste Catalyst versjon har optimalisert støtte for FarCry

De to tingene over er faktisk motstridene. Hvorfor skal noen måtte optimalisere driveren for et bestemt program når programmet benytter et standard API mot skjermkortets driver ?

Jeg ville forstått meldinger som "ATI har optimalisert støtten for OpenGL funksjon XXXX", men at de skal holde på og endre/optimalisere/bugfikse drivere for hvert enkelt program er for meg ulogisk. Dette sier jo implisitt at både OpenGL og DirectX er skremmende dårlige løsninger siden back-end driveren allikevel må testes/endres mot hvert enkelt program som benytter API'et.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du har en viktig poeng der. Jeg har aldri forstått hvordan 2 spill basert på samme API/standarder skal yte forskjellige på den en og samme GPU.

GPU driver er det eneste på min PC som jeg oppdaterer jevnlig, og jeg har oppdatert den minst 10 ganger i løpe av 6 måneder. Jeg skjønner ikke hva de driver med å oppdatere i evighet, med mindre OpenGL og DirectX har noe alvorlige bug/mangel.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg har en arbeidsstasjon med quadrokort og ingen spill så har lite snøring på drivere den retningen. Jeg kjører Avid Media Composer som redigerings programvare for video. Dette krever Quadrokort og en spesiell driver versjon som vel er fra rundt vinter 2008 tider en gang.

Bruker man for gammel eller nyere driver enn spesifisert kan man ende opp med alt fra at det funker uten noen forskjell til obskure feilmeldinger til dårligere ytelse samt feks. ikke mulig å spille av tidslinje i fullskjerm. Hele min maskin møter hva Avid har testet og sertifisert og dermed kjører dette med en helt annen stabilitet enn hva man får til med programmer som er laget for å virke med mange forskjellige driverversjoner. Derfor oppdateres heller ikke driverkravet annet enn ved versjonsoppdateringer hvor man kanskje har skrevet programmet og tatt i bruk ytterligere optimaliseringer av driveren. Hvorfor det er slik at man hele tiden kan optimalisere har vel noe å gjøre med at alt kan forbedres.

Lenke til kommentar

Savner litt fakta i denne diskusjon... Og fakta (slik jeg ser det) er at OpenGL 2.0 og Shader Model 3.0. er de eneste kravene til skjermkortet. Så smpørsmålet mitt er:

* Hva får man med det kortet VS f.eks. Quadro FX som jeg har?

* Hva er de spesielle optimaliseringer man får med dette kortet som man ikke får med f.eks. Quadro FX kort?

Her avgrenser vi til at kortet og maskin skal eksklusivt brukes til Adobe CS4.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva slags skjermkort som "støtter" CS4 ? Jeg kjøpte et HD 4850 bare for CS4, men tok en sjangs på at det kom til å virke. Noen mulighet for at jeg blingsa ?

CS4 bruker OpenGL, så alle skjermkort som støtter det vil ha effekt.

Du bare huker av i instillinger, og vips går alt så mye lettere.

Zooming og scrolling på et 1,2 GB bilde gikk glatt.

Selgeren fra PNY/Nvidia sa at kortet støttet 12-bit fargehåndtering, og det er vel en fordel å ha hvis man har en skjerm som støtter det.

Lenke til kommentar
Savner litt fakta i denne diskusjon... Og fakta (slik jeg ser det) er at OpenGL 2.0 og Shader Model 3.0. er de eneste kravene til skjermkortet. Så smpørsmålet mitt er:

* Hva får man med det kortet VS f.eks. Quadro FX som jeg har?

* Hva er de spesielle optimaliseringer man får med dette kortet som man ikke får med f.eks. Quadro FX kort?

Her avgrenser vi til at kortet og maskin skal eksklusivt brukes til Adobe CS4.

Det står at kortet er spesielt konstruert for bruk til CS4.

CS4 består jo av litt mer enn Photoshop.

f.eks. Premiere, After Effects og Encoder, der det er stor grad av rendering og encoding av store mengder data.

Det som betyr noe i en slik sammenheng for proffbrukere er f.eks. ved bruk i animasjon eller ved kraftig effektbruk.

F.eks. så vil en krash kunne bety at du må begynne om igjen på en renderingsjobb, eller hvis du kan spare 10 minutter pr. node i en renderfarm med 20 maskiner pr. døgn med rendering, så vil dette være snakk om noen tusen minutter på ett år.

Her er det snakk om stabile drivere, godt utprøvde drivere og en ekstrem grad av support hvis noe går galt.

ett cenario er jo f.eks. 17 animatører som hver kan spare 15 minutter pr. scene de jobber med, hvis ett prosjekt har f.eks. 200 unike scener i en animasjonsfilm (vill gjetting) så vil det være ganske mange minutter spart noe som tilsier tilsvarende mange penger spart.

nå har ikke jeg eksakte tall, men i gjennomsnitt så produserer vel en animatør omlag 4 sekunder ferdig film pr. 8 timers arbeidsdag, en slik scene tar kanskje noe sånt som 8 timer å rendre på en maskin (høyoppløst film med x faktor i effekter).

Da er det ganske mye å spare på å ha kort og drivere av høy kvalitet for en film på 1,5 timer.

jeg er ikke så flink i matte, men jeg ser hvordan dette fungerer i praksis og hvilken frustrasjon det er å måtte ta hensyn til at enkelte kort og drivere krasjer når man bruker spesielle "features" i f.eks. Maya.

At en driver også er optimalisert for bruk av OpenGL og at driveren er ekstremt utprøvd og feilrettet i denne sammenhengen er kritisk.

og 16000 kroner er faktisk ikke store summen i denne sammenheng.

gå inn på en av de store nettbutikkene og sjekk... der finnes det skjermkort til godt over 100 tusen...

så kan man jo spørre seg samme spørsmål...

hva skal noen med ett kort til 100 tusen, man kan jo bare kjøre flere billigere kort i sli eller noe...

eller!!! kan det kortet brukes til å spille CS med?

Lenke til kommentar
Man skal huske på at GTX 280 sliter med avanserte 3D programmer som arktitekter og ingeniører bruker.

Ja, men dette tror jeg (er litt på tynn is nå) er på grunn av faktiske fysiske forskjeller på kortene (GTX280 vs Quadro).

Dessuten er det ikke 3D-modellering det er snakk om her, kun bildebehandling hvor GTX 280 burde kunne gjøre en like god jobb som Quadro serien.

Igjen så må man huske at CS4 består av mer enn bare Photoshop, og disse programmene utgjør stor del av den profesjonelle bruken av CS programvarepakken. At journalisten her bare har nevnt noen småting som lar seg gjøre i PS er ganske urelevant for støtten kortets drivere har for CS4, det er bare en liten brøkdel av hva denne støtten faktisk er god for... og det viser vel litt hvor overfladisk journalistikken her på HW, Digi og flere andre norske IT forum faktisk kan være...

man skriver bare noe for å ha noe å skrive, istedenfor å gå litt i dybden og faktisk lage gode artikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...