Gå til innhold

Mennesker gjør meg kvalm!

Anbefalte innlegg

Så kan man stille seg spørsmålet: er ikke alle handlinger man utfører egoistiske? Er ikke alt for at det skal falle tilbake på en selv? Hvis man er snill, hvorfor er det man er det? Hvis man ønsker verdensfred, hvorfor gjør man det?

Når du er snill forventer du gjerne ikke noe tilbake, men det er alltids skuffende å ikke bli behandlet med snillhet i retur.

Verdensfred er tingen for da slipper vi å sløse vekk tid på latterlige disputter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes enkelte forventer alt for mye av folk, paradoksalt ganske egoistisk å forvente folk å være så forbanna ærlige og snille og hengivende mot deg når du ikke er det spor bedre selv.

Det eneste jeg krever av medmennesker er en viss respekt. Jeg synes jeg gir respekt til andre mennesker, med respekt er å være tøff nok til å være ærlig. Jeg forventer slettes ikke at alle skal like meg, men vis det er så at du ikke liker meg så si det til meg. Istedefor å gi meg falsk smil vær gang du ser meg og så baksnakke om meg til alle du kjenner som en eller annen oppblåst tenåringsjente. Vis du bare er ærlig med meg så holder vi bare litt avstand til hverandre da. Jeg har sagt til naboene mine akkurat hva jeg mener og da ble det selvfølgelig ramaskrik. Jeg fornærmer faktisk ikke folk uten grunn heller og jeg forventer faktisk at folk skal la være med å fornærme meg når jeg passer mine saker og holder nesa mi ute av deres. Men når de faktisk gjør det blir de sjokkert vær gang de får en reaksjon på det. Når folk baksnakker sender jeg en fornærmelse deres vei. Det blir de overrasket over! Sinte blir de å og det ender som regel med en heftig slåsskamp. De eneste positive her er at min rette venstre aldri har vært bedre;)

Lenke til kommentar
Så kan man stille seg spørsmålet: er ikke alle handlinger man utfører egoistiske? Er ikke alt for at det skal falle tilbake på en selv? Hvis man er snill, hvorfor er det man er det? Hvis man ønsker verdensfred, hvorfor gjør man det?

Når du er snill forventer du gjerne ikke noe tilbake, men det er alltids skuffende å ikke bli behandlet med snillhet i retur.

Verdensfred er tingen for da slipper vi å sløse vekk tid på latterlige disputter.

Underbevisst vet du at når du er snill, så får du det bedre selv, enten ved at du andre er snill med deg, eller ved at du selv får en bedre følelse.

De som vil ha verdensfred (alle?), gjør dette av solidaritet for menneskene som er ofre for krigshandlinger, men hvorfor det? Jo, fordi de vet av erfaring at når du er snill, så får du det bedre selv. Jeg tror alle handlinger er egoistiske.

Lenke til kommentar
De er overalt disse idiotene når skal det trenge inn i de tommetykke tomme hodene deres at det fins mer her i livet enn pils pølser og sex på et trangt toalett med spylukt og piss på gulvet!

Det du beskriver der heter julebord, og det skjer bare en gang i året ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes enkelte forventer alt for mye av folk, paradoksalt ganske egoistisk å forvente folk å være så forbanna ærlige og snille og hengivende mot deg når du ikke er det spor bedre selv.

Det eneste jeg krever av medmennesker er en viss respekt. Jeg synes jeg gir respekt til andre mennesker, med respekt er å være tøff nok til å være ærlig. Jeg forventer slettes ikke at alle skal like meg, men vis det er så at du ikke liker meg så si det til meg. Istedefor å gi meg falsk smil vær gang du ser meg og så baksnakke om meg til alle du kjenner som en eller annen oppblåst tenåringsjente. Vis du bare er ærlig med meg så holder vi bare litt avstand til hverandre da. Jeg har sagt til naboene mine akkurat hva jeg mener og da ble det selvfølgelig ramaskrik. Jeg fornærmer faktisk ikke folk uten grunn heller og jeg forventer faktisk at folk skal la være med å fornærme meg når jeg passer mine saker og holder nesa mi ute av deres. Men når de faktisk gjør det blir de sjokkert vær gang de får en reaksjon på det. Når folk baksnakker sender jeg en fornærmelse deres vei. Det blir de overrasket over! Sinte blir de å og det ender som regel med en heftig slåsskamp. De eneste positive her er at min rette venstre aldri har vært bedre;)

Om du klarer å havne i slosskamp med din "rette venstre" om noen har baksnakket deg så høres det ut som du lett kommer i slosskamp. Vet ikke hvor gammel du er , blant barn og unger er det jo vanlig å sloss om noen sier til alle de andre at du er "en teiting". Har også det intrykket selv at det er de som alltid skal løse små konflikter og bagateller med slosskamp som ikke klarer å omgåes med andre mennesker og dermed må hate alle sammen.

Lenke til kommentar

Mennesker er i bunn og grunn dyr, og vårt høyeste mål er å føre arten videre. Dette er prentet inn i DNA-et, og ved å hjelpe andre mennesker gagner vi arten og dens evne til å reprodusere seg, derfor har de snille individene overlevd. Det er derfor fisk svømmer i stim og maur bor i tue.

Ved å være snill mot arten er man snill mot seg selv, og dermed egoistisk.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
Mennesker er i bunn og grunn dyr, og vårt høyeste mål er å føre arten videre. Dette er prentet inn i DNA-et, og ved å hjelpe andre mennesker gagner vi arten og dens evne til å reprodusere seg, derfor har de snille individene overlevd. Det er derfor fisk svømmer i stim og maur bor i tue.

Ved å være snill mot arten er man snill mot seg selv, og dermed egoistisk.

Pøh rent vrøvel. En er snill mot hverandre fordi det gagner flokken, korrekt, men det gagner ikke individet direkte og kan dermed ikke anses for å være en egoistisk handling. Vi er dessuten også snille mot andre arter enn kun vår egen uten at det nødvendigvis gagner oss eller engang vår egen art, hvor passer dette inn i det rent evolusjonsmessige?

Jeg mener det er et biprodukt av utviklingen vår.

Lenke til kommentar
Pøh rent vrøvel. En er snill mot hverandre fordi det gagner flokken, korrekt, men det gagner ikke individet direkte og kan dermed ikke anses for å være en egoistisk handling. Vi er dessuten også snille mot andre arter enn kun vår egen uten at det nødvendigvis gagner oss eller engang vår egen art, hvor passer dette inn i det rent evolusjonsmessige?

Jeg mener det er et biprodukt av utviklingen vår.

Empati og sympati. Muligheten til å sette deg selv inn i andres situasjon.

Lenke til kommentar

Det er nok du som vrøvler her. Det er solid grunnlag for å hevde at en tilsynelatende altruistisk handling (jeg hjelper deg uten at det er åpenbart at jeg får noe igjen) gir større mulighet for reproduksjon og dermed i bunn og grunn er egoistisk. Richard Dawkins lagde en hel tv-serie om dette for BBC: Nice guys finish first.

http://richarddawkins.net/article,305,Nice...rd-Dawkins--BBC

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle, det er ikke en egoistisk handling fordi du gjør det ikke for ditt eget beste, men for "flokkens" beste, på samme måte som måker skriker når de finner mat, dette er ikke til individets beste, men for flokkens beste, og absolutt ikke en egoistisk handling, tvert imot.

Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle, det er ikke en egoistisk handling fordi du gjør det ikke for ditt eget beste, men for "flokkens" beste, på samme måte som måker skriker når de finner mat, dette er ikke til individets beste, men for flokkens beste, og absolutt ikke en egoistisk handling, tvert imot.

Hvis du med dette forsøker å argumentere for en eller annen slags gruppe-seleksjon anbefaler jeg deg på det sterkeste å se igjennom serien jeg linket til. Det var nettopp for å tilbakevise dette Richard Dawkins skrev sin første bok, The Selfish Gene.

Lenke til kommentar
Richard Dawkins lagde en hel tv-serie om dette for BBC: Nice guys finish first.

Richard Dawkins er en smart fyr, men du trenger ikke å gå lenger enn rett utenfor døra di for å se at han tar feil. Det er de slemme gutta som fullfører først. Det er svært enkelt å demonstrere at Dawkins tar feil på dette punktet, ta deg en tur på nærmeste utested en helg. :)

Lenke til kommentar
Richard Dawkins er en smart fyr, men du trenger ikke å gå lenger enn rett utenfor døra di for å se at han tar feil. Det er de slemme gutta som fullfører først. Det er svært enkelt å demonstrere at Dawkins tar feil på dette punktet, ta deg en tur på nærmeste utested en helg. :)

Det er snakk om nice guys som i moralsk gode folk som ikke dreper og stjeler. Ikke friend-zone niceguys.

Lenke til kommentar

Vel, nå omhandler den ikke bare mennseker da. Dessuten er det litt vel i overkant overfladisk å bruke hva som skjer på et utested som bevis for at Dawkins tar feil. Se filmene først (og les gjerne The Selfish Gene) så kan vi fortsette diskusjonen. ;)

Lenke til kommentar

Richard Dawkins er ganske kontroversiell ja, men noen idiot er han ikke. Tror også han har vært utenfor døren og til og med ute på byen en tur både før, under og etter han skrev the selvfish gene... Så er enig med kjekklulf her, det er lite relevant med hva folk gjør på en lørdagskveld og egentlig lite relevant med mennesker i det hele tatt da vi faktisk har utviklet gruppe tilhørighet på et langt senere tidspunkt. Men når det er nevnt, vi KLARER oss jo bedre sammen i de fleste tilfeller, det er derfor vi velger å bo i byer fx, så det beviser vel bare på en måte at the selvfish gene har noe i seg... :)

Men teorien hans er kontroversiell ja, men helt på jordet er den nok ikke. Har lest boken btw... Det kan sies mye rart om Richard Dawkins, men noen idiot er han definitivt ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...