Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows "fryser" under loading.

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med min maskin, så forteller hele historien.

Jeg har kåla PCen min til her..

Det begynte med at brodern spillte Battlefield 2 her om dagen, at PCen plutselig frøs seg.

Greit nok, jeg skrur av maskinen og starter den på nytt.

Her starter helvete: den fryser seg når loading screen, men den fortsetter å animere den streken som viser at den fremdeles "jobber".

Jeg restartet den flere ganger, og noen ganger når hadde jeg flaks, startet den...!

Så jeg prøvde å formatere hele dritten for å se om det var løsninga, men neida - selv når jeg instalerer windows, fryser den !

Det jeg gjør er at jeg skrur den opp og renser den for støv og trodde at det skulle løse problemet, men det gjorde visst bare vondt værre. Nå vil ikke PCen vise skjermbilde en gang !

Mitt hovedkort (Evga 680i) viser bare " - - " i det displayet som er på selve kortet (Der de pleier å være tall eller FF )

Er det noen som har opplevd lignende som har en løsning på det ?

På forhånd, takk ! =)

Bluescan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk minnebrikkene dine. prøv med bare en brikke om gangen, og i et og et spor. Sørg for at brikken står ordentlig i.

Du kan begynne med å resette cmos og sjekke at brikkerne står ordentlig på plass.

Dersom det å teste en og en minnebrikke og teste dem i alle slottene ikke fungerer etter en cmos resett, så er det at det kan være noe annet mye mer sansynlig. sjekk også at skjermkort, hdd og alle kontakter er orntlig på plass.

dette her kan være alt fra hdd feil til kortslutting på hovedkort eller annet komponent. Jeg holder min sterkeste hånd på feil ved minnebrikkene eller hdd.

Men som sagt, funker ikke dette er det på tide å kryssteste. enten ved å få tak i noen nye komponenter eller vet å utelate hdd, cdrom eller skjermkort under en oppstart. du vil uansett komm lengre enn -- på displayet om du kommer noen vei med krysstestingen. funker ikke det heller så ligger det vel 99% sansynlig i minne/hovedkort/(tvilsomt men mulig, cpu).

Har du montert HK riktig. (Brukt spacere osv.) Hvilke temperaturer opplevde du da den virket? var det noe som virka spesielt varmt?

kommer tilbake:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Typisk defekt-hovedkort-problem (hvis PC'n har vært i drift ei stund).

Er den helt ny, er det sannsynligvis noe med minnebrikkene.

Kontroller kondensatorene på hovedkortet. Hvis noen av dem buler på toppen, eller lekker, er hovedkort garantert defekt.

- kjbu

Lenke til kommentar

Takk for svar !

Alt i PCen sitter som det skal, hovedkortet er montert til spacerne og er ganske så rett.

Resate CMOS og sjekket brikkene, er nok ikke de heller...

Har en mistanke om at prosessoren er gåen...

Men fant ut at PCen gir fra seg et lite klikk, i stedet får den bip lyden som pleier å komme når den starter normalt, bare at nå får ikke skjermen signal og displayet i HK viser bare " - - ".

Hjelper det noe ?

Takk !

Bluescan

Lenke til kommentar

brøv å ta ut skjermkort å start opp, se hva som skjer da.

Prøv også å koble fra hardisker og dvd/cd-rom

du får ikke noe skjermbilde uten skjermkort da. men du vil merke om maskina starter opp noe lengre uten.

uten hdd får du ikke lasta windows osv, men du vil finne ut om du klarer komme deg til bios.

Høres ut som at hk kan være gåent ja.. men det er vel enda garanti på det? dersom du har kjøpt alle delene en plass vil du kunne sende alt sammen inn som RMA, og webshop vil kryssteste og finne ut hva som er gåent. finner de en feil på et av komponentene (noe jeg tror de gjør) så blir det ikke noe problem for deg, og de sender deg samme maskina tilbake med det som eventuelt er erstattet. i verste tilfelle finner de ut at det er en enkel instilling eller lignende, og de belaster deg noen hundrelapper for feilsøkingen. Dersom garanti på en av delene blir invilget skal frakt og reperasjon være helt gratis for deg.

Dersom det ikke er hdd eller dvdrom relatert problem trenger du ikke å sende dette inn.. du kan sende inn f.eks. HK mer RAM montert og cpu montert. legg ved eventuelt skjermkort.

3år garanti på de fleste HK. Rambrikker har ofte 3-5år(noen livstid) og cpu har vel 3 år etter det jeg vet. Når det kommer til skjermkort er jeg usikker, men skal være minst 3år

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...