Gå til innhold

MS iSCSI Target på Server 2008?

hifiking

Anbefalte innlegg

Jeg har en 'Server 2003 Standard' med MS sitt iSCSI Target installert på, dette fungerer utmerket selv om man i utgangspunktet burde ha 'Storage Server R2'.

Jeg la så inn 'Server 2008' for å få DHCP med ipv6, og noen andre grunner, men iSCSI softwaren fra MS vil ikke legge seg inn på 2008. På nettet ligger kun guider for å koble 2008 til et iSCSI Target, ikke lage et med disker på 2008 servern. Er dette mulig med MS software, eller må man ut a handle? Noe som er uaktuelt. Sett det finnes noe trial av diverse software, men vil helst ha det fra MS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I srv 2008 er du tvunget til og bruke VDS tror jeg. Kontrolleren din må ha VDS støtte?

Installasjonen for VDS støtte til diskkontrolleren din følger som regel med overvåkningsverktøyet til kontrolleren.

http://www.infostor.com/article_display/ve...p-news/s-1.html

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa381442(VS.85).aspx

Det var utilgjengelig for meg til jeg installerte VDS støtten. Om det er grået ut hos deg så vet jeg ikke hva det skyldes.

Lenke til kommentar

Det virker som Microsoft gjør det umulig og få tak i iSCSI target til server 2008. Det leveres bare fra OEM produsenter slik jeg har forstått det. Det kalles da Server 2008 embedded.

Du kan laste ned server 2008 embedded fra Micrsoft. Nedlastningen er egentlig tiltenkt OEM produsenter for testing. Hvordan man eventuellt får tak i en ekte lisens vet jeg ikke.

Men du kan utsette aktiveringen 3 ganger som normalt og på den måten få 240 dager.

http://microsoft.download-ss.com/default.asp

(trykk øverste linken. Velg hvilken versjon av Storage Server du vil ha i rulleboksen.)

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Tror ikke enterprise key eller liggnende vil hjelpe. Jeg vil tippe Microsoft gir egne OEM nummerserier til de få leverandørene som kjører ut dette i embedded bokser.

Selv skal jeg bare bruke dette i testsammenheng, så om jeg må reinstallere hver 240 dag gjør ikke det så mye. Det går relativt raskt og installere Server 2008 og jeg kommer ikke til og kjøre annet enn iSCSI på den.

Alternativet er jo Storage Server 2003, men der har jeg ikke samme "lovlige" mulighet til og utsette aktivering.

Lenke til kommentar

Create LUN fungerer hos meg. Men først etter jeg la in management tool GUI dings til RAID kontrolleren min. iSCSI feltene har derimot alltid vært grået ut.

iSCSI er derimot fortsatt grået ut selv etter også og ha installert den "embedded" versjonen. Trykker man på help og søker frem "create iSCSI" så står det ingenting om at den kan være grået ut heller. Microsoft sine websider er jo en eneste gigantisk suppe, og finne noe nyttig informasjon der er ikke lett.

Jeg gir opp, går for Storage Server 2003, der fungerer hvertfal iSCSI target har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...