Gå til innhold

Radeon 4870x2 kjører dårlig! Hjelp!

hogath

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøp min nye pc, kjøpte den del for del og har fått bekreftet at delene skulle passe godt sammen.

P5Q pro hovedkort

Radeon 4870x2 grafikk

4gb 1000mhz mushkin ram

vista 64-bit

Quad Q9550 2,83ghz

Men så har jeg instalert alt og pcen duger ikke i det hele tatt!!!

Jeg har: instalert alt fra cd og lastet ned nyeste drivere. Når jeg instalerte skjermkortet fra cd virket alt greit, så oppdaterte jeg den til en nyere driver og da begynte den å gi dårlig grafikk. Så sletta jeg den helt og prøver med cd driveren men den fungerer like dårlig

Det er godt mulig at jeg har kommet til å justere noe jeg burde ha holdt meg langt unna, men når jeg setter catalyst center på defaults så skjer det ikke noe. Jeg er sikker på at det er noe med skjermkortet men aner ikke hva jeg skal gjøre for å fixe det?

Er dypt skuffet over kjøpet (kostet 14 000) all den tid det ikke fungerer, men håper noen kan hjelpe meg med å fixe dette problemet!

Takker for all hjelp jeg får!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint om du hadde sagt hva du mener med dårlig grafikk. Flimring? Artifacts? Lav ytelse?

Uansett, dersom det er dårlig ytelse du mener, så kan det jo hende at crossfire ikke har blitt enablet automatisk (noe det skal). Last ned gpu-z og se om ATI crossfire er enabled eller disabled. Hos meg ble dette ikke enabled med en gang, så ytelsen var dårlig. Etter å ha reisatallert driverne fungerte crossfire, og ytelsen ble mye bedre.

Lenke til kommentar
Hadde vært fint om du hadde sagt hva du mener med dårlig grafikk. Flimring? Artifacts? Lav ytelse?

Uansett, dersom det er dårlig ytelse du mener, så kan det jo hende at crossfire ikke har blitt enablet automatisk (noe det skal). Last ned gpu-z og se om ATI crossfire er enabled eller disabled. Hos meg ble dette ikke enabled med en gang, så ytelsen var dårlig. Etter å ha reisatallert driverne fungerte crossfire, og ytelsen ble mye bedre.

Nå har jeg lasta ned drivere og testa alt som er driver-relatert, men det løser ikke problemet. Problemet er at ytelsen er generelt dårlig iforhold til hva den skulle vært. Det er fult mulig å spille på det, men grafikken er ikke holdbar.

Lasta ned gpu-z som du sa, der står det at crossfire er enabled. (Enabled 2gpus, sideport off(unsure on windows vista64)) er det riktig?

en annen ting jeg la merke til er at de 2 gpuene er forskjellig. F.eks den ene har pixelfilrate på 12.0 gpixel/s og den andre har 8.1 den andre har også lavere gpu clock, texture filrate, Bandwidth og gpu clock memory. skal det være sånn eller skal de være identiske?

Se bilde

takker for svar

post-129190-1224686507_thumb.jpg

post-129190-1224686515_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det at den ene gpuen er klokket ned er helt vanlig, slik er det på alle 4870x2 kort. Dette er så vidt jeg vet en strømsparefunksjon, og hastigheten vil bli automatisk stilt opp til riktig nivå med en gang skjermkortet blir belastet.

Og ja, det står enabled (2gpus) Sideport off (unsure on vista 64) hos meg og, og her er ytelsen meget bra.

Alt ser ut til å være i orden med skjermkortet ditt, så er muligens noe annet. Har du feks huske å innstallere driverne for chipsettet (og de andre driverne som følger med på drivercden til hovedkortet ditt)?

Endret av FWD
Lenke til kommentar

Ja det gjorde jeg, sletta gamle drivere først, for så å instalere nye.

Tror jeg rett å slett formaterer pcen, kan noen hjelpe meg med det? Har cden, men den spør bare om jeg vil instalere en gang til.. hvordan fjærner jeg alt jeg har på hardisken? (har bare 1 HD)

Det at den ene gpuen er klokket ned er helt vanlig, slik er det på alle 4870x2 kort. Dette er så vidt jeg vet en strømsparefunksjon, og hastigheten vil bli automatisk stilt opp til riktig nivå med en gang skjermkortet blir belastet.

Og ja, det står enabled (2gpus) Sideport off (unsure on vista 64) hos meg og, og her er ytelsen meget bra.

Alt ser ut til å være i orden med skjermkortet ditt, så er muligens noe annet. Har du feks huske å innstallere driverne for chipsettet (og de andre driverne som følger med på drivercden til hovedkortet ditt)?

Ja alle drivere skal være instalert. Merklig..

Lenke til kommentar
Tror jeg rett å slett formaterer pcen, kan noen hjelpe meg med det? Har cden, men den spør bare om jeg vil instalere en gang til.. hvordan fjærner jeg alt jeg har på hardisken? (har bare 1 HD)

Sett i windows-cden Gå inn i biosen, sett dvd-spilleren din som primary (1st) boot device. Lagre innstillingene, under oppstarten vil det nå stå "press any key to boot from cd". Trykk ned en tast, og følg instruksjonene. Når du får velge hvilken hardisk du skal innstallere på velger du drive options (advanced), og der kan du velge format. Da blir hardisken din formatert (alt slettet), og du kan innstallere windows herfra.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å ikke installere samtlige drivere samtidig, da kan det bli mye kluss. Jeg pleier å først innstallere de driverne som følger med drivercden til hovedkortet. Når det er gjort er det lurt å restarte pcen, deretter kan du installere driverne til skjermkortet. Tror ikke rekkefølgen har noe å si, jeg har gjort det i alle mulige rekkefølger og skjelden hatt problemer med det. De problemene jeg har hatt har ofte skyldtes at jeg har vært for utålmodig og installert feks chipset-, skjermkort- og lydkortdrivere samtidig. Bare gi maskinen den tiden den trenger, og restart pcen når den ber deg om det. Da er du på den sikre siden.

Lykke til, si fra hvordan det går da:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...