Kagee Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 En hvilken som helt gps som kan lagre "tracks" og overføre disse til en pc burde være nok. Ta en titt her : http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_Reviews Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det finnes jo en norsk karttjeneste på nettet som lar deg lage spor(ruteplanlegger for bil) basert på de kart som staten ikke vil slippe. Denne ruten kan man så laste ned gratis som *.gpx fil - hmm Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 En hvilken som helt gps som kan lagre "tracks" og overføre disse til en pc burde være nok. Og har man en mobil med innebygget GPS er det nok smart å satse på den, siden man uansett har med seg mobilen "over alt". Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kanon! Dette skal jeg se mer på når jeg kommer fra jobb. Ser det er masse i mitt område som ikke er "oppdaget" ennå. Det skal jeg og bikja fikse på =) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Thats the spirit.! Hvordan er det med sporing på Diverse bil gps.? Min Gamle TomTom One har ikke noen form for sporing... Heller ikke iPhone som jeg vet.? Navigon.? Bruker Garmin Oregon 300 til å spore når jeg både går og kjører... Fungerer utmerket... Turstier, Kulturstier og sykkelløyper er ting ingen andre kart har inntegnet, så jeg synes det er ekstra viktig... Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det finnes jo en norsk karttjeneste på nettet som lar deg lage spor(ruteplanlegger for bil) basert på de kart som staten ikke vil slippe. Denne ruten kan man så laste ned gratis som *.gpx fil - hmm Ehh... Nei. Ikke gjør det. Om man gjør det har man misforstått en viktig del av OSM. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Om man gjør det har man misforstått en viktig del av OSM. Eller man er sterk motstander av det som er åpent og ønsker å sabotere. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har laget min første endring i OSM igjennom JOSM som var edit-softwaren som jeg bruker. Første endring var å legge til Burger King i min hjem-by *tørke støv av Freerunneren og starte TangoGPS* Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har gått min første rute med en Garmin etrex Legend. Nå har jeg 2 problem: 1: Jeg har ikke com port på noen pc lenger 2: Hadde jeg hatt com port. Hvilket program er det jeg leter etter for å hente ut tracken min? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 1: Jeg har ikke com port på noen pc lenger Seriell->USB kabel som fås på clas ohlson løser biffen. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Off, må en ikke til med Windows drivere osv da? Hva med program? Har du noen tips Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Off, må en ikke til med Windows drivere osv da? Hva med program? Har du noen tips Neidia... De kablene fungerer uten noe ekstra (i hvertfall i Debian og Ubuntu). Kabelen bruker standard chip som det ligger drivere til i kjernen. Har 3 slike kabler liggende som jeg har brukt på alt fra strekkodeskanner til GSM-modem, uten å måtte installere drivere. Hva program angår, aner jeg ikke. Har aldri brukt Garmin nemlig. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Dette var jo faktisk veldig kult, og et godt prosjekt. Lasta opp min første rute idag. (Nærområdet mitt var særdeles dårlig, så her har jeg mye å gjøre fremover ) Brukte Nokia sin Sportstracker, men fant ut at det kunne være lurt å ta den samme ruta flere ganger (fikk nemlig nokså stor variasjon på prikkene). Uansett, syns det var temmelig enkelt å laste opp og redigere, men måtte bruke JOSM da det ikke funka å laste opp gpx filene. JOSM var forsåvidt enkelt nok det. Men en ting jeg ikke skjønner er det siste punket med rendering av kartene, av hvem og når gjøres dette. Hvorfor kan ikke det gjøres samtidig som jeg laster opp endringene (eller gjør det?), og på min egen maskin. Det tok nemlig ca 30min før kartene mine dukket opp med Mapnik, på Osmarender er de ikke dukket opp i det hele tatt.. Men gøyalt prosjekt, kommer nok til å bidra mer Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Fordi det ville kreve altfor mye systemressurser å oppdatere hver eneste gang det kom en oppdatering. Dessuten så er kartene du finner hos OSM ikke annet enn eksempelkart. OSM i seg selv er ikke annet enn en database av kartdata. Hvem som helst kan rendre kart på mange ulike måter basert på denne dataen, og det gjøres i stor stil. Om hver eneste lille oppdatering skulle triggre en rendring på hver eneste server som står og rendrer OSM-baserte kart rundtforbi i verden ville det blitt kaos. Derfor kjøres rendring som batch-jobber på intervall (som naturligvis bestemmes av den som drifter serveren). Om du ønsker umiddelbar rendring, blir du nok nødt for å sette opp din egen rendringsserver, som du selv kan triggre, men da er det jo bare deg (og evt. andre som benytter kart fra din server) som får umiddelbare oppdateringer. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg plages veldig med redigering av kystlinjer, det kan ta mange dager før det vises på kartet... En redigering tror jeg ikke kan ha gått gjennom heller... Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Et til spørsmål, er det nødvendig å laste opp alle GPS-rutene. Når jeg bruker JOSM tegner jeg jo bare kart over gpspunktene som ligger lokalt lagret på maskinen min. Er det nødvendig å laste opp disse? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er en ganske god ide å laste opp GPS-rutene, siden andre brukere da ser at du har tegnet etter et gps-trace, og ikke hentet veier fra løse lufta. Dersom det er deler av et trace du vil fjerne (f.eks besøk hos en kamerat midt i ruta), finnes det en plugin til JOSM som lar deg fjerne noder fra GPS-trace. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Statens Kartverk lar alle bruke kartene sine gratis. Er dette til hjelp for OSM eller totalt likegyldig? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Totalt likegyldig. De er veldig restriktive på hvordan du får bruke kartene, og du får ikke tilgang til dataene, bare ferdig rendrede bilder. Jeg håper virkelig ikke dette blir en sovepute for politikerne slik at presset for å frigi dataene minsker. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Er det noen som har tips til et program (Symbian) for å merke av punkter (en og en) for å så eksportere de som gpx. Dette hadde vært flott til å tagge f.eks busstopp. Til vanlige veier har jeg bare brukt Sports tracker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå