Gå til innhold

Cyclos open source utfordring - også du kan bidra

cyclo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thats the spirit.! :grin:

Hvordan er det med sporing på Diverse bil gps.?

Min Gamle TomTom One har ikke noen form for sporing...

Heller ikke iPhone som jeg vet.? Navigon.?

Bruker Garmin Oregon 300 til å spore når jeg både går og kjører... Fungerer utmerket...

Turstier, Kulturstier og sykkelløyper er ting ingen andre kart har inntegnet, så jeg synes det er ekstra viktig...

Lenke til kommentar
Det finnes jo en norsk karttjeneste på nettet som lar deg lage spor(ruteplanlegger for bil) basert på de kart som staten ikke vil slippe. Denne ruten kan man så laste ned gratis som *.gpx fil - hmm

Ehh... Nei. Ikke gjør det. Om man gjør det har man misforstått en viktig del av OSM.

Lenke til kommentar
Off, må en ikke til med Windows drivere osv da? Hva med program? Har du noen tips ;)

Neidia... De kablene fungerer uten noe ekstra (i hvertfall i Debian og Ubuntu). Kabelen bruker standard chip som det ligger drivere til i kjernen. :) Har 3 slike kabler liggende som jeg har brukt på alt fra strekkodeskanner til GSM-modem, uten å måtte installere drivere.

Hva program angår, aner jeg ikke. Har aldri brukt Garmin nemlig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette var jo faktisk veldig kult, og et godt prosjekt.

Lasta opp min første rute idag. (Nærområdet mitt var særdeles dårlig, så her har jeg mye å gjøre fremover :D) Brukte Nokia sin Sportstracker, men fant ut at det kunne være lurt å ta den samme ruta flere ganger (fikk nemlig nokså stor variasjon på prikkene). Uansett, syns det var temmelig enkelt å laste opp og redigere, men måtte bruke JOSM da det ikke funka å laste opp gpx filene. JOSM var forsåvidt enkelt nok det. Men en ting jeg ikke skjønner er det siste punket med rendering av kartene, av hvem og når gjøres dette.

Hvorfor kan ikke det gjøres samtidig som jeg laster opp endringene (eller gjør det?), og på min egen maskin. Det tok nemlig ca 30min før kartene mine dukket opp med Mapnik, på Osmarender er de ikke dukket opp i det hele tatt..

Men gøyalt prosjekt, kommer nok til å bidra mer :)

Lenke til kommentar

Fordi det ville kreve altfor mye systemressurser å oppdatere hver eneste gang det kom en oppdatering. Dessuten så er kartene du finner hos OSM ikke annet enn eksempelkart. OSM i seg selv er ikke annet enn en database av kartdata. Hvem som helst kan rendre kart på mange ulike måter basert på denne dataen, og det gjøres i stor stil. Om hver eneste lille oppdatering skulle triggre en rendring på hver eneste server som står og rendrer OSM-baserte kart rundtforbi i verden ville det blitt kaos.

Derfor kjøres rendring som batch-jobber på intervall (som naturligvis bestemmes av den som drifter serveren).

Om du ønsker umiddelbar rendring, blir du nok nødt for å sette opp din egen rendringsserver, som du selv kan triggre, men da er det jo bare deg (og evt. andre som benytter kart fra din server) som får umiddelbare oppdateringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en ganske god ide å laste opp GPS-rutene, siden andre brukere da ser at du har tegnet etter et gps-trace, og ikke hentet veier fra løse lufta.

Dersom det er deler av et trace du vil fjerne (f.eks besøk hos en kamerat midt i ruta), finnes det en plugin til JOSM som lar deg fjerne noder fra GPS-trace.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...