cyclo Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Du som henger på denne delen av forumet er sannsynligvis opptatt av open source, åpne standarder og fri informasjonsflyt. Du er kanskje en av dem som ønsker å bidra med noe til miljøet, men føler du ikke har noe å bidra med. Du er kanskje ikke særlig flink å programere, ikke noe flink å tegne, og ikke noe språkgeni? Eller kanskje du er en super code monkey, flinkere en much og bedre på språk en Ivar Åsen, men føler at tiden ikke strekker til? Vell, også du kan bidra. Du har kanskje fått med deg at våre kjære politikere har bestemt at de skal fortsette å ta betalt for kartdataen som vi har betalt for over skatteseddelen. Heldigvis finnes det et alternativ, et open source alternativ du kan være med å utvikle, hvor all dataen er tilgjengelig for hvem som helst å bruke. Jo flere som bidrar, jo bedre blir dataene. Tenkt deg google maps, bare bedre data (siden det er lagd av oss), hvor kartdataen kan brukes fritt. Nå tenker du kanskje, men hva kan jeg om kart? Vell. Du trenger ikke vite noe som helst om kart. Alt du trenger er å vite hvordan ting er der hvor du bor (og hvem vet vell ikke det). Du kan hjelpe til med å markere veier, byggninger, postkasser, ja egentlig alt du kommer på på kartet. Du kan gjøre det direkte på web uten at du må installere noe som helst programvare. Og du redigerer på et satellitt bilde, så du ser hvor ting er (selv om underlaget er noe snevert på enkelte grisgrendte strøk) Er du mer avansert er det enda flere muligheter. Du kan installere egen programvare som lar deg gjøre langt mer. (Du kan velge mellom flere ulike program). Du kan rendre kartendringene du har gjort selv for å avlaste serverene. Du kan hjelpe til å utvikle APIet. Bare fantasien setter grenser. Og om du har en GPS er det enda bedre. Da kan du stikke ut på luftetur med bikkja eller en kjapp kveldstur og bruke sporloggen til noe fornuftig, nemlig å lage enda bedre open source kart. (Du behøver selvsagt ikke GPS for å delta). Så da utfordrer jeg deg! Stikk innom http://www.openstreetmap.org og bidra du også. PS! Jeg har ingenting med dette prosjektet å gjøre annet enn at jeg selv bidrar, syns det er et glimrende prosjekt, og har et ønske om at prosjektet skal bli enda bedre. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Har fulgt med paa dette prosjektet i en stund, ganske bra dekning de har faatt egentlig ^^. Er ihvertfall _mye_ bedre dekning over Island enn det Google Maps har, Google Maps har ikke en eneste islandsk vei registrert grunnet kartprisene mens jeg i OSM ikke finner en eneste mangel eller feil. Endret 23. oktober 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Fikk en PM fra en bruker som syns dette med å redigere kart virket veldig overveldende og komplekst. Jeg tror at det sannsynligvis gjelder flere (meg selv inkludert til en viss grad i begynnelsen). Derfor legger jeg ut deler av svaret her: Først til det at du følte deg overveldet av kartene. Det skjønner jeg i grunn godt, men om man holder seg til det enkle kan man i løpet av en liten time ha lært seg systemet og lagt inn store mengder informasjon ved bruk av online editoren. Potlatch kalles online karteditoren som er integrert på websiden. Denne er ganske enkel i bruk (særlig om man holder seg til det enkle i starten). Man kan fint klare å lære seg grunnleggende bruk på 10 minutter. Her er en fin og enkel innføring om man ikke ønsker å bare kaste seg i det. Her er en fin liste over alle tags i bruk (fotgjengerfelt, lyskryss, veier, mv). Man kan egentlig bruke akkurat hva man vil som tags, men disse er det man er blitt enig om som en "standard" og disse er de som mest sannsynlig vil dukke opp på ferdige kart, avhengig av rendrer. Om man ikke har for store ambisjoner i starten og heller satser på å legge til nyttig lokalinformasjon fra der hvor man bor. Legg til informasjon om lyskryss, postkasser, postkontor, kaffeer, fotgjengerfelt, busstop, etc, etc. I løpet av en liten time burde man ha klart å lære seg enkelt bruk av editoren og lagt inn masse slik informasjon. Så kan man begynne på veier og andre mer avanserte ting etterhvert om man har ambisjoner til det. Så jeg anbefaler alle å i det minste donere en time eller to og legge inn lokalinformasjon fra der hvor man bor. Slik informasjon er av meget stor verdi for at kartdataene skal bli bra, og omtrent like viktig som selve veidataene selv om mange "proffe" brukere ignorerer slik informasjon som triviell. (Jeg har forferdelig mye å gjøre for tiden (sitter og skriver dette på forelesning - eneste tiden jeg har til å skrive noe fornuftig akkurat nå), men jeg håper etterhvert å få skrevet noen enkle guider på norsk om dette, men det får vente til etter eksamen) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Nå har digi gitt litt oppmerksomhet til openstreetmap: http://www.digi.no/php/art.php?id=799780 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette virket som et kult prosjekt, og jeg ser at ingenting av min hjembygd finnes. Det er muligens også noe å tipse fattern om da han har vært i kart-/oppmålingsbransjen en god del år. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette prosjektet hadde jeg sans for; opprettet en bruker og skal forsøke å lære meg hvordan man legger til data. Kjøpte en Garmin 60CSx GPS for en tid tilbake, og har lagret en rekke spor(veier, turer og fergeturer) som jeg ser OpenStreetMap mangler. Med Garmin fulgte det med et program(MapSource) for Windows som lar deg studere kart du har kjøpt, planlegge turer, og laste opp begge til Garmin GPS. Finnes det noen program for Linux som lar deg ta i bruk kart fra OpenStreetMap, planlegge turer på det og så laste det hele opp en til GPS tilsvarende som MapSource? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Garmin's kartformat er meg bekjent svært godt reverse-engineered, så det skulle forundre meg om noe slikt ikke fantes. (I verste tilfelle er det bare å starte et prosjekt ) Et godt sted å begynne å lete er vell openstreetmaps wiki http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Main_Page Ellers kan vell et søk på sourceforge.net og freshmeat.net være på sin plass. Begge gir _mange_ treff på garmin. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg har tracka! http://www.openstreetmap.org/user/Marsan/traces/376189 Ikke helt sikker på hva jeg skal bruke det til, men morsomt å se at dette faktisk er mulig med freerunner. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Litt lang tid mellom punktene kanskje Du får skru på logging hvert sekund, og stikke ut i ingenmannsland et sted som ikke er kartlagt Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ser at Nokias Sportstracker støtter gpx export, så da skal jeg forsøke å bidra med litt fra Gardermoen området. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Må få lånt meg en GPS og begynne å sykle rundt i Søgne, eller Sogne som det heter på kartet. Om jeg sykler rundt på masse mange forskjellige veier i et par timer, kan det da bare settes rett inn, eller må det redigeres noe først? Kanskje det blir en rotur i sommer for å merke hvor den lokale rutebåten går Edit: Er nok ikke noe poeng i å gjøre sistnevnte, men den roturen tar jeg uansett Endret 25. mai 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Litt lang tid mellom punktene kanskje Du får skru på logging hvert sekund, og stikke ut i ingenmannsland et sted som ikke er kartlagt Points: 1,224 Hvert sekund etter det jeg har regna på. 20 min elns å sykle til jobben. Får vel teste i ingenmannsland etter hvert her...bare mekke litt sykkel å sånnt først. Noen som har tips på hvordan montere OM Freerunner på sykkel? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Har sett litt på dette prosjektet før, men ser nå at alle områder untatt mitt er godt dekket. Så jeg føler jo kallet til å bidra(dette gjelder da Stavanger). Forøvrig er jeg enig med trådstarter i at lokal informasjon er minst like viktig som gatenavn. Dette er jo f.eks en av tingene TomTom og tilsvarende løsninger har vært flinke på. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Et kjapt søk på forumet fikk frem denne tråden, ellers er det lite om www.openstreetmap.org her altså... Om alle tar for seg sitt nærområde å får med sykkelstier og det som er, så blir dette fort et meget bra kart, med detaljer verken gule sider eller gooooglemaps har mulighet til å få med Endel iPhone applikasjoner bruker foreksempel openstreetmap.org / opencyclemap.org som kartgrunnlag... Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Wow! Må si jeg ble mektig imponert nå! OSM er mye bedre enn Google Maps i Tromsø. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Ja ikke sant.! Store Byer ser ut til å ha fått god dekning spesielt siden det er mange i samme område som redigerer kartene... Da er det verre på landet, hvor det ikke finnes verken gode satelittbilder eller GPS-Traces å tegne veier etter... Så Ut med GPS'n å kjøre rundt å få med NØYAKTIG veier og stier og alt som er, last opp Sporet til nettsiden, å tegn inn... Morro.! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 OSM er blitt svært så bra også i Norge, men det kan fortsatt bli bedre om enda flere bidrar Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Er det noen distroer som er anbefalt for FR for å tracke, cyclo, har du anbefalinger? Regner med TangoGPS er programet å tracke med! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Nja. Det meste av tracking-programvare skal vell fungere greit tenker jeg. Så fremt det finnes konverteringsprogram til formatet, men det er vell vanskelig å finne et format som ikke kan konverteres til alt mulig annet. Personlig har jeg brukt egenutviklet programvare Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg så denne tråden nettop, og bestemte meg for å sjekke ut Svolvær. Til min store forbauselse la jeg merke til at jeg tydeligvis skal ha hav rett over gata mi. Dette stemmer overhodet ikke, så jeg har akkurat registrert meg en konto. Så jeg ser jeg at man bruke gps til å "spore ut" veier o.l. Hvilken gpser har mulighet til dette. Gjerne til en rimelig penge. Det ville jo vært topp å gi gå/jogge turene mine litt mer formål enn mosjon!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå