Gå til innhold

raw fra kompakt kamera vs raw fra DSLR?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har et megazoom kamera, fujifilm s6500fd som har raw format! Jeg har begynt å skyte en del i raw og behandler bildene via lightroom 1. Foreløpig så er jeg så ganske happy med resultatene det gir og jeg tror jeg aldri vill skyte mer i JPG (når kvalitet gjelder mest)

Men det er en liten ting jeg lurer på, og det er om jeg kan få enda bedre resultater hvis jeg kjøper meg et speilrefleks og skyter RAW!?

Vill raw filene fra en speilrefleks være mye bedre(inneholde mer info.) en raw filene fra mitt megazoom/kompakt kamera?

Jeg tenker først og fremst på forksjeller som man kan se....hvis jeg ikke tar feil, så vill vell raw filene fra et DSLR ha mer dynamic range? Men trenger man vikelig mer dynamic range en hva mitt s6500fd gir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du vil merke mest med RAW fra et speilreflekskamera er at du har mer takhøyde for endring av eksponeringen i ettertid.

En RAW-fil fra et kompaktkamera er like egnet for oppskarping, kontrastøkning, endring av saturasjon og lignende som en RAW-fil fra et speilreflekskamera (på høy ISO vil det bli en annen sak).

Et speilreflekskamera har mer dynamisk rekkevidde, altså det området du har mellom sort (helt undereksponert) og hvitt (helt blåste høylys).

Dermed har du mer å gå på i forhold til å dra ned overeksponering, og ikke minst dra opp skyggepartier i bildet.

En RAW-fil er ikke noe annet enn en ubehandlet fil med informasjon fra sensoren, og det er i prinsipp akkurat det samme med et kompaktkamera som med et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Det er stor sjanse for at du får bedre resultateter med en speilrefleks; men det er nok ikke RAW-formatet i seg selv som vil gi det.

Potensielle fordeler med speilrefleks er:

Bedre optisk ytelse.

Større sensor gir bedre ytelse ved høy iso; muligens bedre dynamisk omfang

Mer nøyaktig lysmåling og autofokus.

Raskere ytelse.

Hvis jeg husker rett, så har S6500fd en SuperCCD brikke, så det er mulig at den gir deg god nok dynamisk omfang.

Etter å ha sett bildene dine i bildekritikken, så kan det virke som om du er klar for en speilrefleks. Men det du må passe på, er å budsjettere med bedre optikk enn standard-kit'ene. f.eks. en Tamron 17-50mm f/2.8. Husk også et dedikert macro-objektiv. Når det gjelder kamera-hus, så er de i selv gode nok rent bildemessig, så du kan fint begynne med et billig hus.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...