Khaffner Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har planer om å "forbedre" dette konseptet og lurer på en del: - Hvor kan jeg kjøpe en infrarød laser-diode med 800-900 nm bølgelengde og under 5mW effekt? Kan jeg be ELFA skaffe en uten at det står i katalogen deres? - Kan slike lasere skade øynene selv om man ikke kan se strålen? - Kan laserstråler på mindre enn 5mW ødelegge LCD, plasma, CRT eller lerret-flater? - Kan man få rød og infrarød laser ut av samme laserdiode på samme måte som at vanlige lysdioder kan skifte farge? Hvis jeg får besvart alle spørsmålene og klarer å fullføre prosjektet får dere nok se en liten videosnutt Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Er du sikker på at det er laserdiode du er ute etter. Hvis det er IR LED du mener så er det nokså tilgjengelig og billig. Elfa har mange IR lysdioder (LED) ved 800-900nm. IR laser er farligere enn synlig laser fordi du ikke kan se lyset før det er for sent. Når man jobber med slike må man ha IR beskyttelsesglass. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg mener iR-laser ja, diodene kan jeg finne på enhver fjernkontroll Men hvis laser er så farlig bør jeg kanskje revurdere det. Men hvor kan slike lasere skaffes? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 virker litt tvilsomt at du kan få til dette lett med laser leds fordi at laseren har veldig liten åpningsvinkel så om du skal få wiimoten til å se det du bruker laserne til må du alltid peke rett på den. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg tenker refleksjonen av skjermen, lerretet eller hva det er blir oppfattet av wiimoten, akkurat som refleksjonen av dioden nå. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 det finnes jo ir-laserdioder i alle cd-spillere og dvd-spillere... blant annet... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Er de infrarøde? Har sett et par andre guider om hvordan man kan lage laserpenner ut av dvd-brennere, og der ble strålen synlig rød Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Lasere i DVD spillere er synlige. IR laser moduler er dyre. Det holder ikke å sette på en fast spenning, men du må styre strømmen som bestemmer lysstyrken. Setter du på en spenning og ikke begrenser strømmen svir du av laseren. Dersom du tar ut en laser fra en DVD spiller trenger du optikk for å kollimere strålen. Ellers vil den divergere for mye og du vil ikke se noe noen meter unna. Kan du klare deg med en synlig rød laser ville ting vært enklere siden det finnes ferdige lasermoduler med driver og kollimeringslinse integrert. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Med å styre styre strømmengden, holder det ikke med en motstand foran? Dioden mine er koblet til 2 AA-batterier med en motstand på 24 Ohm for eksempel. Hvilken bølgelengde kan en wiimote egentlig se? cd-lasere er på 780 nm Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det burde gå. Da må du kjenne hvilken spenning som faller over laseren. DVD brenner har kortere bølgelengde enn CD brenner. Blue Ray brenner har kortere bølgelengde enn DVD brenner. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 jo kortere bølgelengde, jo mer beveger vi oss bort fra ir-lys da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå