_ART_ Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Dette skal du absolutt ikke betale et rødt øre. Kvaliteten er milevis unna det som kan regnes som akseptabelt fra en tilsynelatende proff fotograf. Kanskje denne tråden kan bli stående som sticky til skrekk og advarsel til alle de som poster tråder med spørsmål som: "Trenger billig og bra fotograf til bryllupsfoto" "Jeg skal ta bilder i bryllup. Hvilket objektiv skal jeg bruke, og må jeg bruke blits?" Og min personlige favoritt: "Vi skal gifte oss. Noen tips til et billig speilrefleks vi kan utstyre fotografen med?" Lenke til kommentar
magneska Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 På hjemmesiden hennes er det jo en del bedre bilder (bedre enn de som ligger i denne tråden ihvertfall..), og man forventer jo at bildene som tas er i samme kvalitet som tidligere arbeid, og det har helt tydelig ikke skjedd her. Må nok ha vært i kraftig bakrus eller noe for å ha tatt de bildene... Tja, ville nok ikke valgt denne fotografen basert på det som vises på her. Det er veldig mange av de samme fotografiske "svakhetene" som går igjen. Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 "Trenger billig og bra fotograf til bryllupsfoto" MEN: Jeg (vi) skal ikke ha det på oss at vi skulle ha en billig fotograf til bryllupet vårt. Vi valgte en fotograf som brudesalongen anbefalte på det sterkeste, vi så på hjemmesiden, og "handlet i god tro." Hadde jeg visst resultatet ble som det ble, hadde vi ALDRI engasjert fotograf.... Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 For langt unna? Ikke så galt? Lenke til kommentar
magneska Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 vi så på hjemmesiden, og "handlet i god tro."Hadde jeg visst resultatet ble som det ble, hadde vi ALDRI engasjert fotograf.... Jeg synes vel kanskje at dere i utgangspunktet ikke var kritiske nok ved valg av fotograf. Bildene dere har mottatt har mer eller mindre samme "kvaliteter" som de som blir vist på sidene til fotografen, mao burde dere lukta lunta. Når det er sagt så er prisen på bildene utvilsomt altfor høy, så jeg håper dere får redusert prisen kraftig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 For langt unna? Ikke så galt? På de bildene forsvinner ansiktene en del, da. Det virker for meg som om fotografen er ganske flink med naturlig lys, men kommer helt til kort når det kommer til blits. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Litt kommentarer om bildene: - Mange virker veldig stivt oppstilte. Fotografen burde veiledet dere til gode positurer i stedet for det der. For eksempel at sjåføren åpner døra til bruden som stiger ut, samtidig som brudens blikk og brugdommens blikk møtes. Mye heller noe sånt, enn å stå på rekke som tinnsoldater. - Fotografen har valgt å ha blitsen på kameraet i stedet for å bruke kjente lyssettingsteknikker med hovedlys fra den ene siden og støttelys fra den andre. (Paraplyer, softbokser etc) - Det objektivet skal i følge tester ha svært mye vignettering i den videste enden med størst blenderåpning. Det har påvirket bildene til å bli mørkere i hjørnene og blitsen mer fremtredende rett på. - En ting til som kan ha gjort bildene så mørke i hjørnene er at blitsen ikke har stor nok spredningsvinkel. - Disse uheldige lysproblemene har fotografen ikke prøvd å kompensere i etterbehandlingen. Tvert i mot, problemene er forsterket på mange av bildene i starten av tråden. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 "Wow", er alt jeg kan si. At denne fotografen våger å ta seg betalt for dette finner jeg oppsiktsvekkende. Sitter igjen med følelsen av at fotografen har sprunget rundt med et lite kompaktkamera dagen derpå. Synes virkelig synd på dere, slikt som dette skulle ikke vært lov. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg viste bildene til madamen, uten noen forhåndsomtale av tråden og spurte hva hun synes om de. 1. "Peeen... greit nok" 2. "Huff, neste" 3. "Hva er dette for slags hobbyfotograf?" 4. "Selv jeg skulle tatt bedre bilder" 5. "Jeg gidder ikke se på resten" Punkt 4 sier meg ganske mye, da hun ikke er særlig flink til å ta bilder. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg kunne tatt bedre. Og jeg er pressefotograf.. Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Jeg synes vel kanskje at dere i utgangspunktet ikke var kritiske nok ved valg av fotograf. Bildene dere har mottatt har mer eller mindre samme "kvaliteter" som de som blir vist på sidene til fotografen, mao burde dere lukta lunta. Vi kunne selvfølgelig vært mer kritiske til vårt valg, ja. Vi engasjerte fotograf juli 2007, det var da over et år til vårt bryllup som skulle være i august 2008. Jeg så bildene den gang var av, ikke "full kvalitet", men av egen erfaring, lærer iallefall jeg ganske mye på 1 år.. Derfor var skuffelsen stor når vi fikk bildene, og fotograf ikke hadde lært av sine "feil", eller utviklet bedre erfaring enn det h*n hadde tidligere.. Men skjønner i ettertid at noen lærer aldri Endret 25. oktober 2008 av ford4fun Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ville gått til sak mot denne "fotografen", spesielt når jeg kan ta bedre bilder selv. Og eneste erfaringen jeg har er fra mobilkamera. Mener jeg har lest om en lignende sak for en stund siden, hvor kunden fikk medhold i retten fordi den mente at siden bryllup er ett éngangstilfelle og man har betalt for å få kvalitetsbilder for å bevare dagen, så skal kunden kunne forvente god kvalitet. Men ikke spør hvor jeg leste dette. Man skal ikke betale for en stekeovn som kun steker halve pizzaen, så man burde ikke måtte betale for en kvart-gjort jobb fra en fotograf. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Trist er vel det rette ordet og bruke her.Dette er jo et øyeblikk som ikke kommer tilbake. Ikke så mye annet og gjøre her utenom å få hevet kjøpet. Ville nok holdt en vennelig/optimistisk linje først uten å nevne beløp/refusjon for og se om h*n har mer bildematriell og prøve og få utlevert det. Får håpe dere har snakket med brudesalongen om fotografen de anbefalte ? Dere har jo fått en cd med de bildene som fotografen synes er best,og så inkompetent som han virker så er nok mulighetene stor for at orginalfilene er slettet,dere får heller få en profersjonell til og prøve å redde de bildene som kan reddes og heller prøve og få tatt noen suplerende bilder hvis det er mulig. Dette er nok et problem som vi vil se mer av etter hvert da det er veldig lett for en amatør og produsere/redigere bilder i denne digitale tidsalderen vi er i nå og hvis man ikke har noen form for egenkritisk innsikt så blir resultatet alla dette,og kanskje i tillegg kjenner noen som kan anbefale dem som fotograf. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hadde ikke fotografen diverse diplomer? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hadde ikke fotografen diverse diplomer? Det må i så fall være fra speideren og 4H. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Beklager å måtte si det, men er jeg den eneste som tenker Facebook når jeg ser de bildene her? Ser ut som en vanlig gjest med digitalkamera og for stor tro på sine PS-kunnskaper som har knipset her. Hadde ikke levert fra meg et eneste ett om jeg var han/hun. Og hva skjer med "kunden har alltid rett"? Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det ikke aksje som har begitt seg ut på bryllupsfoto da? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Den kommentaren var litt slem siden det ikke bare er husmødre med kompaktkameraer og fjortisser som legger ut nachspiel bilder på facebook... Beklager å måtte si det, men er jeg den eneste som tenker Facebook når jeg ser de bildene her? Ser ut som en vanlig gjest med digitalkamera og for stor tro på sine PS-kunnskaper som har knipset her. Hadde ikke levert fra meg et eneste ett om jeg var han/hun. Og hva skjer med "kunden har alltid rett"? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det ikke aksje som har begitt seg ut på bryllupsfoto da? Høhø, den var stygg. Det har han utvilsomt, men dette er en dame med portefølje tilbake til 2005... Veldig, veldig slak læringskurve på henne. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Den kommentaren var litt slem siden det ikke bare er husmødre med kompaktkameraer og fjortisser som legger ut nachspiel bilder på facebook... Sant nok, og beklager hvis at jeg tok alle under en kam. Men majoriteten av de bildene jeg har sett der inne holder samme standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå