Gå til innhold

Fargesystem-valg ved lagring, web-vising og utprinting.

Anbefalte innlegg

Mulig dette innlegget skulle vært et annet sted, men jeg mener det passer best under "utskrifter".

"Fargesystem-valg" ved lagring, web-vising og utprinting.

Jeg famler litt uvisst med begrepene her. Ser mine bilder er lagret i sRGB farger, bruker det i PS også, og jeg har stilt min printer på det ”formatet”.

Nå leste jeg i et Digitalfoto at bilder på web var best i sRGB system, mens for utprinting ga Adobe RGB best resultat.

Nå gjorde jeg en prøve på utprinting med litt merkelig resultat. Jeg tok det samme bildet som var lagret i sRGB, brukte samme sort foto-papir på 3 utprintinger. På det første satte jeg printer på Adobe RGB, jeg ble ikke fornøyd, noe gale farger og rosaskjær.(Kan jo være blekkpatronene som har lite igjen av en farge...legger ofte merke til at fargene blir gale når det er lite igjen av en farge...litt dumt at ikke alle fargene brukes opp samtidig :( ) Neste print var i sRGB, noe av rosa-skjæret borte, likte denne bedre.

Den siste og beste utskriften, denne har jeg aldri brukt før: Jeg satte printeren på ”Managed by Application”, hva nå det betyr og innebærer, forklaringen var ”allows the application from which you are printing to manage the color of the document”. Jeg har en HP Photosmart 8150. Her ble jo fargene riktig fine, mest nær det originale fra bildet.

Er det noen som kan si litt om beste valg her, er det lurt av meg å lagre i sRGB fortsatt og bruke dette siste valget da ved printing.

Hva gjør dere andre?

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder meg til sRGB - det holder til mitt bruk. Det er nok også lurt å bruke det siste valget (fargerom velges av applikasjonen) når du skriver ut. Da kan programmet og skriver-driver "snakke sammen" (hvis de er avanserte nok) og optimalisere utskriften.

Tom

OK, sRGB var i hvert fall bedre enn Adobe, men mulig jeg har oppfattet det feil...kanskje bildet må være lagret i Adobe farger for å utskrives i Adobe RGB, stod ikke noe om det i bladet. Skriveren har et innebygget kalibrerings-program som jeg brukte, men med tid og stunder kan jeg jo kalibrere den skikkelig. Synes noen ganger utskriften blir preget av en av fargene som "smitter" de andre, f.eks gul-orange. (Men det kan jo også komme av at en farge er nesten utgått, dumt med HP tre-farger det, at du må bare kaste "dåsen" når en av fargene er gått ut. Det går forresten veldig mye farger når man printer ut i A4, og slik canvas trakk voldsomt med farger.

(Lønner seg nesten å sende inn til utprinting)

RandiA

Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående dette tema. Dersom kamera blir stilt inn på Adobe-rgb, men bildet tas i raw, bør man endre fargeprofil til srgb før man setter igang med redigering? Testet å redigere en raw-fil som skulle legges ut på internett, men da jeg konverterte bildet til srgb, virket bildet litt gråere... Bør jeg derfor konvertere et adobe-rgb bildet før jeg begynner med redigering, dersom bildet er ment for internett og ikke print?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...