Gå til innhold

TehKris Benker og pumper!

TehKris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, neida skal ikke psyke deg helt ned..men det er bare av egne erfaringer så kan ting bli veldig fort tungt i mark i forhold til hvor mange reps man tar på en lavere vekt. Men ettersom du har klart 9 reps på 125, så burde det absolutt være mulig med 3x3 på 150. Uten tvil.

Har du prøvd Ribose sammen med Kreatin før ? Fungerer veldig bra, gjør at kroppen tar opp mer kreatin og jeg merker det veldig mye mellom settene...at jeg kommer meg fortere og har mer energi ! Koster ikke mye heller, så tenkt på det !

hvis du ser på denne

, så mener du å gå lavere enn det med rompa, ikke sant ? Så du er redd for å ødelegge korsryggen ved å gå lavere enn "nesten" parallell til gulvet som i videon her ??

Hvis du sjekker ut denne sida så står det masse bra info om bøy og også om uttøying (men det driver du jo allerede med) og utførelse. Jeg begynte selv med bøy p.g.a det programmet der og nå klarer jeg 5x5 på 110 med riktig utførelse...starta på 40 kg :-)

Går mye dypere enn på den filmen ja. Men når jeg kommer til parallell (ikke 90 grader) så dupper rompa. Dette er det jeg prøver å trene meg opp til å unngå. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg alltid tatt a2g, men nå er jo som sagt forsiktig med dette.

Og ja, jeg har lest ALT som er å finne om knebøy på internett, og enda litt mer....

Kan være lurt å være forsiktig når duppen kommer ja ;) Har til gode å se noen kjøre helt a2g uten dupp. Nøyer meg med litt under parallel selv. Det litt spesielle i mark er at endel av oss ikke greier så mange reps på lave vekter heller, spesielt ikke om man kutter ut bounce i bunnen på hver rep (øvelsa heter jo "dead"lift så stanga skal jo egentlig starte død på hver rep). Husker jeg gikk fra å greie 4ere på 145 lett for så å slite med 3ere på 140 da jeg lot stanga ligge dødt mellom hver rep ;)

Ja har merket det selv også. Markløft og reps hører nødvendigvis ikke sammen med høye vekter og %-regning. Det er derfor det er så spennende å se hvor langt man kommer ;)

BTW, har hatt om skulder på skolen nå, og funnet ut at jeg egentlig ikke har utstående skulderblad lenger... Så det må nok ha fikset seg gjennom trening ;) Tror grunnen til at jeg hadde det før var undervektig, pluss for mye trening av pull ups, som gjorde rhomboidene og traps dominante i forhold til seratus anterior. Derav litt utstående skulderblad nederst (angulus inferior og til dels margo medialis). Heldigvis har vi sett på dette nå, og virker som jeg har helt normale skulderblad med "god muskelfylde" ;)

Er sant som du sier Delavar ! Men er ikke akkurat mange som praktiserer det :-) Er jo rimelig stor forskjell på hvor mye sprett man oppererer med.....selv så senker jeg rimelig sakte ned igjen, så får absolutt ingen fordel selv om jeg ikke slipper grepet mellom hver repp

Markløft dreier seg jo egentlig ikke om å senke vekta kontrollert til golvet, men å løfte den kontrollert og korrekt opp. Hvordan man senker den er egentlig irrelevant, men når man tar flere enn 1 rep, så må man også være nøye her. Jeg "bouncer" nok litt fra golvet også, men hele bevegelsen er kontrollert.

Noen spess grunn til at du kjører overhåndsgrep på marken ? Vet mange liker å løfte sånn, men virker som om du gjør det bestemt. Jeg løfter annenhver nemlig

Ja. Jeg løftet også annenvher tidligere. Men nå har jeg satt ned foten og bestemt meg for å kjøre overhånds. Dette har flere fordeler:

1. Du trener grepet MYE bedre.

2. Du får ikke skeiv belastning på ryggen (som kan utvikles til skoliose).

3. Når man kommer opp i høyere vekter, så vil overhåndsgrep minimere risikoen for biceps-avrivning, som er vanlig med mixed-grip.

4. Det er kulere.

Her ser du kanskje verdens sterkeste mann som løfter med tommellås grep:

Endret av TehKris
Lenke til kommentar

Er jo nok av folk som kjører mixed grip, kan ikke se at det skal være noe farlig i forhold til overhåndsgrep. Men ser at det er vanskeligere med overhåndsgrep, derfor jeg begynte med mixed, fordi stanga alltid snurra mot meg når jeg løfta. Ronnie Coleman tar jo 2 reps på 360 kg med mixed og nok av strongman gutta som også gjør det, så det med dårlig rygg og biceps feste synes jeg virker litt rart. Veldig imponerende med han du linka til forresten. Spess 3 reps på 200 kg push press....:-)

Lenke til kommentar

Tror det er mange som kan korrigere vinging av scapula med treningsøvelser for rygg og skuldre ja. Endel av oss har nok litt utstående skulderblad pga manglende muskelfylde og ;)

Jeg prøver å kjøre konsekvent med overhåndsgrep ala deg TehKris(uten tommellåsing foreløpig, hehe). Før slet jeg med grepet på låsegrep når jeg passerte 150 kg. Nå greier jeg å holde overhåndsgrep på opptil 165 kg (ikke så langt unna maksen), før da jeg byttet til overhåndsgrep slet jeg med å holde 100 kg ;) Er mye enig i fordelen du ramser opp TehKris :) Har hørt om opptil flere som i f.eks konkurranser har røket bicepssena på den hånda de vender utover med mixed-grep. Om man skal bruke mixed-grep så er det lurt å variere med hvilken hånd man vender inn og ut og kjører alt jeg kan med overhåndsgrep. Olaf Dahl mener jeg har sagt at man bør kjøre overhåndsgrep siden man lett blir skjev i ryggen over tid men mixed-grep (de fleste bytter jo aldri mellom hvilken hånd som vender inn og ut).

Lenke til kommentar
Er jo nok av folk som kjører mixed grip, kan ikke se at det skal være noe farlig i forhold til overhåndsgrep. Men ser at det er vanskeligere med overhåndsgrep, derfor jeg begynte med mixed, fordi stanga alltid snurra mot meg når jeg løfta. Ronnie Coleman tar jo 2 reps på 360 kg med mixed og nok av strongman gutta som også gjør det, så det med dårlig rygg og biceps feste synes jeg virker litt rart. Veldig imponerende med han du linka til forresten. Spess 3 reps på 200 kg push press....:-)

Selv om flesteparten av folk kjører mixed grip, så betyr ikke det at det er best. Ja, 99% av styrkeløftere kjører nok mixed-grip på konkurranse, da dette er mye lettere enn overhåndsgrep. Men jeg har enda ikke konkurrert på et stevne, så hvorfor skal jeg da trene mixed-grip? Jeg har "lett" tatt over 10 reps på 190 i mark (bare lockout), og dette var før jeg begynte med med seriøs trening, så det sier litt om forskellen i grepene... Kan jo teste min overhåndsstyrke neste onsdag fra lockout posisjon. Klarer jeg 150kg nå så er jeg jævlig fornøyd =) Kan også teste tommellås og mixedgrip for å se hva jeg klarer holde.

Det er nettopp at mixed-grip fører til at stanga ruller "inn" i hånda som gjør grepet så bra, men jeg har listet fordelene med overhåndsgrep over. Hvis jeg noengang skal konkurrere på et stevne, og jeg ikke har sterk nok tommellåsgrep, så kommer jeg selvsagt til å ta mixed-grip. Men dette er nok leeeenge til ;)

Lenke til kommentar

Du vet ikke om noen artikler eller lignende hvor de har testet forskjellene på det her'a ? Kunne vært interessant å vite om mixed grip faktisk gjør noe med ryggen....vitenskapelig bevist liksom. Det at noen har ryki bicepsfestene kan jo bare ha vært tilfeldig, kunne ha skjedd med overhåndsgrep også....håper ikke jeg høres for kværulerende ut, bare nyskjerrig :-)

Lenke til kommentar
Du vet ikke om noen artikler eller lignende hvor de har testet forskjellene på det her'a ? Kunne vært interessant å vite om mixed grip faktisk gjør noe med ryggen....vitenskapelig bevist liksom. Det at noen har ryki bicepsfestene kan jo bare ha vært tilfeldig, kunne ha skjedd med overhåndsgrep også....håper ikke jeg høres for kværulerende ut, bare nyskjerrig :-)

At folk ryker biceps-feste under markløft kan nok skje med begge typer grep ja, men i styrkeløft og strongman sammenheng tror jeg nok 100% av alle biceps-rykninger skjer med den åpne handa. Jeg har aldri hørt, sett eller lest om noen som har røket biceps med overhåndsgrep / på den pronerte hånda (under mixed-grip). Det samme ser man på f.eks. framoverbøydroing, da f.eks. dorian yates røyk den ene bicepsen da han kjørte med "biceps"-grep, derfor byttet han grep med begge hendene andre veien. Her ser du nøyaktig hva som skjer under markløft når bicepsen ryker:

Angående direkte forskning / "bevis" for mine påstander om skjev rygg, så har ikke dette akkurat nå. Men kan poste neste gang jeg finner noe dokumentert. Likevel er det ganske åpenlyst at skjev belastning KAN føre til skjev struktur, i det minste skjev muskelbygning.

Angående knebøy-dybde etc, ser det ut som denne karen har ganske lik fleksibilitet som meg. Tror jeg skal begynne å ta akkurat slike knebøy som han tar, til jeg kan ta dypere (dette er dog ikke sikkert jeg noensinne kan klare, da dette også har med genetikk og kroppsbygning / rygglengde):

Lenke til kommentar

Ouch...ser vond ut den med biceps-festet ja ! hehe. Men skjønner ikke helt hvordan det blir skjev belastning av å holde mixed grip...er jo ikke sånn at man løfter mer med en side selv om man har et annet grep. Tror nok det med knebøy dybde er litt individuelt ja, men er hvertfall 90 % hvis ikke mer av de som trener der jeg trener er ikke i nærheten av riktig dybde...nesten ikke en halv knekk en gang ! Men jeg skal teste ut overhåndsgrep neste gang jeg kjører mark...blir litt til siden jeg må ha en pause nå ! stangnert no jævli

Lenke til kommentar

Når biceps er supinert er den mer på strekk, jo mer muskler er på strekk jo større sjanse er det for at de ryker så jeg tror nok det er mye av grunnen ;)

TehKris: Å kjøre til boks tilpasset dybda du mestrer kan være en god ide :) Jeg og makkern bruker det, jeg har nå godkjent dybde mens han har litt igjen men jobber seg nedover.

Lenke til kommentar

Angående mixed grip-debatten tar jo Mark Rippetoe opp grep i SS. Konklusjonen var vel rimelig enkel, om du kjører overhåndsgrep på oppvarming og begrenser mixed grip/straps til de tyngste løftene, vil du kunne løfte tunge vekter uten at grepsstyrken lider for mye. Er vel mer en smakssak hva man kjører. Personlig liker jeg mixed grip da overhåndsgrep begrenser vekta for mye. :yes:

Lenke til kommentar

Fredag:

Hofte-mobilitet:

Knebøy:

125 kg 3x3 (tungt, men gikk greit!)

155 kg x 10 sec lockout

60 kg x 10

Benkpres myo-reps:

60 kg x 15 + 4 + 4 + 3 + 3 + 4 (litt hjelp på nest siste, mye hjelp på siste^^)

Kenelly-press:

8 kg x 10

10 kg x 10

10 kg x 10 (tok også superset med flies-hold og lett bicepscurl)

Band-pullaparts (alle bånda ble dobbeltsurra rundt hendene:

svart x 10

svart x 10 på balanseball

svart + grønt x 10 på balanseball

svart + grønt x 10 på balanseball (1 fot)

svart + grønt x ca. 10 på balanseball (andre fot)

-neste gang 3 bånd

Kommentar:

Knebøyen gikk greit i dag. Ca. dybde til filmen jeg postet tidligere, kanskje litt dypere. (ca. parallell med golvet). Kjente også litt på 155 kg i lockout stilling. Gikk greit men var tungt.

Myo-reps i benken gikk mye bedre denne gangen enn forrige gang. Gikk også opp 10 kg til 60 kg, da 50 kg nok er for lite. Fikk 15 reps på første set, noe som ga nær utmattelse (men gikk ikke til failure). Neste settene ble gjort med ca. 10-15 sek pause, og siste settet måtte jeg ha litt hjelp på de to siste. Tror jeg fikk det ganske bra til. Var forøvrig ødelagt i traps, biceps og skuldre etter onsdag, men gikk greit. Føler jeg vokser hver dag, men likevel har jeg for mye fett på magen! Skal se om jeg får postet noen bilder asap (kanskje senere i dag, men tvilsomt).

Endret av TehKris
Lenke til kommentar
Benken kommer seg ja! Blir spennende og se hvem som greier 100KG i benken først av du og jeg, hehe. Som vanlig sterk bøy. Bilder hadde vært kult;)

Hehe, hva tar du nå da? Tror at jeg tar 100 i benk om 1.5 måneder. Men kommer ikke til å prøve før progresjonen er ferdig i dette programmet ;)

Kan logge litt om kostholdet om dagen. Har gjort dette ca. i hele fjor høst og har fått som sagt gode resultater og vektøkninger av det:

Frokost (skole = 07.00):

2 kokte egg,

1 banan

0.5 liter sjoko-H-melk

1 multivitamin

2 fri flyt omega 3 (en dagsdose)

Skolelunsj:

4 brødskiver med lettere jubelsalami

1 banan (gjorde ikke dette så mye i fjor høst, men nå gjør jeg det hver dag)

Hjemme (ca. 15.00):

1 liter sjoko H-melk

Middag: (ca. 16.30)

Hvis gryterett: 400 gram kjøttdeig og gryteretten. Noen ganger 1 pose boil in bag i tillegg.

Hvis laks: 2 laksefileter med sitron og pepper, 250 gram brokkoliblanding

Hvis kylling: 2 kyllingfileter med 1 pose boil in bag.

Hvis noe annet: ca. 400 gram kjøttdeig og noe karbo (ris, spagetti etc.)

Kveldsmat:

2 kokte egg,

1 liter sjoko-H-melk

På treningsdager tar jeg i tillegg dette:

Rett etter trening:

proteinshake

Når jeg kommer hjem etter trening:

2 omega 3 fri flyt (altså blir det dobbel dose på treningsdager)

2 kyllingfiletter og 1 boil in bag ris (denne middagen skjer I TILLEGG til middagen jeg skrev over. Hvis jeg har spist denne middagen, blir det ikke kylling til "hovedmiddagen", men sannsynligvis kjøttdeig og noe annet).

1 liter sjoko-hmelk.

Hvis jeg drikker bare 1 liter h-melk så blir vel dette rundt 3500 kcal. Når jeg drikker 3 liter h-melk blir det vel ca. 5000 kcal. All ris er basmati ris. I tillegg pleier jeg å ta et glass premium tine juice om morgenen (når jeg har det), av og til mørk sjokolade (86% kakao) og nøtter etc.

Er forøvrig jævlig stiv i øvre del av brystet i dag, så myo-repsene tar godt ja ;)

Lenke til kommentar
Hadde 75*4 som beste før jeg begynte på Myoreps for 3 uker siden. Har kanskje økt litt nå.

Er det ikke litt mye sukker i den sjokkomelken?

Det er nok det ja. Men jeg "liker" ikke melk, aldri drukket det rent, derfor må jeg ha sjokomelk. Ideelle hadde nok vært uten sjokopulver ja.

Jeg antar at du mener at du havner på 3500 kcal totalt med 1 l h-melk? Jeg får spe på med h-melk selv i perioden fremover :D Sliter litt med å få i meg nok kcal om dagen :hm:

Ja, har ikke regnet på det, men et grovt estimat gir vel ca 3500 kcal på dager med lite melk, og i overkant av 5000 kcal med litt mer melk. Veldig grei måte å gå i kcal overskudd på, selv om du legger på deg endel fett av det (kommer selvsagt ann på hvor mye overskudd man er på). Det er også utrolig lange diskusjoner om melk er sunt eller ikke. Inneholder jo mye mettet fett (som ikke skal være bra), men er mange diskusjoner og argumenter for at det er sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...