Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Driver å leser på noe helsefaglige greier, noe er lettlest og andre ting er tyngre (som feks anatomi/fysiologi). Jeg føler at jeg leser sent og det er lite som fester seg i skallen jeg når jeg kontrollerer meg selv med diverse kontrollspørsmål som ligger inne i materien. Noen gode forslag til hvordan få opp lese hastigheten og husken på det man leser? Jeg føler at jeg sitter med en teflonhjerne her jeg sitter... Det skal også sies at jeg har begynt på studier i godt voksen alder, så det er lenge siden jeg satt på en skolebenk. Har ingen lærer hjelp da jeg leser som privatist. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vel en metode som jeg bruker når jeg leser, som fungere flott for meg, fungerer slik: Jeg leser et avsnitt og etter jeg har lest det avsnittet så spør jeg meg selv: "Forstår jeg det som jeg nettopp leste? ". Så jeg setter av et par sekunder for å tenke og forstå det jeg leser. Viss jeg jeg forstod det, så fortsetter jeg å lese viss ikke så lese jeg det om igjen. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det kan jo være lurt å gjøre notater av det man leser. Ellers husker enkelte det de leser lettere om de leser det høyt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 "Memo" og "Memo-håndboka" av oddbjørn by , 2 gode bøker om hukommelse og studieteknikk. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det kan jo være lurt å gjøre notater av det man leser. Ellers husker enkelte det de leser lettere om de leser det høyt. Der har du rett! Jeg lærer så uendelig mye mer da. Er litt mer arbeid, men du får med ut av tida tror jeg. Selv om du ikke bruker notatene etterpå. Lenke til kommentar
Ad Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Vel en metode som jeg bruker når jeg leser, som fungere flott for meg, fungerer slik: Jeg leser et avsnitt og etter jeg har lest det avsnittet så spør jeg meg selv: "Forstår jeg det som jeg nettopp leste? ". Så jeg setter av et par sekunder for å tenke og forstå det jeg leser. Viss jeg jeg forstod det, så fortsetter jeg å lese viss ikke så lese jeg det om igjen. Denne teknikken fungerer flott for meg også. Slik skjønner man hva man leser, i stedet for bare å pugge det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Takker for gode svar! Men for alldel la de gode rådene fortsatt komme..! Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Til anatomi er det en fordel å lære en god del av det billedlig. Med det i bakhodet bruker jeg "flashcards". Jeg skriver for eksempel External Carotid Artery på den ene siden av 1/4 A4 ark, og så forgreningene på baksida. Med en bunke sånne ark, kan man sitte og gå gjennom tingene fort/flere ganger. Man prøver å ta forgreningene i hodet, og så sjekker man bak etterpå. Eventuelt kan man gå andre veien. Snu bunken, og gå andre veien. Du ser forgreningene, og identifiserer så arterien. Et annet tips som fungerer bra, er mnemonics. Du kan for eksempel ta forbokstaven til forgreningene, og så lage ord/uttrykk av det (noen finnes på nettet allerede). Gjør det gjerne litt grisete, så det fester seg bedre. Eksempler: Cranial Nerves: Oh Oh Oh, To Touch And Feel A Girl's Vagina, Ah Heaven. Nerves of Lumbar Plexus: I, I Get Laid On Fridays. Disse (og mange flere) sitter som støpt i hodet mitt nå. Noen liker å tegne strukturene, men det har aldri fungert for meg. Kanskje verdt et forsøk? Endret 24. oktober 2008 av Quicko Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Når det kommer til lesehastigheten er det bare å lese mer... Les alt alltid. Finn noen gode bøker og les. Er bare femten, men har en lesehastighet på langt over gjennomsnittet (Carlstens test ^^ ) kan jo lese litt her, er mye man kan øve påkan jo lese litt her, er mye man kan øve på Lenke til kommentar
kvantefysikk Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Anbefaler boka "Memo - den enkleste veien til en bedre eksamen" av Oddbjørn By. Den omtaler en husketeknikk som fungerer helt fantastisk. Tro meg Det handler om reiseruter. (F.eks. en runde rundt i barndomshjemmet ditt osv). Der assosierer man ting til det man skal huske, og det fungerer kjempebra. Det viktige er bare å gå gjennom reiserutene en gang iblant. Boka koster 262 kroner på ARK, og det er den så absolutt verdt! http://www.ark.no/bok/9788248906438/?a1=1&...t=9788248906438 Ser forresten at en over her har anbefalt denne også samt Memo boka, men den mener jeg du ikke trenger. Endret 31. oktober 2008 av politkovskaja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå