Gå til innhold

Forslag til diverse leseteknikker?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Driver å leser på noe helsefaglige greier, noe er lettlest og andre ting er tyngre (som feks anatomi/fysiologi). Jeg føler at jeg leser sent og det er lite som fester seg i skallen jeg når jeg kontrollerer meg selv med diverse kontrollspørsmål som ligger inne i materien.

Noen gode forslag til hvordan få opp lese hastigheten og husken på det man leser? Jeg føler at jeg sitter med en teflonhjerne her jeg sitter... :p

Det skal også sies at jeg har begynt på studier i godt voksen alder, så det er lenge siden jeg satt på en skolebenk.

Har ingen lærer hjelp da jeg leser som privatist. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel en metode som jeg bruker når jeg leser, som fungere flott for meg, fungerer slik: Jeg leser et avsnitt og etter jeg har lest det avsnittet så spør jeg meg selv: "Forstår jeg det som jeg nettopp leste? ". Så jeg setter av et par sekunder for å tenke og forstå det jeg leser. Viss jeg jeg forstod det, så fortsetter jeg å lese viss ikke så lese jeg det om igjen.

Lenke til kommentar
Vel en metode som jeg bruker når jeg leser, som fungere flott for meg, fungerer slik: Jeg leser et avsnitt og etter jeg har lest det avsnittet så spør jeg meg selv: "Forstår jeg det som jeg nettopp leste? ". Så jeg setter av et par sekunder for å tenke og forstå det jeg leser. Viss jeg jeg forstod det, så fortsetter jeg å lese viss ikke så lese jeg det om igjen.

Denne teknikken fungerer flott for meg også. Slik skjønner man hva man leser, i stedet for bare å pugge det.

Lenke til kommentar

Til anatomi er det en fordel å lære en god del av det billedlig. Med det i bakhodet bruker jeg "flashcards". Jeg skriver for eksempel External Carotid Artery på den ene siden av 1/4 A4 ark, og så forgreningene på baksida. Med en bunke sånne ark, kan man sitte og gå gjennom tingene fort/flere ganger. Man prøver å ta forgreningene i hodet, og så sjekker man bak etterpå. Eventuelt kan man gå andre veien. Snu bunken, og gå andre veien. Du ser forgreningene, og identifiserer så arterien.

Et annet tips som fungerer bra, er mnemonics. Du kan for eksempel ta forbokstaven til forgreningene, og så lage ord/uttrykk av det (noen finnes på nettet allerede). Gjør det gjerne litt grisete, så det fester seg bedre.

Eksempler:

Cranial Nerves: Oh Oh Oh, To Touch And Feel A Girl's Vagina, Ah Heaven.

Nerves of Lumbar Plexus: I, I Get Laid On Fridays.

Disse (og mange flere) sitter som støpt i hodet mitt nå.

Noen liker å tegne strukturene, men det har aldri fungert for meg. Kanskje verdt et forsøk?

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Anbefaler boka "Memo - den enkleste veien til en bedre eksamen" av Oddbjørn By. Den omtaler en husketeknikk som fungerer helt fantastisk. Tro meg :) Det handler om reiseruter. (F.eks. en runde rundt i barndomshjemmet ditt osv). Der assosierer man ting til det man skal huske, og det fungerer kjempebra. Det viktige er bare å gå gjennom reiserutene en gang iblant.

Boka koster 262 kroner på ARK, og det er den så absolutt verdt!

http://www.ark.no/bok/9788248906438/?a1=1&...t=9788248906438

Ser forresten at en over her har anbefalt denne også samt Memo boka, men den mener jeg du ikke trenger. :)

Endret av politkovskaja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...