Gå til innhold

Akademiet, lurt valg?

Joakimmo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt, går i 10. klasse, i 9. hadde jeg snitt i 4.4. I år regner jeg med at det kommer til å bli mye bedre kanskje opp i mot 5. Jeg har lest en del om Akademiet i Drammen og sett at mange har negative erfaringer. Jeg lurer på om Akademiet (med studiespesialisering) er et lurt valg for meg mtp. at jeg skal bli økonom

Jeg må også ta tog i en halvtime for å komme til skolen.

På forhånd takk.

Endret av Joakimmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på Akademiet Sandnes. Min erfaring er at det er en god skole men syns ikke den skiller seg noe mer ut en de offentlig skolene. Ta det som står på nettsidene til Akademiet med en klype salt,så blir du nok ikke skuffet. Nå vet jeg ikke hvordan det er på Akademiet Drammen men den er nok ikke så veldig mye annledes enn de andre Akademiet skolene. Viss du har noen videre spørsmål så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare presisere at jeg går Media og Kommunikasjon.

Jeg lurte på om du bruker mye tid på lekser?

På skolen så får jeg mye tid til å gjør lekser,så det er ikke et problem å få det gjort på skolen så sant du har litt selvdisiplin. I min klasse så bruker jeg periodevis mye tid på lekser, andre ganger så bruker jeg lite tid på lekser. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at Studiespesialiserende er litt tøffere en M&K

Er lærerne gode?

Lærerene er veldig varierende på skolen min. Noen er veldig flinke å lære vekk ting, andre er ikke. Det jeg føler er at det er mye opp til deg selv. Du må ta mye mer ansvar for egen læring. Så du bør vær forbredt på å ta ansvar selv. Generelt sett så vil jeg si at lærerne er hyggelige og kompetente.

Og hva hadde du i snitt? Tror du 4.5 - 5.0 blir for lite?

Jeg hadde i snitt 4,5, og jeg antar at det var godt over kravet for å komme inn. Om du kommer inn avhengere av hvor mange som søker på skolen og hvor gode karaktere de har. Studiespesialiserende er selvfølgelig den som er vanskeligst å komme inn på, på grunn av popularitet. Jeg vil påstå at viss du får 5 i snitt, så er du ganske sikker en plass hos Akademiet.

Lenke til kommentar

Søstra mi går på vanlig norsk offentlig videregående skole, og mitt inntrykk er at lærerne er helt korrupte fordi elevene får gå tidligere nesten hver dag av en eller annen dårlig grunn.

Jeg kunne gjort matteleksene dems baklengs..

Dårlig miljø i klassen.

Få som faktisk VIL lære.

Hun tar teknisk matematikk og formgiving med studiespesialisering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har ingen erfaring med Akademiet, men en lignende skole og jeg hadde valgt offentlig hvis jeg fikk velge på nytt :p

Jeg har gått på Akademiet, og sluttet etter 2 år. Begynte på offentlig skole, og angrer ikke. Hvis noen ønsker mer info, send PM.

Lenke til kommentar

Har gått 3 år på offentlig skole, og er nå privatist ved en privatskole (som òg tilbyr vanlig 3-årig studiespesialisering). Fordelen med privatskole er:

- Mer egasjerte og kunnskaprike lærere lærere (matte- og fysikklæreren min har høyere utdannelse innen matematikk, og foreleser blant annet på universitet utenom). Nå er selvfølgelig dette veldig variabelt, jeg har hatt kanongode lærere ved offentlge skoler også, men jeg mener fortsatt at lærerne på private skoler er generelt bedre,

- Bedre utstyr. Skolen min har er moderne datarom (med fungerende intranett, utlån av bærbare Pc-er og ikke minst lærere som faktisk benytter IKT-systemet). På den offentlige skolen jeg gikk tidligere, hadde vi "It's Learning" - men kun 1/4 av lærerne brukte dette aktivt. Der jeg går nå, kan jeg laste ned oppgavesett; løsningsforslag; presentasjoner fra timene og hvis jeg sender en mail til læreren får jeg vanligvis svar innen et par timer (medmindre det er midt på natten eller julaften ...).

I tillegg er det gode auditorium og forelesningssaler.

- Skolen har oppe til kl 9 om kvelden, hvor både grupperom; rådgivere; lærere og IKt er tilgjengelig (ikke alltid lærerne er der til kl. 9 - men i hvert fall til 4-5-tiden).

- Elevene er mer innstilt på å lære, siden mange vanskeligstilte elver som egentlig ikke vil gå på skole, men som blir plassert der fordi de "må" ikke går der. Folk som betaler for skolegangen sin, vil gjerne ha litt valutta for pengene og da er ikke skulk eller unnasluntring et alternativ ...

Dette er bare min erfaring, men jeg håper allikevel at den er til hjelp.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring med Akademiet, men en lignende skole og jeg hadde valgt offentlig hvis jeg fikk velge på nytt :p

Jeg har gått på Akademiet, og sluttet etter 2 år. Begynte på offentlig skole, og angrer ikke. Hvis noen ønsker mer info, send PM.

Du kan jo skrive i denne tråden, sikker andre som vil vite hva du mener også.:)

Lenke til kommentar
Søstra mi går på vanlig norsk offentlig videregående skole, og mitt inntrykk er at lærerne er helt korrupte fordi elevene får gå tidligere nesten hver dag av en eller annen dårlig grunn.

Jeg kunne gjort matteleksene dems baklengs..

Dårlig miljø i klassen.

Få som faktisk VIL lære.

Hun tar teknisk matematikk og formgiving med studiespesialisering.

at elevene får gå tidlig har ingenting med korrupsjon å gjøre :!:

begynn å les lekser...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei :)

Jeg går på Akademiet Drammen (2. året) og er veldig fornøyd! Mange flinke lærere, god oppfølging, moderne lokaler ++

Personlig er jeg veldg glad jeg valgte Akademiet. Undervisningen er mye bedre enn det den var på ungdomsskolen. Generelt tror jeg undervisningen på Aka, særlig når det kommer til realfag og mediefag, er bedre enn på St. Hallvard og Drammen Videregående. Noen jeg kjenner byttet til Rosthaug i år, og de er særlig misfornøyde med lærerne der kontra de på Akademiet.

Det negative med Akademiet er et stort press for å få gode karakterer, lengre reiseveg, mindre sosialt miljø (med mange nerder!)...

Egentlig tror jeg du burde velge etter hva DU vil.

Du burde velge Akademiet hvis du er mer eller mindre glad i å lære. Jeg skriver mer eller mindre fordi det er først på vidregående at jeg har blitt det xD

Hvis du er mer glad i fritid, henge med venner osv, burde du ikke velge Akademiet. Med mindre alle vennene dine starter der da.

Det skader ikke å prøve noe nytt, jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Og hvis du ikke trives fullt så godt som du håpte, kan du bytte tilbake til offentlig etter et år ;)

Så min anbefaling er å starte på Akademiet! :)

Lenke til kommentar
Jeg vil bare presisere at jeg går Media og Kommunikasjon.
Jeg lurte på om du bruker mye tid på lekser?

På skolen så får jeg mye tid til å gjør lekser,så det er ikke et problem å få det gjort på skolen så sant du har litt selvdisiplin. I min klasse så bruker jeg periodevis mye tid på lekser, andre ganger så bruker jeg lite tid på lekser. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at Studiespesialiserende er litt tøffere en M&K

Er lærerne gode?

Lærerene er veldig varierende på skolen min. Noen er veldig flinke å lære vekk ting, andre er ikke. Det jeg føler er at det er mye opp til deg selv. Du må ta mye mer ansvar for egen læring. Så du bør vær forbredt på å ta ansvar selv. Generelt sett så vil jeg si at lærerne er hyggelige og kompetente.

Og hva hadde du i snitt? Tror du 4.5 - 5.0 blir for lite?

Jeg hadde i snitt 4,5, og jeg antar at det var godt over kravet for å komme inn. Om du kommer inn avhengere av hvor mange som søker på skolen og hvor gode karaktere de har. Studiespesialiserende er selvfølgelig den som er vanskeligst å komme inn på, på grunn av popularitet. Jeg vil påstå at viss du får 5 i snitt, så er du ganske sikker en plass hos Akademiet.

Jeg kan bekrefte at studiespesialisering er en del tyngre enn medier og kommunikasjon. Og ja, vi har en hel haug med lekser i studiespesialisering i offentlig skole, det er det ikke til å legge skjul på. Ofte er det slik at 10. klassinger går ned to karakterer i snitt til videregående i alle fag med samme innsats og tempo som i 10. klasse. Det sa i hvertfall lærerene mine.

Nå går jo jeg offentlig skole, og ikke akademiet.

Lenke til kommentar
Jeg gikk MK, og tror ikke at det er mindre å gjøre, men heller annerledes jobbing. Det å redigere en film tar faktisk mange timer, men er kanskje ikke sett på som 'jobbing' i forhold til å skrive stil?

Det å skrive en 20 siders naturfagsrapport + å holde en presentasjon på 35 min på 2 uker er vel noe vi har gjort to ganger hittil i år. Alt hjemmearbeid. Det er vel et av eksemplene på at det kan være mye å gjøre til tider.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Hei, 

Jeg fraråder Akademiet på det sterkeste. Gikk dit som privatist, ble med 2 uker etter oppstarten. Fikk ingen bedre karakter, fordi jeg fikk spørsmål vi ikke hadde jobbet med. Fra Akademiet fikk vite at karaktergaranti ikke gjelder meg fordi jeg ikke var med fra starten. De har null forståelse for at man inngår en kontrakt med hverandre når man registrerer og skriver under avtalen. Fra det tidspunktet gjelder regler og forpliktelser, ikke før. Men de blåser i argumenter, bare opptatt av penger, ikke studentens ve og vel. Bare dropp dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...