Onkel Kompost Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det har blitt nevnt et par ganger tidligere, men det kan gjerne gjentakes. Jeg har lang fartstid som datanerd. Jeg er snart 30, og har vel drevet med data siden jeg var 10. I min omgangskrets fra den tiden var det i all hovedsak to typer mennesker til å begynne med. De som ikke hørte noe særlig på musikk i det store og det hele, og metal-kidza. Vi ble 12 og eldre, og på den tiden var det da folk som bevisst holdt seg vekke fra data, og fokuserte heller på stereoanlegg. Hos dem skulle det "duuuuuuure" mest mulig. Årene gikk, og med dem våknet musikkinteressen hos flere. Når vi var 16 og oppoer var det hovedsaklig to typer. Metal-kidza og de som hørte på Trance. De som hørte på Hip-hop var på den tiden ikke interessert i å drive med data, så de lot være. Etterhvert opplevde flere av oss metal-kidza at vår musikalske horisonter stadig ble utvidet. Syttitallsrock, folkemusikk og så videre. Dette økte stadig, og dagens meg hører nå på musikk som ofte har forsvinnende lite å gjøre med metal. Mange av de jeg vokste opp med har ikke lenger noe større interesse for musikk, all den tid de har fått familie og alt det som følger med det. Men med ujevne mellomrom trekker jeg frem de gamle metal-skivene mine, og koser meg værre. Den meste musikken jeg kjøper pr i dag kan deles inn i enten ting som ikke er metal, eller metalutgivelse fra de bandene jeg hørte på for 5 år siden. Lite nytt. Faktum er vel at etter jeg gav meg som plateanmelder for spot.no har jeg funnet svært lite ny metal... Trancefolkene derimot, har holdt seg hardt til trancen. Noen har utvidet horisonten med litt rock og slikt, men det som er felles for de fleste der er at de ikke har den glødende datainteressen de hadde. Nå er datamaskinen mer et verktøy for å slenge på nett, hente ned musikk, filmer, og så videre. Men de som hører på trance bruker nå maskinen effektivt for å få fatt på nye trance-utgivelser. Der er forskjellen mellom meg og dem. Ingen av dem er aktiv på diskusjonsforum i noen større grad, da med unntak av veldig spesialiserte tranceforum, der de kan få tips om hva som kan være lurt å laste ned. De bruker da heller ikke noe videre penger på å kjøpe film eller plater, de laster det ned med begrunnelsen at "Det ligger jo gratis tilgjengelig på nettet, tross alt" Poenget med dette svært så lange innlegget er at de fleste "datanerder" som jeg kjenner til, er og metalfans. De er også aktiv på offentlige forum eller i andre miljøer og så videre. I motsetning til mange av de som hører på trance. Hip-Hop-folkene jeg kjenner, har vel også begynt å ta nettet mer i bruk. Men igjen, på mer spesialiserte forum. Dette, kombinert med det faktum at det i metallkretser ofte er tendenser til misjonsvirksomhet, er nok en av grunnen til at det virker det nok som det er en overdel av metall-fans på diskusjon.no. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hater sånne som liker sånn RnB musikk. De hører på en sang og sier den er verdens mest geniale sang, og en uke senere en den "ut". Mye bedre med Metal, de kan du høre om og om og om igjen Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 *sigh* Noen er bare å gi opp. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Hipettihop-tråden er større enn metal-tråden, og trance-tråden er nesten like stor. De trådene er fra 2004, mens metaltråden er fra 2007. Ja, se der. Da er ikke bare trance og happettihupp mer populært på forumet, det har vært mer populært mye lenger også. Endret 21. oktober 2008 av -drugiS- Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Et intrykk jeg får av denne tråden er at metall-fans er mer enn gjennomsnittet opptatt av å klassifisere musikken sin. Death metal, black metal, power metal, speed metal, mallcore, emocore, hardcore, screamo, industrial, heavy metal, melodiøs ditt, symfonisk datt. Kan jeg få medhold i dette? Ja, det stemmer Personlig synes jeg dette bare er slitsomt, greit at det er forskjell på power og death metal, men det har blitt utrolig mange sub sjangere, feks emocore og mallcore!? Skjønner ikke noe av det. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hater sånne som liker sånn RnB musikk. De hører på en sang og sier den er verdens mest geniale sang, og en uke senere en den "ut". Mye bedre med Metal, de kan du høre om og om og om igjen Du får hate meg da, siden jeg også liker RnB. Men jeg kjenner meg ikke igjen i det andre du skriver. Hva er logisk med det? Kan man ikke høre på RnB om og om igjen? Det kan jeg. Metal også. Tenke seg til! Hipettihop-tråden er større enn metal-tråden, og trance-tråden er nesten like stor. De trådene er fra 2004, mens metaltråden er fra 2007. Ja, se der. Da er ikke bare trance og happettihupp mer populært på forumet, det har vært mer populert mye lenger også. Eh, nei. Vi har en tidligere hovedsaklig metaltråd på over 20 000 innlegg. Poenget var at metaltråden, som er tre år yngre enn de andre trådene, snart har fått like mange innlegg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Jeg er sånn raring som hører på oldschool hip hop og metal. Og jeg er 31. Så da får dere "hate" meg også. Selv om det bryr meg midt i rassen hva forumunger jeg ikke kjenner måtte mene. Jeg hørte på metal i 1987, før noen av dere var født. Og i 1990 fikk jeg øya opp for den da relativt nye gangstarap-gruppa N.W.A. Har vært på alle Maiden-konsertene i Norge siden 1995, og Metallica 2 ganger. Og Wu-Tang Clan 1 gang. Det går an å bre vingene over flere enn bare en smal genre. Endret 21. oktober 2008 av Bytex Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hater sånne som liker sånn RnB musikk. De hører på en sang og sier den er verdens mest geniale sang, og en uke senere en den "ut". Mye bedre med Metal, de kan du høre om og om og om igjen For en snever Uttalelse! Haha. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er sånn raring som hører på oldschool hip hop og metal. Og jeg er 31. Så da får dere "hate" meg også. Selv om det bryr meg midt i rassen hva forumunger jeg ikke kjenner måtte mene. Jeg hørte på metal i 1987, før noen av dere var født.Og i 1990 fikk jeg øya opp for den da relativt nye gangstarap-gruppa N.W.A. Har vært på alle Maiden-konsertene i Norge siden 1995, og Metallica 2 ganger. Og Wu-Tang Clan 1 gang. Det går an å bre vingene over flere enn bare en smal genre. Øy, jeg er født i 86... Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det er vel ingen her som har påpekt at de "hater" folk som hører på metall. Er bare irriterende, nevnt flere ganger, med folk som uttaler seg om andre sjangere, i en negativ retning, uten å ha noe som helst peiling på hva de snakker om. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg takker for alle de frivillige hatobjektene som kommer frem. Det er så deilig å ha noen å hate. Lenke til kommentar
TheParlourStrode Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Et intrykk jeg får av denne tråden er at metall-fans er mer enn gjennomsnittet opptatt av å klassifisere musikken sin. Death metal, black metal, power metal, speed metal, mallcore, emocore, hardcore, screamo, industrial, heavy metal, melodiøs ditt, symfonisk datt. Kan jeg få medhold i dette? Tror ikke det nødvendigvis er hverken negativt eller positivt, syns bare det er litt fascinerende. For min del stemmer ikke dette. Jeg er ikke opptatt av å sette alle band jeg hører på i bås, siden det ofte er veldig vanskelig. Selv liker jeg band som lager variert musikk, gjerne en god blanding av sjangre som jazz, blues, rock og metal. Om man i tillegg skal kategorisere metalaspektet, blir det mye å holde styr på. Men når det er sagt, finnes det band som er såpass generiske (ikke negativt) at de kan plasseres i sjangre, men jeg bruker som oftest begrep som power-, death-, og blackmetal. Ellers er det metal, rett og slett! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Metal er metal? Som du også nevner er det ganske distinktive forskjeller på death, power og blakk, men alt dette core greiene er ganske likt. Jeg hører mye på Hatebreed og det er vist "Metalcore"? Hva nå enn det betyr. Endret 22. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
probin Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Jeg er glad jeg åpen for det meste jeg VELDIG synd at det skal bli krangel mellom sjangere. jeg må si jeg er mest inn for metall! men er VELDIG åpen for alt annet også. --- etter min erfaring fra metallfolk(mange av dem), er at dem har så mye prinsipper. Ser nesten ut som dem er redd for at andre skal se på dem som pingler pga han hører på dimmu borgir og intromusikken til teletubbies. er det sånn hos dem andre sjangrene og? (er ikke så mye inn i det miljøet) Endret 22. oktober 2008 av probin Lenke til kommentar
Kverulantus Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Jeg er ektremt metal frelst, men jeg driter i hva andre folk hører på så lenge de ikke trykker det ned i øregangene mine. For å kategorisere meg selv innenfor sjangeren kan jeg si at jeg hører mer på grindcore, deathcore og en del metalcore. Og i tillegg har jeg Mozart, Grieg og Beethoven i spillelista mi. + et par andre klassisk "artister"/komponister som jeg ikke klarer å skrive navnet til akkurat nu:) Og til Trevakt (Vet at posten er 2 dager gammel, men jeg ville svare jeg og ) ; Pokker, så snevert syn du har! Putter du alle i samme bås? Det er vel noe av det dummeste du kan gjøre. Alle musikkinteresserte hører på metall? Det må være det dummeste utsagnet NOENSINNE! Som metaller driter jeg hva folk hører på, så lenge de ikke trøkker det inn i øregangene mine. Nøkkelen er respekt for andre, så får man respekt tilbake. Mange av mine venner hører ikke på noe av det jeg hører på, men hører jeg dem klage da jeg setter på metall på et lan? Nei. Klager jeg da de setter på sitt? Nei igjen! Så tenk deg om neste gang du poster noe sånt som det igjen.>< Endret 22. oktober 2008 av Ghraag Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Et intrykk jeg får av denne tråden er at metall-fans er mer enn gjennomsnittet opptatt av å klassifisere musikken sin. Death metal, black metal, power metal, speed metal, mallcore, emocore, hardcore, screamo, industrial, heavy metal, melodiøs ditt, symfonisk datt. Kan jeg få medhold i dette? At det finnes mange sjangere betyr ikke nødvendigvis at metalfolk er mer opptatt av å klassifisere musikken. Det kan også være at metalartister er mer opptatt av å gjennoppfinne sjangeren. Og at det har oppstått en nødvnendighet for mange sjangere. Eller begge deler. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Wow. Jeg entret tråden med en viss lyst til å trolle metalfans litt, men etter å ha lest tråden ser det ut til at både metalfans og rapfans har klart å trolle hverandre trill rundt gjennom hele tråden. Good going. Uansett, ja, jeg har merket meg at det er en overvekt av metal-fans på diskusjon.no (og en markant mangel på industrial-fans *kikker skrått på den sørgelig bortglemte industrial-tråden*). Men hvorfor har jeg egentlig ikke noe fornuftig svar på. Greit nok at metal er populært blant folk i alderen 13-35 (og eldre enn 35 også, for så vidt), men det er allikevel litt overraskende at metal er såpass populært her. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Visste ikke om en industrial-tråd engang..har vel aldri sett den. Jeg er industrial-mann så det holder. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Pokker, så snevert syn du har! Hvis du virkelig vil treffe "sneversynte" forum brukere anbefaler jeg deg titte innom tråden: Metal: A Headbanger's Guide, der kan du ikke komme med en eneste mening uten og bli kalt ukvemsord de tre neste sidene, bare prøv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå