Gå til innhold

Overvekt av metall-fans på diskusjon.no?

Alinoe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommersielle avarter av en sjanger du ser på TV er ikke representativt for den aktuelle type musikken!

Både og. Dimmu Borgir er kanskje ikke fullt representativt for "black metal", og 50 Cent er kanskje ikke fullt representativt for "rap", men det er da til dels representativt, selv om man ikke liker det. Man bør ikke avfeie all kommersielt innrettet musikk som fullstendig avhektet fra sjangerne de springer ut av.

Lenke til kommentar
Mange som sa at hip-hop var mere populært, tenkte jeg bare skulle legge den ut.

Vil du at jeg skal ta den vekk?

Nei, men det er alltid greit med presisering ;)

Kommersielle avarter av en sjanger du ser på TV er ikke representativt for den aktuelle type musikken!

Både og. Dimmu Borgir er kanskje ikke fullt representativt for "black metal", og 50 Cent er kanskje ikke fullt representativt for "rap", men det er da til dels representativt, selv om man ikke liker det. Man bør ikke avfeie all kommersielt innrettet musikk som fullstendig avhektet fra sjangerne de springer ut av.

Det har jeg ikke sagt, men det er disse som mange tar utgangspunkt i når de skal uttale seg bastant og fordomsfullt mot sjangre. Enten får man skaffe seg mer innsikt, eller så er det faktisk best å holde fred.

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte å være så fordømte frekke og usaklige her. Hør på ordentlig hip hop før dere begynner og flame musikken og komme med usaklige argumenter om hvorfor det er dårlig ''jeg liker ikke hip hop fordi det er dårlig'' 50 cent er tragisk, da må all hip hop være det''.

Jeg skal inrømme at der var en tid der jeg ikke likte rock overhodet, jeg hadde en tendens til å være ganske lik enkelt folk her på forumet ''nei rock er så tragisk'' men så fort folk spurte meg om hvorfor rock var dårlig i mine øyne, så hadde jeg ingen gode argumenter. Jeg generaliserte bare og sa at dimmu borgir var skrikete.

Men så, etter og ha hørt på ordentlig rock, har jeg skjønt at jeg har tatt grundig feil, og at det er mye god rock der ute også, og at jeg bare har vært trangsynt og jævlig usaklig før.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
Stor forskjell på "rock" og Dimmu Borgir. Selv er jeg heavy metal frelst, men jeg hører så absolutt ikke på Dimmu Borgir.

Det er akkurat det det er, men du ser kanskje likheten når vi trekker den sammenligningen i hiphop-miljøet også? Det er så mye mer innenfor hver sjanger enn det som blir presentert på radio og komersielle stasjoner. Det er også store forskjeller innenfor hiphop og hvis man ikke kan akseptere at andre (som har peil) mener det så er man rett og slett et troll.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Ja vis du ser deg om rundt på forumet, ser du ikke så mange pop-fans :)

Ja, er det ikke herlig befriende at det finnes fora der det ikke er overvekt av folk som lar mote og mediebestemte artister prege sin musikksmak? :thumbup:

Det er ikke herlig at det er overvekt av noen grupper, men det er ikke lett å finne en balanse. Siden jeg henger her hver dag, har jeg fått metal og dens tilhengere mer opp i halsen enn pop og mote fra TV og andre deler av samfunnet (som jeg ikke eksponeres like mye for). Man kan også snakke om et hegemoni her inne. Den mest rabiate fansen lar jo metalmote styre seg til en viss grad (klesstil, hva høyt aktede medlemmer eller majoriteten mener om band osv) og vi ser flere av dem her enn andre. Det er heller ikke så stor prinsipiell forskjell mellom hvordan popfans finner musikken sin og f.eks. metalfans: Det er snakk om ulike forutsetninger og forskjellig mediebruk. Popfans kan finne ny musikk gjennom radio og TV, mens metalfans kanskje finner ny musikk gjennom diskusjonsfora på nett, MySpace osv. Vi ser at autoritet befinner seg i begge "leire" og styrer musikksmaken deretter. Jeg syns ikke det er riktig å hegemonisere smak basert på slike kriterier.

Lenke til kommentar
Denne tråden beviser i hvert fall at metal er i ledelsen når det gjelder dem som henger på musikkforumet - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=827034

Kanskje:

-Datafolk oftere er metalfans (Interesse i metal krever ofte at man eksperimenterer litt, og mp3-er gir den muligheten).

-Metalfans liker å diskutere musikk (musikken sin) mer enn andre. De er mer lidenskaplig opptatt av sin sjanger enn andre.

-Metalfans syns ofte det er viktigere å henge med likesinnede, og flokker dermed til hverandre.

Hadde et par andre poenger, men glemte dem.

Her er vi både enige og uenige. Min hovedsjanger er metal, bare for å klare opp i det.

I kursiv mener jeg du har veldig rett, vi er glade i å snakke om sjangeren, fordi den varierer så mye som den gjør, selv om mange kanskje ikke tror det.

Fet: Kun tre av mine venner har noen som helst interesse av metal (de heller ikke på mitt nivå av engasjement), ellers er det veldig vanskelig å få noen av de andre til å fatte noe som helst, de liker faktisk å disse smaken min, og jeg har satt det som en av mine mange oppgaver her i livet å få dem på den rette vei.

hmm, dette var vel egentlig ikke noe svar på tråden, men det er ihvertfall noen av mine erfaringer når det gjelder sjangeren og dem som er opptatt av den.

Lenke til kommentar
Tekstene i sangene handler mer om noe enn hip hop. Hør på sangene til 50 cent. Hva synger han om? At han liker å knulle ''bitches'' mens han kaster penger i været, tenner på de, og røyker hasj selv? Wow det skaper masse respekt.

Metalheads synger om daglige problemer, kjærlighet, hat, tap, død, sivilisasjonen og natur. Sikker masse mer

Jeg gjentar spørsmålet: Er du seriøs? Du viser liten til ingen innsikt i det du snakker om. Er det i det hele tatt vits i å diskutere med noen som har såpass forutinntatte holdninger overfor noe de tydeligvis ikke vet noe særlig om?

Vel, jeg ser ikke akkurat at du forsvarer hiphop, eller utdyper hvilke meninger som evt måtte ligge bak. Hvis du kan gjøre det, vil du sikkert tilby noe av verdi til denne diskusjonen, og ikke bare disse andre fordi du mener de er ignorante.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å diskutere ut i fra prinsipp. Er det virkelig så vanskelig å forstå at slike grunnløse utsagn jeg kritiserer lett kan falsifiseres? Må jeg virkelig komme med eksempler fra 99,99% annen hiphop enn akkurat den nisjen vedkommende refererer til? Poenget er at det er usaklig å argumentere ut i fra en innsiktsløs generalisering.

Retorikken mange bruker er som følgende:

Oversetning: 50 Cent er en hiphopartist

Undersetning: 50 Cent rapper om bling-bling

Konklusjon: All hiphop handler om bling-bling

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å diskutere ut i fra prinsipp. Er det virkelig så vanskelig å forstå at slike grunnløse utsagn jeg kritiserer lett kan falsifiseres? Må jeg virkelig komme med eksempler fra 99,99% annen hiphop enn akkurat den nisjen vedkommende refererer til? Poenget er at det er usaklig å argumentere ut i fra en innsiktsløs generalisering.

Retorikken mange bruker er som følgende:

Oversetning: 50 Cent er en hiphopartist

Undersetning: 50 Cent rapper om bling-bling

Konklusjon: All hiphop handler om bling-bling

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes kanskje at man også skal ha en mening om sin musikksmak og sitt forhold til andre sjangre. Og når det gjelder innsikt; Hvem er det vel som har komplett innsikt i et så utbredt - hva skal jeg si - kulturformat som musikk? Jeg kan ikke skjønne hvordan man, hvis man liker den ene, skal orke å opparbeide seg inngående kunnskap om den andre når det gjelder to så vidt forskjellige sjangre som metall og hiphop.

Lenke til kommentar
Eg skal akseptere at ikkje alle liker Metallica, men å påstå at dei ikkje lager god musikk er vrøvl.

Hva i all verden skal det bety? Har jeg ikke lov til å si at jeg synes musikken til et bestemt band er dårlig, bare fordi noen andre mener den er god? Eller finnes det fullstendig objektive kriterier som bestemmer om musikk er «god» eller ikke? I så fall, kan du nevne de for meg?

Lenke til kommentar

Mange interessante svar har. Selv har jeg jobbet i platebutikk og oppdaget veldig mye bra musikk på den måten. Liker veldig mye på tvers av sjangere.

Et intrykk jeg får av denne tråden er at metall-fans er mer enn gjennomsnittet opptatt av å klassifisere musikken sin. Death metal, black metal, power metal, speed metal, mallcore, emocore, hardcore, screamo, industrial, heavy metal, melodiøs ditt, symfonisk datt. Kan jeg få medhold i dette? Tror ikke det nødvendigvis er hverken negativt eller positivt, syns bare det er litt fascinerende.

Lenke til kommentar

Poenget er at dere skal slutte å si ting om rap som ikke er sant. Nå er det ikke snakk om hvorvidt folk skal få lov til å mene det ene eller det andre, mange sier, rap handler bare om bling og damer, men det er feil, for det finnes mye hip hop som er like dyp, eller dypere enn mye rock.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes kanskje at man også skal ha en mening om sin musikksmak og sitt forhold til andre sjangre. Og når det gjelder innsikt; Hvem er det vel som har komplett innsikt i et så utbredt - hva skal jeg si - kulturformat som musikk? Jeg kan ikke skjønne hvordan man, hvis man liker den ene, skal orke å opparbeide seg inngående kunnskap om den andre når det gjelder to så vidt forskjellige sjangre som metall og hiphop.

Poenget er, som Cpt presiserer, at man ikke skal slenge dritt om annen musikk, spesielt ikke når man viser at man har null peiling. Må nok en gang henvise til følgende regel for musikkforumet:

1B. Tråder/poster opprettet for å latterliggjøre andres musikksmak eller favoritter regnes som trolling og vil bli stengt/slettet.

Når en kommer med latterliggjørende utsagn om en sjanger og viser at man har liten innsikt, er dette å regne som trolling. Man kan godt mislike en sjanger og argumentere saklig for det, men det jeg ser stadig vekk her på forumet er det motsatte.

Lenke til kommentar
Et intrykk jeg får av denne tråden er at metall-fans er mer enn gjennomsnittet opptatt av å klassifisere musikken sin. Death metal, black metal, power metal, speed metal, mallcore, emocore, hardcore, screamo, industrial, heavy metal, melodiøs ditt, symfonisk datt. Kan jeg få medhold i dette? Tror ikke det nødvendigvis er hverken negativt eller positivt, syns bare det er litt fascinerende.

Ja du kan så si. Jeg har imidlertid funnet noe tilsvarende i "technotråden" her på forumet, som til tider er nokså underholdende, med sine diskusjoner om hva som er handz up, uplifting trance, techno, vanlig trance, dance, eurodance, progressive trance, house, lounge, electro trance, goa eller whatever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...