Gå til innhold

Raid, hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raid betyr at du ved hjelp av en kontroller (eget kort eller innebygd i hovedkortet), kobler sammen to eller flere fysiske harddisker til en stor. Programmene på PC-en vil da oppfatte disse harddiskene som én disk.

Raid 0 kalles også speiling, og innebærer at man har to disker. Alle data som skrives til den ene disken vil også bli skrevet til den andre, slik at alt ligger dobbelt opp. Du vil dermed ende opp med en harddiskløsning der den totale kapasiteten er lik kapasiteten til den minste av diskene. Fordelen er at dersom den ene fysiske harddisken går dukken vil du fortsatt ha dataene på den andre. Det er bare å bytte ut den ødelagte disken og så er alt på plass igjen. Denne løsningen er svært godt sikra mot datatap, da sjansen er liten for at begge diskene går samtidig (unntatt ved brann, lynnedslag, o.l.).

Raid 1 er såkalt "Striping". Også denne har to fysiske disker, men her blir dataene fordelt over de to diskene. Du får her dobbelt så stor kapasitet som den minste disken har. Fordelen her er at diskaksess går mye fortere enn med en enkelt disk. Begge harddiskene kan lese samtidig, slik at du i teorien kan få overført data dobbelt så fort. Skriving går imidlertid med vanlig hastighet. Den store ulempen er at dersom bare én av disse diskene går sund, vil du miste alle dataene. Dataene er lagret annenhver blokk på hver disk (så man kan lese parallelt), som vil føre til at den ene disken ikke kan leses uten den andre. Sjansen for å miste alle dataene er dermed nesten dobbelt så stor som når du har en enkelt disk.

Det finnes flere versjoner (opptil Raid 5, trur jeg), men disse innebærer flere disker og er ikke støtta av vanlige hovedkort.

Disken du har er sikkert helt OK til Raid, men du trenger altså minst to disker for å lage et. Diskene kan ha forskjellig størrelse og hastighet, men begge harddiskene vil bare operere med den størrelsen/hastigheten som den minste/treigeste harddisken har. Det er derfor dumt å ha to forskjellige disker.

Etter min mening er de to første Raid-versjonene bare å satse på dersom du har behov for høy sikkerhet (Raid 0) eller spesielt høy fart (Raid 1). For en helt vanlig PC-bruker er det ikke så mye vits i å bruke raid. Fordelen er selvsagt at du kan koble 8 disker på et vanlig IDE-hovedkort i stedet for 4 som er vanlig. Men det blir altså et kompromis mellom ytelse, kapasitet og sikkerhet. Du kan ikke få alt ...

Dessuten må/bør du alltid kjøpe to og to like disker, når du skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Kan bare legge til at raid 2, 3 og 4 ikke brukes (har ihverfall aldri hørt om det). Raid 5 bruker striping, men har en ekstra disk som parity, slik at data kan opprettes dersom en av diskene ryker. Raid 5 er som regel mye dyrere, og brukes for det meste i servere med store scsi disker.

Lenke til kommentar

Minner om at win2000/xp støttar software-raid, så viss du brukar berre desse os'a så treng du ikkje maskinvarestøtte for å få fordelane av raid. Dessutan har eg høyrt at ein del av dei aller nyaste ide-diskane er så raske at vanlege billege raid-kontrollerar ikkje greier å skyfle dataane raskt nok, så ytelsen blir dårlegare enn med ein enkelt disk uten raid! (Trur det var på anandtech eg las det...)

Einaste du ikkje får er muligheten til å koble til fleire ide-enheter.

per

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-16 16:13, Razul skrev:

Raid 0 kalles også speiling, og innebærer at man har to disker. Alle data som skrives til den ene disken vil også bli skrevet til den andre, slik at alt ligger dobbelt opp. Du vil dermed ende opp med en harddiskløsning der den totale kapasiteten er lik kapasiteten til den minste av diskene. Fordelen er at dersom den ene fysiske harddisken går dukken vil du fortsatt ha dataene på den andre. Det er bare å bytte ut den ødelagte disken og så er alt på plass igjen. Denne løsningen er svært godt sikra mot datatap, da sjansen er liten for at begge diskene går samtidig (unntatt ved brann, lynnedslag, o.l.).

Dette er RAID 1. Merk at ein godt kan bruke meir enn to diskar med spegling, for å gje endå betre sikkerheit/redundans

Quote:

Raid 1 er såkalt "Striping". Også denne har to fysiske disker, men her blir dataene fordelt over de to diskene. Du får her dobbelt så stor kapasitet som den minste disken har. Fordelen her er at diskaksess går mye fortere enn med en enkelt disk. Begge harddiskene kan lese samtidig, slik at du i teorien kan få overført data dobbelt så fort. Skriving går imidlertid med vanlig hastighet. Den store ulempen er at dersom bare én av disse diskene går sund, vil du miste alle dataene. Dataene er lagret annenhver blokk på hver disk (så man kan lese parallelt), som vil føre til at den ene disken ikke kan leses uten den andre. Sjansen for å miste alle dataene er dermed nesten dobbelt så stor som når du har en enkelt disk.

Dette var då RAID 0. Denne varianten er litt 'den sorte får' i RAID-familien, sidan den ikkje nyttar redundans i det heile. Når R-en i RAID står for 'Redundant', så blir jo det litt rart med RAID 0.

Ein kan justere størrelsen på stripene for å tilpasse systemet til ulike oppgåver. Eit system med mange I/O-forespurnadar (t.d. database) dreg fordel av store striper, slik at kvar forespurnad held seg innanfor ein fysisk disk og at ein då kan køyre fleire forespurnadar parallellt.

Små striper er lurt dersom ein vil ha høg I/O-overføringsrate, sidan ein forespurnad då genrelt vil nytje seg av den kombinerte lese-/skrivekapasiteten til fleire av diskane i arrayen.

Quote:

Det finnes flere versjoner (opptil Raid 5, trur jeg), men disse innebærer flere disker og er ikke støtta av vanlige hovedkort.

Dei vanlegast typane er vel 0, 1, 0+1 og 5, men standarden definerer etter det eg veit RAID 0 til RAID 6. Det fins og nokre fleire, men desse trur eg ikkje det er einigheit om.

Quote:

Etter min mening er de to første Raid-versjonene bare å satse på dersom du har behov for høy sikkerhet (Raid 0) eller spesielt høy fart (Raid 1). For en helt vanlig PC-bruker er det ikke så mye vits i å bruke raid. Fordelen er selvsagt at du kan koble 8 disker på et vanlig IDE-hovedkort i stedet for 4 som er vanlig. Men det blir altså et kompromis mellom ytelse, kapasitet og sikkerhet. Du kan ikke få alt ...

RAID 0 kan eg ikkje sjå er særleg aktuelt for privatpersonar. Sikkerheten er sjølvsagt veldig god, men ytelsen er ikkje noko spesielt, sidan data må kopierast til alle diskane i arrayen.

RAID 1 gjev veldig bra ytelse, men det betaler ein for med auka risiko for datatap. Her må ein rett og slett avgjere kva som er viktigast...

RAID 0+1 har eg ikkje noko særleg erfaring med, men trur du treng fire diskar for å bruke det. Dessuten er det ikkje alle RAID-kontrollerar (iallfall ikkje på hovedkort) som støttar det.

RAID 5 får du ikkje tak i unntatt på veldig dyre kontrollarar, så det er nok utelukka for privatpers.

Når det gjeld å koble vanlege IDE-enheter (CD-ROM, DVD, m.m, og diskar som ikkje skal brukast i RAID) på ein RAID-kontroller, så er det ikkje alle kontrollerar som støttar dette. Trur ikkje Promise sin kontroller (den som kjem med ein del hovedkort) tillet dette iallfall. Men kanskje eg tek feil...

Quote:

Dessuten må/bør du alltid kjøpe to og to like disker, når du skal oppgradere.

Ingen har sagt at RAID er billeg eller enkelt :smile:

per

Lenke til kommentar

Hmm.. etter å ha hørt denne samme diskusjonen gått om og om igjen X antall ganger så lurer jeg på hvorfor "ingen" lager en kjekk liten info-side.. altså en side som kjekt og enkelt kan forklare hva f.eks. RAID er! Kan da kalles -litt- tungvint å forklare hva RAID er til hver og en som lurer litt på det. Hadde jo vært mye mye lettere å bare referere til en liten kjekk .htm fil :smile: Så slipper man det samme styret om og om og om og om igjen..

Da kunne folk som leser den lille info-sajten kanskje lure på noe småtteri som står der eller mer grundige greier.. kanskje det bare er meg, men jeg trøtner på å forklare hva RAID er hele tiden :wink: Slike grunnleggende ting om diverse saker burde bli lagt ut av en eller annen.. hehehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...