napster1989 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Hei, lurte på å anskaffe mopedbil. Har førerkort klasse M. Så lurte jeg på om det er lovlig for meg å kjøre en slik moped (Det er 50cc), eller må jeg ha noe mere? Det er en JDM Titane. Mvh Napster Endret 20. oktober 2008 av napster1989 Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Komme ann på åssen kode du har på detta beviset ditt. Kode 146 gjelder kun 2-hjuls, å 147 gjelder 3 og 4 hjuls. å ere det gamle store beviset, så gjelder det begge Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 F***! Jeg har 146! Hva må jeg gjøre får å kunne kjøre 3- og 4 hjuling? Ta hele sertifikatet på nytt? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Mopedbil er for pensjonister eller folk som er dårlige til beins. Bruk heller pengene på å ta førerkort til vanlig bil. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 F***! Jeg har 146! Hva må jeg gjøre får å kunne kjøre 3- og 4 hjuling? Ta hele sertifikatet på nytt? 50cc firhjuling kan du vel kjøre på M146? Mopedbil er 5-600cc Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 F***! Jeg har 146! Hva må jeg gjøre får å kunne kjøre 3- og 4 hjuling? Ta hele sertifikatet på nytt? 50cc firhjuling kan du vel kjøre på M146? Mopedbil er 5-600cc M146 gjelder for 4-hjuling inntill 150 kg også. tyngere enn det, må man ha M147, eller være fyllt 18 år. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Kan man kjøre mopedbil hvis man har både mopedlapp (2 hjuls) og klasse B? Bare et teoretisk spørsmål, altså. Jeg trives best med 6 sylindre og 1.5 tonn stål. Endret 22. oktober 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du kan selvfølgelig kjøre mopedbil med klass B uten å ha tatt mopedlappen. "Klasse B (personbil) Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen." Kilde: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Du kan i praksis kjøre alle motorvogner opptil 3500kg så lenge dem har mer enn 3 hjul. Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Mange fine svar og spørsmål her Mopedbilen er på 50cc, men veier sikkert mer enn 150 kg, men jeg er 20 år, så hvis påstanden til BECMST stemmer, kan jeg da kjøre den? Ja jeg vet de er for pensjonister - men tenkte faktisk bare på en litt mer skjerm fra regnvær og litt kulde, da vinteren siger på. Men jeg vurderte også vanlig 50cc firehjuling, er det noe fortskjell på glatta enn en 2-hjuling? . napster . Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du har jo det at du ikke hvelter til side med firhjuling, men veigrepet er helt forferdelig, selv med piggdekk, du glir hit og dit... Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 § 3-16. Førerett i klasse M Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg. Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg. Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende. tok du mopedbeviset ditt før 1 januar 05, kan du forøvrig kjøre alt som heter moped, uten å tenke på hjul å vekter. Angående 4-hjuling på vintern, vil det være å anbefale framfor mopedbil. Mopedbil vil stå bom fast med en gang det kommer litt sørpe, mens en 4-hjuling vil ta seg fram uansett. Hadde en 550 kubikk articat jeg kjørte rundt med på vintern når jeg var 16-18, å sjelden noe problem å ligga i 60-70 på slafse-føre. Men for all del....bil er å anbefale hvis det er et poeng å komma seg fram uten kollektive transportmiddler Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) § 3-16. Førerett i klasse M Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg. Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg. Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende. tok du mopedbeviset ditt før 1 januar 05, kan du forøvrig kjøre alt som heter moped, uten å tenke på hjul å vekter. Angående 4-hjuling på vintern, vil det være å anbefale framfor mopedbil. Mopedbil vil stå bom fast med en gang det kommer litt sørpe, mens en 4-hjuling vil ta seg fram uansett. Hadde en 550 kubikk articat jeg kjørte rundt med på vintern når jeg var 16-18, å sjelden noe problem å ligga i 60-70 på slafse-føre. Men for all del....bil er å anbefale hvis det er et poeng å komma seg fram uten kollektive transportmiddler TUSEN TAKK! For et veldig forklarende svar Da blir det nok 4-hjuling! (Nå kom forresten snøen også ) . napster . Endret 29. oktober 2008 av napster1989 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...mp;WT.svl=Bilde Denne kan du vel kjøre på M146? Har erfart at firhjuling (50cc for vei) drar ufattelig dårlig. Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...mp;WT.svl=Bilde Denne kan du vel kjøre på M146? Har erfart at firhjuling (50cc for vei) drar ufattelig dårlig. Hmm... linken din er borte, men jeg skjønner at de drar dårlig. Får vel ta en Stage6, og trimme som et helvete da Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Var en 3hjuls "lastemoped" med kupe Ellers er det bare å satse på 4hjuling, men som sagt, du har null kontroll om du har fart i svinger med en mopedfirhjuling når det er frost ute. Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Var en 3hjuls "lastemoped" med kupe Ellers er det bare å satse på 4hjuling, men som sagt, du har null kontroll om du har fart i svinger med en mopedfirhjuling når det er frost ute. I know, det går nok mye på vekta også... Det var vel saxonetten du så på vet åssen det var Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Du kan i praksis kjøre alle motorvogner opptil 3500kg så lenge dem har mer enn 3 hjul. Det korrekte er; MINST 3 hjul Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ja, det blir vel egentlig riktig ordvalg. Lenke til kommentar
nordudee Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Vil bare ta opp en gammel tråd her. 20 september 2013 kom det ut på vegvesen.no under klasse A1 som er lett motorsykkel at man har lov til å kjøre mopedbil. under "mopedbil" på vegvesen.no står det helt nederst på siden"Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil. Resultatet av alt dette utstyret blir at disse kjøretøyene alltid får en egenvekt over 150 kg slik at minstealderen er 18 år. Det finnes ingen unntak fra denne minstealderen på 18 år for mopedbil for den som har bare klasse AM 147. Imidlertid kan en 16-åring føre mopedbil hvis vedkommende tar førerkort for lett motorsykkel (klasse A1)"Så man kan nå kjøre mopedbil med klasse A1 som er lett sykkel og har en minstealder på 16år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå