Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gnisser tenner i søvne.

cozmos

Anbefalte innlegg

Har hatt et lite problem en stund nå med at jeg gnisser tenner når jeg sover. I det siste har jeg begynte å våkne med vondt i kjeften\tenna, så regner med det har intensivert seg.. Var å hørte på apotek om de hadde noe tannbeskyttelse, men hun i kassen visste ikke og ba meg om å ta en tur til tannlegen. Lurte på å kjøpe sånn tannbeskyttelse som boksere bruker, men regner med jeg hadde gnaget den i stykker ganske fort :) Noen som har noen erfaring med dette? Pris, tid etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sliter med det samme selv, har gjort den siden jeg var liten. så gjekslene mine er slitt helt ned til nervene.

Det jeg fikk var en " gummi gom" som jeg måtte sove med. jeg har aldri brukt den, grunnen til det veit jeg ikke.

Jeg fikk den av tannlegen, men det er fordi jeg var under 18 år, så vhis du er over det aner jeg ikke hvor mye det koster.

Lenke til kommentar
Har hatt et lite problem en stund nå med at jeg gnisser tenner når jeg sover. I det siste har jeg begynte å våkne med vondt i kjeften\tenna, så regner med det har intensivert seg.. Var å hørte på apotek om de hadde noe tannbeskyttelse, men hun i kassen visste ikke og ba meg om å ta en tur til tannlegen. Lurte på å kjøpe sånn tannbeskyttelse som boksere bruker, men regner med jeg hadde gnaget den i stykker ganske fort :) Noen som har noen erfaring med dette? Pris, tid etc?

Det er verdt et forsøk å bruke tannbeskytter.

Lenke til kommentar

Ikke et uvanlig problem som dessverre går ut over tannhelsa som mborrie skriver. Nedslitte tenner må du leve med hele livet. Siden emaljen er nedslitt, er tennenes beste angrep mot karies, borte.

Du bør definitivt skaffe deg en "soveskinne", den blir tilpasset hos tannlegen. Det er ingen billig affære siden det er en del tannteknisk arbeid, men du kommer nok ikke over kr 5000,-

Det er en billig investering siden det kan komme å koste det 10 ganger mer i andre tannproblemer i voksen alder.

Ellers er tanngnissing ofte sammenkoblet med stress i hverdagen eller andre faktorer som kan forstyrre nattesøvnen.

Lenke til kommentar

jeg har hørt at det kan komme av mye stress osv.

men det kan jo ikke være tilfelle hos meg, siden jeg har gjort den siden jeg var liten.

var en liten periode for en stund siden jeg ikke gjorde det fikk jeg høre, men har begynt igjen nå.

Jeg kan ikke si at jeg er noe særlig stressa eller noe før jeg legger meg.

Lenke til kommentar

Da var tannlegebesøket overstått. Det som skjedde var at hun konstanterte slitte tenner pga gnissing\skjæring, og jeg skal nå få biteskinne som jeg skal bruke når jeg sover. Tok avstøpning av tenner idag, så får jeg skinnen om en 2 ukers tid. Fikk også en kostnadsoversikt;

Optibond, z-250: 851,- (Som jeg ikke vet hva er)

Hygienekostnad: 100,- ( ----------->=<-----------)

Biteskinne : 490,-

Siden det gjaldt skjæring av tenner dekket visst trygdekontoret en god del, og den totale summen for skinnen kom derfor på 1441, noe som er veldig overkommelig for å spare min kjære og meg for slit om natten :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått høre det flere ganger at jeg er fæl til å gnisse med tennene om nettene. Dette forklarer muligens hvorfor jeg går til tannlegen med kraftig ising i tennene uten hull.

Vet ikke hvordan det har vært det siste halvåret ettersom jeg stort sett sover i en egen etasje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har hørt at vis du spiser grisepenis så hjelper det..

Er vel urtemedisin greier fra asia.

Lenke til kommentar
Jeg har fått høre det flere ganger at jeg er fæl til å gnisse med tennene om nettene. Dette forklarer muligens hvorfor jeg går til tannlegen med kraftig ising i tennene uten hull.

Du gjør nok lurt i å gå til tannlegen å få deg en biteskinne. Ising i tenna er et tegn på at du har slipt tenna ganske godt ned. Enten gå til tannlegen, eller vente litt å måtte bygge opp igjen tenna med porselen - noe som er dyrt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Jannike

Hva med å bruke slike skinner som følger med tannblekningssett? de legges i varmt vann og formes etter tennene dine. Verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...