emilkje Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hei Jeg har en stund hatt en xp maskin med dualboot mot ubuntu. Her om dagen bestemte jeg meg for å fjerne ubuntu. Jeg valgte å fjerne ubuntu partisjonene fra diskmanager i windows, noe jeg i etterkant fant ut ikke var så smart. Det ser ut til at GRUB fortsatt ligger inne. Så jeg får bare en "error 22" under oppstart... Jeg har lest litt rundt dette problemet og fant ut at jeg skulle kjøre en "fix mbr" fra en installasjonscd. Men det var visst lettere sagt enn gjort. Det viste seg at windowsinstallasjonen ikke fant HDD. Jeg prøvde å putte HDD inn i en anna maskin og formaterte den, noe som i etterkant ga meg akkurat samma feilmelding v installasjon av winXP. Jeg kom på etterpå at dette er altså en pc med et hovedkort som ikke har ferdig installert sata/raid driver på chipset. så til selve problemet: Det første som slo meg var å bruke en floppy til å laste inn driveren via F6 i oppstartsmenyen. Men nå har det seg slik at dette er den eneste datan i huset som har floppydrive. Etter enda litt googling kom jeg fram til programmet nLite, som har muligheten til å integrere driveren på installasjonscd'n. Men etter kopi av CD og integrering av driver så skjer akkurat det samme - samme feilmelding. Skal jeg laste inn driveren på en spesiell måte under installasjon? eller skal alt gå automatisk da siden driveren allerede er integrert? Og en liten ting til - hvilke av disse driverene er det som skal integreres? Jeg tok den som het "VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility", men for meg ser det mer ut som en driver installasjon/oppdatering etter at windows er installert. Kanskje jeg skal bruke "VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)"? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå