R7Rahvin Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Jeg har en Dell Inspiron 9300(med XPS BIOS), ca 2-3 år gammel, som jeg har byttet harddisk på. Hadde tidligere en 80 GB disk, har nå satt inn en 250 GB WD Scorpio (IDE). Installerte XP Pro, alle service packs og nødvendige drivere. Maskinen virket fint et par uker, så fikk jeg feilen "A disk read error has occurred" ved oppstart. Hadde bare avsluttet maskinen normalt dagen før, ikke flyttet på den eller noe. Prøvde å starte opp fra Windows-CDen for å formatere og legge inn på nytt, men den fant ikke disken. Jeg hadde ikke formatert den gamle disken enda, satte i den, og XP startet normalt. Jeg satte den nye disken i eksternt kabinett, og den gamle XP-installasjonen fant den eksterne disken normalt. Tok backup og formaterte den nye disken i kabinettet, og installerte XP og alt på nytt. Det var ca. 2 uker siden, og har nå fått samme feil igjen. Er lite lysten på å bare prøve igjen, for så å få samme feil for tredje gang. (Disken dukker fortsatt normalt opp i det eksterne kabinettet). Er det noen som har noen tips? (Endret til XPS BIOS da jeg kjøpte maskinen, så det er ikke gjort nylig) (Litt usikker på om jeg hadde SP3 på den gamle harddisken, men hadde ihvertfall SP2. XP er original) Oppdatert: Jeg har kjørt checkdisk, og den fant ingen problemer. Men; jeg oppdaget en ting i BIOS. Den nye disken er som sagt på 250 GB, og er formatert som det, og oppdages som 250 i det eksterne kabinettet. Men i BIOS vises den som 137 GB! Noen tips til dette? Endret 21. oktober 2008 av R7Rahvin Lenke til kommentar
SpaceFrog Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 her ville eg kjørt en skikkelig checkdisk på den nye disken. med autofiks og sjekke den grundig. for disken er nok enten ødelagt, eller noe feil på.. Lenke til kommentar
R7Rahvin Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Oppdatert første post, checkdisk finner ikke feil, men 250GB-disken oppdages plutselig i BIOS som 137 GB. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Høres ut som en gammel BIOS uten 48-bit LBA. http://www.48bitlba.com/hdinfo.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå