Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router i dmz


Anbefalte innlegg

hei. jeg har dataen og ps3'n min koblet på samme router, men problemet er at det ikke funker sånn særlig bra å spille ps3'n over nettet. har prøvd å åpne opp de portene som skal åpnes uten hell. ser at noen velger å sette routeren i dmz og at det har fungert bra for dem etterpå. er ikke det litt FOR risikabelt for meg i og med jeg har datamaskinen min også koblet til den?

 

har forresten routeren koblet opp mot et modem også. må da begge settes i dmz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så jeg kan velge om det er ps3'n eller datamaskina som blir satt til dmz?

som du sikkert skjønner har jeg null peiling på nettverk... vet faktisk ikke forskjellen mellom en router eller et modem heller :) men er det slik at når både dataen og ps3'n min er på nett så har de to forskjellige ip adresser? hvem bestemmer de da? routeren min eller modemet mitt?

Lenke til kommentar

Regner med at alle routere eller modem har muligheten for å velge nøyaktig hvilken IP adresse som skal være i DMZ.

IP adresse er det som oftest router som bestemmer, da modem står på yttersiden av router mot internett.

Alle enheter som er koblet til ditt nettverk får forskjellige IP adresser.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Når du setter noe i DMZ, er det kun en datamaskin/PS3 (ip-adresse spesikfikk) som blir satt i DMZ modus.

 

Personlig bruker jeg å slå av brannmuren i modemet, da man allerede har brannmur i ruteren. Dette er imidlertid slik jeg fortrekker det. Da unngår man dessuten problemer med at modemet blokkerer noe som ruteren "godtar" eller omvendt.

 

Når det gjelder farene ved å sette PS3en i DMZ, så vil jeg ikke si at det er store sjansen å ta. Har du lagret mye sensitiv informasjon på selve PS3en? Da mener jeg personlige bilder, dokumenter eller andre ting. Hvis du har det på en annen pc i nettverket, anser jeg faren som minimal.

 

Når det gjelder default ruter, så er dette ruteren din. PS3en "snakker" ikke direkte med modemet, alt går igjennom ruteren. Forutsatt at du er koblet til ruteren enten via kabel eller WiFi. Ruteren får tildelt sin ip-adresse fra modemet, men denne trenger du ikke tenke på i forhold til PS3 en.

 

 

 

Hvilken ruter og modem har du?

 

-Tet

 

Edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

takk for dere tar dere tid til dette :)

 

Modemet mitt (Zyxel prestige 650r-33) har WAN adresse xxx.xx.xxx.xx og LAN 192.168.1.1

Routeren min (Gigabyte gn-br01g) har WAN 192.168.1.33 og LAN 192.168.2.254

Fra routeren har jeg fått to ip'er. Pcen har 192.198.2.3 og Ps3 har 192.198.2.2

Begge koblet med kabel.

 

jeg satt zyxel til å åpne alle porter til 192.168.1.33, altså WAN adressen til routeren

min. I routeren har jeg åpnet de portene som skal åpnes til ps3 adressa mi 192.198.2.2 -

har også prøvd å sette denne adressa i dmz (fra routeren), men ingen av de ser ut til å

virke.

De portene jeg har åpnet til pc'en (192.198.2.3) er åpnet og programene fungerer fint.

 

 

Jeg tror kanskje feilen ligger i oppsettet i ps3'en. jeg har i hvertfall valgt:

 

ip adresse : 192.168.2.2

subnet mask: 255.255.255.0

default router: 192.168.2.254, altså LAN adressa til routeren

primary dns: 192.168.2.254

secondary dns: 192.168.2.254

 

skjønner lite av hva som skjer... får opp samme feilmelding uansett hva jeg gjør... hjelper ikke å sette den på automatisk heller... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvordan har du koblet dette?

 

Står LAN kabelen fra modemet i WAN koblingen på ruteren? Har du forsøkt å sette denn i en LAN posisjon?

 

Hvilken feilmelding er det du får?

 

For å nærmere finn ut av hva problemet er, kan du koble PS3 en rett til modemet. Hva er resultatet da?

 

-Tet

Lenke til kommentar

ja, LAN kabelen fra modemet, står i WAN til routeren. setter jeg den i LAN posisjon detter internett ut... pc og ps3 er koblet fra hver sin LAN posisjon fra routeren.

 

og jeg prøvde å sette ps3'n rett i modemet. da virket online delen og jeg fikk NAT type 2 på ps3 forbindelsen :) problemet er tydeligvis routeren min eller konflikten mellom modem/router...

 

men hørtes ikke innstillingene mine riktig ut da? synes det er merkelig at jeg får åpnet portene på pc'en men ikke ps3'n når jeg bruker samme metode.

 

feilmeldingen jeg får når jeg kjører connection test fra ps3 er...

 

obtain ip address: succeeded

internett connection: succeeded

playstation network: succeeded

UPnP: available

NAT type: failed

 

the connection to the server timed out (80130203)

 

 

problemet er altså NAT type. Burde ha stått NAT type 2.

 

Different PS3 NAT Types and Meanings (Generalized)

NAT Type 1

You are either NOT behind a router/firewall OR you have already DMZ enabled your PS3. Your PS3 is connected properly and you shouldn't run into any issues.

NAT Type 2

Your PS3 is connected to a router. Your PS3 is connected properly and you shouldn't run into any issues.

NAT Type 3

You are behind a router/firewall. While your PS3 may be able to connect to the PSN and perform downloads/updates other functions may not work as intended.

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Da var det endelig ordnet! :new_woot:

 

 

det enkleste er ofte det beste er det ikke sånn??

for de som lurer så måtte jeg

 

Resete gigabyte-ruteren

Logge inn på Gigabyte-ruteren og slå av DHCP

Sette ledningen fra Zyxel i en av LAN-portene på Gigabyte-ruteren

ps3 og pc settes til å motta ip automatisk

 

Er vel det samme som å bruke en switch, så... tusen takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...