Special P Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 hvordan lager man rypesnare? hva trenger man? hadde vært fint med bilder, film eller link.. takk på forhånd! Lenke til kommentar
Tjasdiv Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 hvordan lager man rypesnare?hva trenger man? hadde vært fint med bilder, film eller link.. takk på forhånd! Hei! Har ikke gjort dette i praksis, men kan prøve å forklare hvordan man setter opp en rypesnare utifra hva jeg har lest om det og hva jeg fant her: http://www.dyrebeskyttelsen.no/faktaark/faktaark_fangst.pdf Snaren består i hovedsak av en myk ståltråd eller lignende med en løkke på enden, noe denne løkken kan festes i og et gjerde på hver side av snaren som skal lede rypa dit du vil ha den. Gjerdet du bruker til å lede rypa mot snaren kan for eksempel bestå av bjørkekvister eller lignende gjenstander. Når rypa kommer gående, tråkker inn i snaren og merker at hodet sitter fast, vil den prøve å fly avgårde så fort den bare greier. Når dette skjer strammer snaren seg rundt halsen til rypa som enten knekker nakken eller kveles. Merk deg at bruk av rypesnarer kun er lov i kommuner hvor Direktoratet for naturforvaltning har tillatt bruken av slike. Fellene må sjekkes minst annenhver dag. Håper det var til hjelp. Illustrasjoner kan du finne på siden jeg linket til tidligere. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 hvordan lager man rypesnare?hva trenger man? hadde vært fint med bilder, film eller link.. takk på forhånd! Hei! Har ikke gjort dette i praksis, men kan prøve å forklare hvordan man setter opp en rypesnare utifra hva jeg har lest om det og hva jeg fant her: http://www.dyrebeskyttelsen.no/faktaark/faktaark_fangst.pdf Snaren består i hovedsak av en myk ståltråd eller lignende med en løkke på enden, noe denne løkken kan festes i og et gjerde på hver side av snaren som skal lede rypa dit du vil ha den. Gjerdet du bruker til å lede rypa mot snaren kan for eksempel bestå av bjørkekvister eller lignende gjenstander. Når rypa kommer gående, tråkker inn i snaren og merker at hodet sitter fast, vil den prøve å fly avgårde så fort den bare greier. Når dette skjer strammer snaren seg rundt halsen til rypa som enten knekker nakken eller kveles. Merk deg at bruk av rypesnarer kun er lov i kommuner hvor Direktoratet for naturforvaltning har tillatt bruken av slike. Fellene må sjekkes minst annenhver dag. Håper det var til hjelp. Illustrasjoner kan du finne på siden jeg linket til tidligere. du har ikke et bilde eller film da? jeg så hvordan man kan lage det på et program på nrk kallt "reinlykke" men jeg har ikke giddet å se gjennom alle episodene på nett-tv for å finne den rette.. Lenke til kommentar
Tjasdiv Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Disse burde kunne forklare litt. Viser ihvertfall noe av hvordan man setter opp vegg med åpning som rypa skal ledes gjennom og hvordan snaren plasseres i forhold til åpningen: Når det gjelder video skulle det ligge en her; http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.4143647, men ser ikke ut til at den fungerer akkuratt nå. Er du fortsatt ikke fornøyd finner du en del ved å søke på rypesnare på Google. Endret 22. oktober 2008 av Tjasdiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå