Gå til innhold

Excel - endring av graf "skalering" millimeter/% vha knapp

Anbefalte innlegg

Hei

Er det mulig å få en graf i Excel til å endre skalering/benevning fra mm til %, og eventuelt tilbake igjen ved å kun trykke på en knapp, eventuelt huke av et kryss i en boks, radiobutton? Noen som har noen tips til fremgangsmåte her..

Tallgrunnlaget i grafen vil være det samme, men istedenfor å ta mm differanse skal det være differanse i %.

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Antar du har tallene du skal bruke som akse i to kolonner, en med mm og en med %. Dersom du ikke vil ha begge synlig i regnearket så gjemmer du kolonnen, eller flytter den ene langt pokker til høyre i regnearket.

Du må hente fram Controls toolbar i Excel. Ikke bruk kontrollene i Forms (personal preference ;) ).

Fort og gæli' gjør du det sånn:

Legg inn tallet 0 i celle som vil bli dekket av "knappen" din, f.eks celle A1.

Velg CommandButton fra Control Toolbox, og tegn en CommandButton slik at den dekker A1

Dobbelklikk på knappen for å åpne Visual Basic editoren.

Første og siste linje i koden under vises automatisk, du fyller inn resten.

I eksempelet har jeg to sett med X-akse data, som ligger i kolonne G og K

Private Sub CommandButton1_Click()

Dim myVar as Integer

myVar = Range("a1")

ActiveSheet.ChartObjects("Chart 1").Activate

ActiveChart.SeriesCollection(1).Select

If myVar = 0 Then

ActiveChart.SeriesCollection(1).XValues = "=Sheet1!$G$13:$G$160"

Range("a1") = 1

Else

ActiveChart.SeriesCollection(1).XValues = "=Sheet1!$K$13:$K$160"

Range("a1") = 0

End If

End Sub

Quick and dirty, men den gjør jobben, og husker settingen ved lagring. du må skrive litt om slik at cellereferanser og akser passer ditt regneark. Husk å slå av Design Mode knappen i Control Toolbox for å aktivere "knappen". Håper det var til hjelp.

BJ

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har brukt et linjediagram, i Excel 2007.

Alle charts vil, uavhengig av type chart (eller graf/diagram), så vidt jeg vet inngå i ChartObjects. Hvis du har flere Charts i regnearket så er det mulig tallet er forskjellig fra 1, dvs at ditt chart ikke nødvendigvis er "Chart 1".

Noen ganger er det vanskelig å vite hvordan Excel nummererer disse. Jeg pleier å lage en liten macro (record macro) der jeg gjør en liten endring med chartet for å kunne se hvlket chart-nummer det er.

BJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...