tommy_sn Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hei Er det mulig å få en graf i Excel til å endre skalering/benevning fra mm til %, og eventuelt tilbake igjen ved å kun trykke på en knapp, eventuelt huke av et kryss i en boks, radiobutton? Noen som har noen tips til fremgangsmåte her.. Tallgrunnlaget i grafen vil være det samme, men istedenfor å ta mm differanse skal det være differanse i %. På forhånd takk for hjelp. Lenke til kommentar
Alexen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Mulig det er jeg som er korka men jeg klarer ikke helt å skjønne hva det er du vil gjøre. Hvilken type diagram er det snakk om? Lenke til kommentar
Alexen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Mulig det er jeg som er korka men jeg klarer ikke helt å skjønne hva det er du vil gjøre. Hvilken type diagram er det snakk om? Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Tenker på endring av f.eks et punk-diagram eller linjediagram kun ved et knappetrykk.. Lenke til kommentar
BillyJoe Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hei, Antar du har tallene du skal bruke som akse i to kolonner, en med mm og en med %. Dersom du ikke vil ha begge synlig i regnearket så gjemmer du kolonnen, eller flytter den ene langt pokker til høyre i regnearket. Du må hente fram Controls toolbar i Excel. Ikke bruk kontrollene i Forms (personal preference ). Fort og gæli' gjør du det sånn: Legg inn tallet 0 i celle som vil bli dekket av "knappen" din, f.eks celle A1. Velg CommandButton fra Control Toolbox, og tegn en CommandButton slik at den dekker A1 Dobbelklikk på knappen for å åpne Visual Basic editoren. Første og siste linje i koden under vises automatisk, du fyller inn resten. I eksempelet har jeg to sett med X-akse data, som ligger i kolonne G og K Private Sub CommandButton1_Click() Dim myVar as Integer myVar = Range("a1") ActiveSheet.ChartObjects("Chart 1").Activate ActiveChart.SeriesCollection(1).Select If myVar = 0 Then ActiveChart.SeriesCollection(1).XValues = "=Sheet1!$G$13:$G$160" Range("a1") = 1 Else ActiveChart.SeriesCollection(1).XValues = "=Sheet1!$K$13:$K$160" Range("a1") = 0 End If End Sub Quick and dirty, men den gjør jobben, og husker settingen ved lagring. du må skrive litt om slik at cellereferanser og akser passer ditt regneark. Husk å slå av Design Mode knappen i Control Toolbox for å aktivere "knappen". Håper det var til hjelp. BJ Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvilken type graf/diagram er det som går under betegnelsen Chart? Jeg bruker et linjediagram, og det heter jo Diagram X, og med koden over fungerer det ikke.. Lenke til kommentar
BillyJoe Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei, Jeg har brukt et linjediagram, i Excel 2007. Alle charts vil, uavhengig av type chart (eller graf/diagram), så vidt jeg vet inngå i ChartObjects. Hvis du har flere Charts i regnearket så er det mulig tallet er forskjellig fra 1, dvs at ditt chart ikke nødvendigvis er "Chart 1". Noen ganger er det vanskelig å vite hvordan Excel nummererer disse. Jeg pleier å lage en liten macro (record macro) der jeg gjør en liten endring med chartet for å kunne se hvlket chart-nummer det er. BJ Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Du kan også få tak i slike elementer via indeksnummer, så trenger du ikke vite navnet: ActiveSheet.ChartObjects(1).Activate og så skulle kommet en standard regle om at man ikke trenger aktivere objekter for å manipulere dem. Men diagrammer er i gitte tilfeller unntaket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå