Gå til innhold

Nytt speilrefleks til nybegynner (rundt 5000,-)

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid syntes at macro-fotografering er skikkelig stilig, men jeg aner ikke hvordan objektiv jeg trenger til det. Jeg har sjekket produktguiden, men skjønner ikke så alt for mye. Hva er forskjellen på de forskjellige objektivene egentlig?

Du kjøper et objektiv etter hva du liker og fotografere.

Et ordentlig macroobjektiv burde ha et et utsnitt som tilsvarer det du fotograferer,1 til 1 forstørring.

Det du fotograferer skal bli like stort som det er opprinnelig,overført til fotobrikka/sensoren.

Også er nærgrennsen viktig,du kan si som en guide at et objektiv med en brennvidde under 100mm bruker du til blomster og et objektiv med brennvidde over 100mm bruker du til insekter.Du kan si det slikt at har du et objektiv med brennvidde på 60mm vil insektene stikke av hvis du prøver å komme nær nok til og fotografere dem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid syntes at macro-fotografering er skikkelig stilig, men jeg aner ikke hvordan objektiv jeg trenger til det. Jeg har sjekket produktguiden, men skjønner ikke så alt for mye. Hva er forskjellen på de forskjellige objektivene egentlig?

Du kjøper et objektiv etter hva du liker og fotografere.

Et ordentlig macroobjektiv burde ha et et utsnitt som tilsvarer det du fotograferer,1 til 1 forstørring.

Det du fotograferer skal bli like stort som det er opprinnelig,overført til fotobrikka/sensoren.

Også er nærgrennsen viktig,du kan si som en guide at et objektiv med en brennvidde under 100mm bruker du til blomster og et objektiv med brennvidde over 100mm bruker du til insekter.Du kan si det slikt at har du et objektiv med brennvidde på 60mm vil insektene stikke av hvis du prøver å komme nær nok til og fotografere dem.

Har du et objektiv du annbefaler? Er helt grønn på dette, så alt jeg finner er mest sannsynlig galt. Fines det noe som feks. et "allround" objektiv? kommer nok mest til å ta bilder av alt annet enn insekter.

Lenke til kommentar
...

Har du et objektiv du annbefaler? Er helt grønn på dette, så alt jeg finner er mest sannsynlig galt. Fines det noe som feks. et "allround" objektiv? kommer nok mest til å ta bilder av alt annet enn insekter.

Dette spørsmålet var vel egentlig ikke myntet på meg, men likevel:

Original macro opptikk

50mm 3.5 macro og 50mm f2.8 macro. Gode linser, men liten blender sammenliknet med for eksempel 50mm f1.4. Arbeidsavstanden mellom linsa og objektet blir for liten for mange, men perspektivet blir videre, noe som gir en helt annen fotografisk effekt.

100mm f2.8 macro. Dette er nok den linsa de fleste kjøper til macro. En av Sony sine skarpeste linser. Bedre arbeidsavstand. Den originale versjonen til Minolta har ikke fokus begrensning, slik at den i mange tilfeller vil gi treg autofokus.

Frogan er om du har råd til noen av disse? Keh selger de til $200-300, og det er den opprinnelige versjonen. Sigma og Tamron har gode alternativer, men Sigma linser er notorisk kjent for å ikke fungere på nye kamera hus, så vær opmerksom.

90mm macro fra Tamron har ett meget godt omdømme. Med omdømme kommer pris.

Gode original zoomer

CZ16-80, 16-105, 18-200, 18-250, 24-85, og 24-105.

Noen av disse er egentlig Tamron linser, og de fleste er dyre. Selv med høy dollar kurs kan jeg fremdeles anbefale Tamron 18-200 for $200:

http://www.keh.com/OnLineStore/ProductList...p;GBC=&GCC=

For bruk som standard zoom så blir 24mm litt snaut.

Du får mest for pengene ved å kjøpe brukt, med mindre du får ett supertilbud i butikken :)

Lystterke linser

Tamron sin 18-50 f2.8 har mange tilhengere, men igjen, den koster penger.

En brukt 50mm f1.7 eller en 50mm f1.4 vil gi deg helt andre fotografiske muligheter enn alle zoomene som er listet opp her. En Sigma 30mm f1.4 er manges favoritt.

Kitlinsa

Det er mer enn mulig at du blir fornøyd med kitlinsa. Du trenger ikke bytte ut noe, hvis du er fornøyd med det.

Du bør også tenke på om du ønsker deg en blitz, bare pass på å kjøpe en med "D" i navnet. En "3600 D" blitz eller liknende holder lenge.

Håper dette var til noen hjelp. Send meg gjerne en PM hvis du ønsker det, for eksempel om konkrete tilbud det er dumt å diskutere her.

Frode

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer med nytt kamera :)

Her er en link du kan bruke for å finne kompatible objektiver, hvis du ønsker å utvide:

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Søk etter Minolta på foto.no , Finn eller andre bruktmarkeder og du kan gjøre virkelige kupp.

Du får glatt 1-2 linser for rundt 500,-, særlig hvis du finner dem sammen med et gammelt film Minoltakamera. Så det er et tips for en nybegynner som ønsker å utvide objektivsamlingen til en billig penge. Stort sett alt av Minolta og 3-part etter 1984 fungerer på den nye Sonyen din:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...