tomsi42 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hehe, ja kanskje det Er enig i at den ikke er blant de beste, men vil ikke si den ligger noe tilbake for den på D40 og 1000D Får kjøpe meg en A700 i steden, så jeg får den rette kreden Eller en A900 ? Tom Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Litt for dyr for meg enda, føler ikke at amtørbruken min helt forsvarer innkjøp i tjuetusen kronersklassen. Men den hadde vært grom Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Himmel og hav! Jeg virkelig "gleder" meg til video splitter markedet i to! Mange har avasjoner mot live view, men selv jeg har ett splittet syn på video og speilrefleks. uttrykk Til de som ikke har forstått det enda, live view ala Sony A3x0, gir helt nye muligheter. Det blir naturlig å holde kameraet lavere, og brukt riktig, gir det deg mulighet til å se direkte på motivet uten å ha ett kamera i fleisen. Du kan også holde kameraet over hodet, som gir deg perspektiver du ellers trenger stige til. Du kan til og med feste kameraet på ett stativ og løfte det ekstra høyt opp, men fremdeles ha rimelig kontroll på komponering. Det er vesentlig lettere å oppnå ett fugleperspektiv når du fotograferer for eksempel unger. Skjermen er tippbar. De aller fleste forstår at det ikke er praktisk mulig å se gjennom en søker, hvis du senker kameraet helt ned til bakken. Det er akkurat det jeg har savnet en rekke ganger for å oppnå det perspektivet jeg har ønsket. Særlig i skogen. A3x0 støtter dette for liggende format med live view. For de kverrulerende av dere: Jo, jeg vet hva en vinkelsøker er. Jeg har benyttet det også jeg. Nei, det var ikke noe godt verktøy. Det er ikke i nærheten av A3x0 sin live view. Til de av dere som tar bilder av mennesker, det å senke kameraet fra øye høyde gir ofte ett mer spennende uttrykk. Historisk har fotografer typisk benyttet sjaktsøker, slik at ved å benytte A3x0 med tippet skjerm og live view enkelt gir ett uttrykk som mange assosierer med en tradisjonell fotograf. Til dere som tar bilder av små barn. Det er lettere å leke med barna når du ikke trenger å se gjennom en søker. Du er fysisk friere. Ustødig Man lærer seg fort hvilken begrensninger verktøyet har. Hvis man av erfaring vet at dette er lys som passer live view eller en setting som passer live view, så benytter man det, hvis det gir det uttrykket man leter etter. Hvorfor skal man velge ett verktøy som ikke gir det uttrykket man leter etter? Nå har A3x0 bildestabilisering i huset, så du får stabelisering selv med lyssterke objektiver. Jeg tviler på at å benytte en tradisjonell søker er mer enn to trinn mer stabilt. Dermed blir det i praksis like stabilt å benytte D80 med 50mm f1.8 som å benytte A300 50mm f1.7 og live view. Det er lov å sette ting i perspektiv? Fokusering Nøyaktig manuell fokus er umulig med både optisk søker og live view i denne prisklassen. Det forutsetter en skikkelig søker ala Dynax 9 eller A900. De færreste i målgruppen til denne prisklassen er interesert i MF heller. Hvis man ikke benytter manuell fokus noe særlig, men benytter auto fokus, så vil resultatene bli tilnærmet de samme med A3x0 sin live view som med den optiske søkeren. Nøyaktig manuell fokus i svak belysning krever også en Dynax 9 eller A900 søker. Man er prisgitt autofokusen i praksis i svak belysning. Avrunding Denne tråden gir inntrykk av at live view er søppel. Hvis du tror at live view vil gjøre deg til en bedre fotograf, så velger du en Sony A3x0. For de av oss som ser verden fra flere perspektiver enn øyehøyde er live view en gave. De aller fleste tar bildene sine stående med optisk søker, du så spennende! Frode Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei! Jeg er en nybegynner som er på utkikk etter sitt første speilrefleks. Jeg har tatt en del bilder før og har testet et Alpha 300 hos en venn og ble imponert over bildekvaltiten. Nå har nå ikke jeg akkurat testet så mange speilrefleks kamraer, så det er nok ikke vanskelig. Jeg vil bruker rundt 5000,- med objektiv og selve kamraet selvfølgelig. Så langt har jeg sett på disse: Canon EOS 1000D Sony Alpha 300 Nikon D40 Jeg tror at Sony'en er best, i.o.m. at du får en 18mm - 70mm linse med kamraet. Men det er bare meg. Hva ville dere anbefale meg å kjøpe? oppløsningen trenger ikke være mer en 10-12 Megapixler, og jeg vil gjerne ha live-view. Jeg vet ikke helt hva dette med ISO er, bortsett fra at de fleste kamraer får mer støy ved høyere ISO-verdi. Setter pris på alle tips/anbefalinger! - Thomas Tja, kan jo skrive litt om mitt valg siden jeg er relativt fersk. (kort oppsummert, kjøp brukt) Først må jeg si at jeg vurderte Canon og Nikon nøyest når jeg gjorde mitt kamerakjøp for snart et år siden; Sony og Pentax fallt fra etter den første runden med testlesing (uten at de trenger å være et dårlig valg for deg) og jeg endte opp med Canon 400D og Nikon D80 som alternativer. På det tidspunktet var Canon 400D ca kr2000,- billigere, så økonomien avgjorde valget siden jeg kunne legge litt ekstra i optikk istedenfor. Nå i dag, når forskjellen i nypris på nettet ligger på rundt 500,- ville jeg nok valgt Nikon, uten at jeg feller noen tårer for at jeg har Canon; jeg har hatt det utrolig morsomt med Canon'en og forblir nok i den leiren. Nå ligger nok begge disse, Canon 400d og Nikon d80, litt over ditt budsjett når du også skal ha objektiv, men det jeg ville gjort er å se etter disse to brukt. Begge er fjorårsmodeller og dukker ofte opp på bruktmarkedet. De tar fortsatt like bra bilder, så det er ingen grunn for ikke å benytte seg av andres oppgraderingstrang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Grizzmo: En stor ulempe ved å gå for et brukt Canon 400D eller Nikon D80 er mangel på bildestabilisator. Det er en egenskap som er svært nyttig for både nybegynnere og mer erfarne. Det redder en rekke bilder som ellers ville blitt uklare eller støyete. Jeg vil si det er så viktig at det skiller markedet i to leire: De uten og de med. Om stabiliseringen sitter i kameraet eller objektivet er ikke så viktig i første omgang. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 ...Om stabiliseringen sitter i kameraet eller objektivet er ikke så viktig i første omgang. I andre omgang har stabelisering i huset mye å si. Du vil slite med å finne rimelig og lyssterk optikk som er stabelisert i linsa. Stabelisering er nytting fra ytterste vidvinkel(1s lukkertid!) til lengste tele. Stabelisering hjelper ikke stort til bevegelige motiver, som barn eller sport, da du må bruke kort lukkertid uansett for å fryse motivet. Stabelisering hjelper ikke til ekstrem makro, da det ikke kompanserer for bevegelser av kameraet frem og tilbake. Stabelisering hjelper når du kan øke lukkertiden men fremdeles "fryse" motivet. Du kan da som regel bruke en lengre lukkertid med stabelisering enn uten, da små rystelser av kameraet ikke vil gi like mye blur på bildet. Frode Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Om stabiliseringen sitter i kameraet eller objektivet er ikke så viktig i første omgang. I andre omgang har stabelisering i huset mye å si. Du vil slite med å finne rimelig og lyssterk optikk som er stabelisert i linsa. Stabelisering er nytting fra ytterste vidvinkel(1s lukkertid!) til lengste tele. Jepp, enig i det. Det jeg tenkte på med første omgang var første kamerakjøp, med kit-objektiv. Det begynner først å spille en stor rolle når man skal avansere ved å kjøpe objektiver. Stabilisering + f/1,4 og god kvalitet på høy ISO er en knall kombinasjon som gjør at man får tatt bilder i mange situasjoner som andre bare får grøt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Denne tråden gir inntrykk av at live view er søppel. Hvis du tror at live view vil gjøre deg til en bedre fotograf, så velger du en Sony A3x0.Det er vel ingen som hevder at det er "søppel", men jeg vil påstå det er ganske viktig å påpeke at Karabin er en smule overentusiastisk når det gjelder den reelle nytteverdien av det. Og det er også et ganske viktig poeng at det er stor forskjell på optiske søkere, og at A300 og 350 sin liveviewløsning i utgangspunktet krever en mindre bra søkerløsning. Den lar seg ikke implementere sammen med en prismesøker. Hvis man på død og liv vil ha liveview og ikke kan leve uten det, så for all del kjøp A3x0. Men det er verdt å tenke på at hvis man ikke trenger liveview (og de færreste trenger liveview) så kan man få en mye bedre optisk søker. Hvis trådstarter er villig til å legge på noen hundrelapper på budsjettet sitt så får han D80 med 18-55 VR. For de av oss som ser verden fra flere perspektiver enn øyehøyde er live view en gave. De aller fleste tar bildene sine stående med optisk søker, du så spennende!Eventuelt så bare beveger man litt på kroppen? Jeg hadde i hvert fall ikke problemer med å ta bilder som dette og dette under årets photowalk, og det med en primitiv optisk søker. Jeg tror faktisk du skulle slitt med å ta dem med liveview, uansett hvor vridbar skjerm du har Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 ...Jeg hadde i hvert fall ikke problemer med å ta bilder som dette og dette under årets photowalk, og det med en primitiv optisk søker. Jeg tror faktisk du skulle slitt med å ta dem med liveview, uansett hvor vridbar skjerm du har Disse bildene bar ikke kjedelige. Lekent perspektiv. Jeg forstår bare ikke hvorfor man sliter med å ta slike bilder med A3x0 og live view? Jeg opplever det nemlig stikk motsatt. Frode Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Disse bildene bar ikke kjedelige. Lekent perspektiv. Jeg forstår bare ikke hvorfor man sliter med å ta slike bilder med A3x0 og live view? Jeg opplever det nemlig stikk motsatt. Frode Begge bildene er tatt med kameraet holdt ganske nøyaktig en hodelengde fra bakken Jeg tror du skulle slitt med å holde kameraet stødig og komponere hvis du satt på knærne og prøvde å komponere med skjerm. Hadde kanskje godt med E3, siden du kan legge det på bakken og vri skjermen helt rundt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 E-3 ville klart det uten problemer. E-3 har den ideelle løsningen for spesielle komposisjoner, a3x0 har den ideelle løsningen for hofteskyting. Men føler ikke behov for det. Jeg får komposisjonene mine gode nok ved hofteskyting uten. Smak og behag. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 a3x0 har den ideelle løsningen for hofteskyting. Men føler ikke behov for det. Jeg får komposisjonene mine gode nok ved hofteskyting uten. Jeg bare kombinerer fotografering og knebøy i sånne situasjoner Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Nå snakker jeg om street. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hva mener du med at liveview ikke bør brukes om du ikke må ???Har du brukt en god liveview ( som Sony A300 har) ?? Den gir deg muligheter som du ikke får med søker, du kan se hva som skjer ved endring av hvitbalanse etc, og du ser nærmere opp mot hvordan bildet blir i liveview, og bruker mindre tid på å få ett godt bilde. Du har autofokus og alt som er i søker + mye mer ved bruk av liveview på Sony. Så jeg fatter ikke den motstanden som er mot liveview, det må være av personer som ikke har prøvd Sony sin løsning! Det har jeg og forklart tidligere, som at du kan se endringer i liveview, autofokus + +, http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html Og live view explained her: http://www.alphamountworld.com/reviews/son...view?page=0%2C2 fra samme artikkel : "is the fact that the A300/350 are the best tools I have used to date for macro photography. Simply stated, it is a mind blower to use. It saves your back, helps you compose easier, shows your focus point in green brackets whether in manual or autofocus mode, keeps distance from you and jittery subjects (they don't seem to mind a camera so much as a giant human being getting close), helps you shoot in angles you can't even imagine, and helps you nail exposure, all on the first shot. Truly it you haven't tried it yourself, you cannot criticize live view for this application. It simply HAS to be experienced. " Og hva med det ISO-hysteriet??? Og ISOen er helt akseptabel på Sony A300 og fullt på høyde med konkurrentene, det er ingen amatører som vil bruke ekstrem verdier på ISO alikevel, og hvis en går gjennom bilder som er tatt så er det marginalt av bilder som er tatt på ISO1600 og over. Her er det en som vil ha ett godt og enkelt kamera til en nybegynner, ikke ett profftkamera som Nikon D3 eller Canon 5D til flere titusen. Og som nybegynnerkamera er Sony A300 ett glimrende valg, lett å bruke og gir fantastiske bilder Mange amatører skrur opp ISOen, jo. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Ja, om Sony skal vurderes så legg merke til at kitobjektivet Sony 18-70mm f/3.5-5.6 DT er dårlig rent optisk. Så dårlig at det for tida antagelig er dårligst i klassen. Se photozones test: http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-l...-report?start=1 Og dpreviewtesten hvor objektivet ikke engang nådde opp i karaktersettinga som vanligvis brukes: http://www.dpreview.com/lensreviews/sony_1...6_m15/page4.asp Årsak: "The rating was left out deliberately; the lens is not recommended." Andy Westlake dpreview.com http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27160087 Og nå kommer vel sonyfanboysen løpende igjen for dette ble nok for mye. (Disse to skulle man nesten tro er tvillinger))) Så til Live view: kamerahuset med objektiv veier ca 870g(A300). Hold det relativt tunge kameraet utfra kroppen og det oppstår raskt skjelvinger som igjen gir utslag i bevegelsesuskarphet. Dette blir naturligvis mer uttalt jo lengre fra kroppen man holder ut armene med kameraet. Ja de fleste har vel hørt om "vekt x arm" som gjør seg gjeldende her. Det er ikke for ingenting god holdeteknikk er noe man bør lære seg jo før jo bedre; og da er den overlegent mest effektive metoden å holde kameraet med armene inntil kroppen å bruke den optiske søkeren. En sak til; neste generasjon kameraer fra Sony: det forundrer meg ikke om de da skifter batterier og lader? Endret 21. oktober 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Du raserte lenkene dine Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Du raserte lenkene dine Takker for tipset, fiksa linkene Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Er enig i at 18-70 er dårlig, sony skulle lagd et bedre kitobjektiv Det er andre ting som ikke er optmalt på sony og: - Ikke værbeskyttelse - Dårlig blitz på A300/350, for lav - Søkeren er litt pinglete Men sett på ett godt objektiv, som en god minolta eller CZ så syns jeg det tar glimrende bilder. Og liveview er god, og jeg har ikke problemer med å holde rundt en kilo litt ut fra kroppen en liten stund En får mange muligheter til alternative vinkler med liveview Så jeg syns A300 er et godt amatørkamera, håper ettefølgern til A700 får samme liveviewsystem, da kommer det på ønskelista Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 håper ettefølgern til A700 får samme liveviewsystem, da kommer det på ønskelista Heller tvilsomt, i hvert fall med mindre de gjør en del fundamentale endringer på måten det virker. Jeg tror ikke Sony kommer til å gå vekk fra pentaprisme på en semipromodell. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Er det ikke mulig å få til en liveviewløsning på pentaprisme? Hvilken løsning er det på D90? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå