RandiA Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Har oppdaget at jeg har to-tre irriterendes små "rusk-prikker" i viewfinder opp i venstre hjørne. Det er ikke på/inni objektivet, så det kommer ikke med på bildene...men de forstyrrer meg litt... Jeg har prøvd å få det bort utvendig, men det virker som det er inni på en måte? Er view-finder dobbel og går det an å åpne inni og rense bort? RandiA Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Det kan jo også være det sitter på mattskiven. Det er sikkert mulig å bli kvitt det, men begynner man å rote med mattskiven kan det fort bli verre også. Kanskje en sjekk hos forhandler kan gi et svar? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Det kan jo også være det sitter på mattskiven. Det er sikkert mulig å bli kvitt det, men begynner man å rote med mattskiven kan det fort bli verre også. Kanskje en sjekk hos forhandler kan gi et svar? Du har så rett...har ikke lyst til å rote med slikt selv nei...men jeg visste ikke om det var vanlig at man åpnet noe der og gjorde rent...fant ikke noe i "boken/bøkene" om det. RandiA Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Du har sjekka speilet, regner jeg med? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Du har sjekka speilet, regner jeg med? Kikket nå inni der ja...vet ikke helt hvordan man kan se det. Vil rusk der vises i "kikke-hullet" da? RandiA PS. Jøss...takk skal du ha, kikket en gang til, det er jo så smått, mulig jeg så noe, så tok jeg trykkluft-sprayen min og trykket et par ganger, lett og forsiktig: PRIKKENE ER BORTE! Så flott...her er det hjelp å få ja. Kan vel ha kommet noe der da når man skifter objektiv el.l. Heldigvis var det ikke noe som kom på bilder. Vet ikke hvordan man eventuelt tar bort slikt, men på trykkluften stod det at det var for kamera, så jeg regner med det var OK, kommer ikke noe fuktighet av den. RandiA Endret 20. oktober 2008 av RandiA Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Vet ikke hvordan man eventuelt tar bort slikt, men på trykkluften stod det at det var for kamera, så jeg regner med det var OK, kommer ikke noe fuktighet av den. Jeg ville kjøpt meg en blåsebelg som f.eks. denne til neste gang. Dette fordi hvis det skulle være noe galt med trykkluftsprayen kan det komme fuktighet fra den. Særlig gjelder dette hvis du skal blåse vekk støv fra sensoren. Det er nemlig ikke så kjekt å få fuktighet på sensoren Endret 21. oktober 2008 av Anderssb Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Vet ikke hvordan man eventuelt tar bort slikt, men på trykkluften stod det at det var for kamera, så jeg regner med det var OK, kommer ikke noe fuktighet av den. Jeg ville kjøpt meg en blåsebelg som f.eks. denne til neste gang. Dette fordi hvis det skulle være noe galt med trykkluftsprayen kan det komme fuktighet fra den. Særlig gjelder dette hvis du skal blåse vekk støv fra sensoren. Det er nemlig ikke så kjekt å få fuktighet på sensoren Det gikk fint med den trykk-luft. Og det stod på boksen den kunne brukes til kamera. Men hvis en slik pumpe er bedre så, og jeg trenger det, kan jeg godt anskaffe en...men jeg synes jeg faktisk har lest en plass, at den kan tilføre støv, for du trekker luft inn i den fra omgivelsene først... RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvor har du kjøpt den trykk-luft boksen ? Jeg ville nok vært litt nervøs hvis jeg skulle renset sensoren med den; men til speil og mattskive, så er den nok grei. Jeg selv bruker bare en vanlig blåsebelg - og det har holdt hittil. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvor har du kjøpt den trykk-luft boksen ? Jeg ville nok vært litt nervøs hvis jeg skulle renset sensoren med den; men til speil og mattskive, så er den nok grei. Jeg selv bruker bare en vanlig blåsebelg - og det har holdt hittil. Tom Var en som jeg hadde kjøpt tidligere for Tastaturet, Clas Ohlson tror jeg...prøvde den nøye først at det ikke kom funkt. Men er en slik blåsebelg bedre så kjøper jeg det, JP ?...Synes de brukte trykkluft "over disk" i en fotoforretning også jeg... RandiA Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Vet ikke hvordan man eventuelt tar bort slikt, men på trykkluften stod det at det var for kamera, så jeg regner med det var OK, kommer ikke noe fuktighet av den. Jeg ville kjøpt meg en blåsebelg som f.eks. denne til neste gang. Dette fordi hvis det skulle være noe galt med trykkluftsprayen kan det komme fuktighet fra den. Særlig gjelder dette hvis du skal blåse vekk støv fra sensoren. Det er nemlig ikke så kjekt å få fuktighet på sensoren Det gikk fint med den trykk-luft. Og det stod på boksen den kunne brukes til kamera. Men hvis en slik pumpe er bedre så, og jeg trenger det, kan jeg godt anskaffe en...men jeg synes jeg faktisk har lest en plass, at den kan tilføre støv, for du trekker luft inn i den fra omgivelsene først... RandiA For å unngå det problemet kan du gjøre det på badet. Der er det lite støv pga. luftfuktigheten. Hvis du i tillegg setter på dusjen i et par minutter før du gjør det, er du iallefall sikret. Synes de brukte trykkluft "over disk" i en fotoforretning også jeg... Det går som regel bra, men det kan også gå galt. Lenke til kommentar
aob Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg kjøpte en ørepumpe (klyster pumpe) uf-uf. på apoteket den er kjempefin til og blåse bort støv med. koster bare ca 50 penger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå