monte_cristo Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg vurderer å kjøpe meg en bærbar til bruk på skole og litt spilling. Kommer først og fremst til å bruke den til ArchiCAD, Internett,billedbehandling(Adobe) og CM4. Har også behov for trådløst nettverks tilkobling (Jeg kan vel kjøpe til det?? Lurer på om jeg skal velge en p4 2.8GHz eller en ny Centrino (1.3 eller 1.6GHz). Trenger jeg centrino? Er de siste Hz så viktig (Har hørt at 1.6GHz Centrino = 2.4GHz P4)? Hva er den praktiske forskjellen på 1.6GHz Centrino og 2.8GHz P4, har spesielt sett på FSC Amilo D og Acers Centrino. Ønsker noen synspunkter rundt dette. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 slik jeg ser det er den absolutt viktigste forskjellen batterilevetiden. en centrinomaskin kan vare ca 8 timer. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvis du skal kjøre maskinen på batteridrift er vel Pentium M/Centrino absolutt å anbefale. 1,6GHz Pentium M overgår Pentium 4 2,4GHz på nesten alle tester og i enkelte tilfeller 2,66GHz hvis du ser på tester. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Har Intel lansert P4 2.8GHz Mobile enda? Hvis ikke er det en dektop CPU. Dvs den krever mer strøm, utvikler mer varme (mer vifter = mer støy). Jeg ville heller gått for en Centrino da, selv om en P4 yter litt bedre... Vet ikke hvor mye. Du burde se om du finner noen tester. Pass på at PCen har mye RAM, minst 512 MB. De oppgavene du skal bruke den til liker å ha mye RAM. Centrino har trådløst nettverk innebygd. Men det får du kjøpt i tillegg som PCMCIA kort, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 8 timer er vel litt optimistisk for centrino, det må være på ultra-tomgang isåfall Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Med Centrino i sparemodus er vel ikke strømforbruket til prosessoren det største problemet, men skjermen trekker uansett en del strøm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg ser at bruket ditt krever en rå maskin. ArchiCAD krever minst 512MB ram, men anbefaler 1GB. Det krever også et OpenGL-skjermkort med minst 64MB ram, men prosessorkravet ser ikke ut til å være så viktig (minimum PIII - 450MHz og anbefalt P4 - 2GHz) CAD har også stor fordel av stor skjerm så hvis jeg var deg ville jeg satset på noe slikt: Prosessor: Centrino 1,4-1,6GHz (pga batterilevetiden) Ram: 1GB DDR ram Grafikkort: enten Radeon 9000/9200/9600 mobile eller Geforce 4/FX mobile, helst 128MB (evt 64MB) Skjerm: Så stor som mulig, 15" 1400x1050 eller om det er å få tak i ennå: 17" wide med 1600x1050 oppløsning. PS. Et sidespørsmål: Er ArchiCAD såpass brukervennlig og lett at det kan brukes til å visualisere innrednings-løsninger for en tidligere interiørarkitekt som ikke har tegnet på data før ? (uten lange og dyre kurs) Hva koster det for en lisens til et firma? (sikkert ganske mange tusen?) Lenke til kommentar
monte_cristo Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Absolutt, ArchiCAD er veldig lett og brukervennlig. Du setter deg veldig fort inn i det. Vet desverre ikke hvor mye en lisens koster. Noen som vet hvilke bærbare løsninger med Centrino som finnes på markedet pr. idag evt kommer i nærmeste framtid. Trenger strenkt tatt ikke å kjøpe før til høsten, er det mye å spare på å vente?? :-? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Det er slik innen dataverden at prisene går ned for utviklingen går videre. Du kommer ikke til å bruke så mye mindre penger når du kjøper en bærbar om ett halvår, men du vil få mer ytelse for pengene når du handler. Om du kan vente vil du nok få en maskin med bedre ytelse. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Noen som vet hvilke bærbare løsninger med Centrino som finnes på markedet pr. idag evt kommer i nærmeste framtid. Sjekk Acer 800.. Den har fått gode kritikker, og er griselekker Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Om du venter helt til høsten så begynner det å åpne seg en fin mulighet til: "Athlon 64 mobile" prosessoren planlegges lansert i andre halvår i år (de fleste analyser gjetter på september). Fordelen med den er at den takler 64-bit programvare, har direkte minnebuss til prosessoren og massevis av andre godsaker. Mao. det blir en sterk konkurrent til Centrino. Ulempen er at det er litt usikkert når den lanseres. Rent økonomisk er nok det smarteste å kjøpe en centrino-maskin nå, og selge den om et års tid (mens bruktprisen ennå er ganske høy) og kjøpe en Athlon 64 mobile da (siden prisen vil falle en god del månedene etter lansering). Ang. priser på ArchiCAD så er serveren til den norske distributøren nede, men i england fant jeg den til 3999 pund, og i sverige kan man få en gratis studentversjon (porto: 298 SEK) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Gå inn på https://prisguiden.no/ og søk på "centrino". De billigste jeg fant der koster rundt 19.000,- Ellers så fant jeg en grei en hos www.zepto.no til rundt 16.000, og en Dell Inspiron 8500 er sikker heller ikke noe dårlig valg. (nettverkskort og ram er veldig dyrt hos dell, så du bør kjøpe dette fra andre plasser) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå