Gå til innhold

satans bibel på norsk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den grenen av satanisme som omtales i denne tråden er nok veldig anderledes enn den vanlige oppfattningen av hva satanisme er for noe. Hadde det ikke vært for at LeVay valgte å bruke satan som begrep så hadde nok langt flere sett hans filosofi som fornuftig. Det er forresten alt en tråd på forumet ang dette. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=981538

Personlig synes jeg de 11 sataniske reglene er knall (med unntak av nr 7 da)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Og det er slike kommentarer som dette vi satanister aller helst vil unngå.

Tragisk og respektløst. Hva du mener om satanismen er din mening, og ingen andres. Dvs at hvis Wartom mener at satanismen er mer rasjonell enn kristendommen, så er det hans mening.

Respektløst? Er det respektløst og ytre seg? Om dere 14år gamle satanister blir sinte skal jeg leve med det. Skjønner bare ikke at noen kan mene at dette er et rasjonellt livssyn... "Satanisme er et begrep med flere forskjellige betydninger, som oppstod under middelalderen, satanisme er enten en semi-religiøs eller en filosofisk bevegelse, der følgerene anerkjenner Satan som en arketyp, en fysisk skapning, prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur."

det er vel mer et aspekt ved menneskenes natur. menneskene har en gudommelig side ved seg som svært få er klar over. dette aspektet ved vår natur gjør oss i stand til å påvirke omgivelsene og verden rundt oss på måter som ikke kan forklares vitenskapelig.... i følge satanismen :)

laveyansk satanisme skyr dyrkelse av guder.

per definisjon er laveyansk satanisme ateisme... med krydder.

Lenke til kommentar
Man får svar som man spør! Har enda ikke argumentert på hvilken måte satanisme er et rasjonellt livssyn?! Drar inn Wikipedia da det er en veldig bra kilde til informasjon, burde kanskje lese litt der selv ;) Og hva konkret er det undertegnede skal forstå? At satanisme er fantastisk?

så hva er et rasjonellt livssyn da?

Lenke til kommentar
Man får svar som man spør! Har enda ikke argumentert på hvilken måte satanisme er et rasjonellt livssyn?! Drar inn Wikipedia da det er en veldig bra kilde til informasjon, burde kanskje lese litt der selv ;) Og hva konkret er det undertegnede skal forstå? At satanisme er fantastisk?

*Knis*

Jeg har mer enn nok kunnskap om satanisme, så Wikipedia er det siste stedet jeg trenger å lete:)

Jeg hadde det som hobby å studere og sammeligne religioner en stund.

Det jeg vil at du skal forstå er at satanisme på ingen måte er så forbanna teit, idiotisk, dumt etc som alle skal ha det til. Jeg sier ikke nødvendigvis at du mener det, men du får det til å virke slik.

Jeg bryr meg ikke om hva folk mener, men er teit å lese kommentarer der man "ler" av andres meninger og ytringer.

Mimir; Ja, jeg har lest den og bibelen. The Satanic Bible har jeg liggende et lurt sted her hjemme.;)

Husk at filosofien/religionen er åpen for egen tolkning innenfor visse grenser.

Sjekk siden http://joyofsatan.com

Der står det mye fornuftig

Uhm.. Mulig, men jeg henger meg opp i "Satan, our True creator". Noe som er umulig ettersom LaVey satanister flest ikke tror på Satan som noen egen kraft eller en person som vandrer rundt med oss dødelige=)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Mimir; Ja, jeg har lest den og bibelen. The Satanic Bible har jeg liggende et lurt sted her hjemme.;)

Ja, det vil jo alltid finnes en hel haug av tolkninger. Husker bare at jeg satt igjen med inntrykket (da jeg leste denne for 3-4 år siden) av at "Satan" var drivkraften i naturen. Men drivkraften i naturen er jo også drivkraften i oss, så jeg kan godt si meg enig. :)

Lenke til kommentar

Ja, det vil jo alltid finnes en hel haug av tolkninger. Husker bare at jeg satt igjen med inntrykket (da jeg leste denne for 3-4 år siden) av at "Satan" var drivkraften i naturen. Men drivkraften i naturen er jo også drivkraften i oss, så jeg kan godt si meg enig. :)

Med fare for å lage et meget kort innlegg;

^^

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg de 11 sataniske reglene er knall (med unntak av nr 7 da)

Nummer elleve er også ganske bra: "When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him." :cool:

Den er fin ja. Hadde det ikke vært for 7, med snakket om magi, så hadde de reglene kunne vært en fin basis for sameksistens mellom mennesker :)

Lenke til kommentar

Siden ingen ennå har giddet å svar på OP's eneste spørsmål:

Den Sataniske Bibelen

Forfatter: AntonSzandor LaVey.

Norsk oversettelse: Marius H. Huseby Utgitt i 2004

Heftet. 195 sider. Format 148 x 208 mm.

Illustrert med s/hv tegninger

Wolf's Lair DA. ISBN 82-303-0183-2

Fire siders forord av Ingar Amlien

Sakset fra http://www.totenpop.no/Totenpop_boker.html , jeg fant den ikke på haugenbok, men oppgi ISBN til en sjappe eller to, så skal du nok få tak i den.

Endret av toth
Lenke til kommentar
"satans bibel"

I den siste episoden av californication omtales satans bibel som "the ultimate self-help book"

"Satans bibel" blir veldig lett å feiltolke, som om ikke det er nok misforståelser ang. boken allerede. Bruk gjerne det korrekte navnet, Den sataniske Bibel.

Lenke til kommentar
tjaa... :)

man kan vel tolke det på forskjellige måter. når jeg tenker meg om, så er jo ikke det å tro på magi akkurat ateistisk.

Tull! Det er ikke noe som hindrer en ateist i å tro på magi. Det eneste som er felles for ateister er at de ikke tror på guder. Magi, nisser, tusser, liv på andre planeter, spøkelser og andre overnaturlige fenomener er det ikke noe hinder for. Når skal folk slutte å spre løgner om ateister.

Lenke til kommentar
tjaa... :)

man kan vel tolke det på forskjellige måter. når jeg tenker meg om, så er jo ikke det å tro på magi akkurat ateistisk.

Tull! Det er ikke noe som hindrer en ateist i å tro på magi. Det eneste som er felles for ateister er at de ikke tror på guder. Magi, nisser, tusser, liv på andre planeter, spøkelser og andre overnaturlige fenomener er det ikke noe hinder for. Når skal folk slutte å spre løgner om ateister.

Hva slags ateist er det som kan ta et rasjonelt valg om å ikke tro på guder, pga manglende bevis, og allikevel få seg til å tro på andre overnaturlige vesener? Riktig nok er det forskjell på guder og nisser, men man bruker samme logiske tankegang for å finne ut om de ekisterer eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...