SSSø Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Hadde en lignende tråd for et år siden eller noe, men da ble det ikke noe av pga andre omstendigheter. Nå ar jeg på nytt fått planer om å flytte, og denne gangen sammen med damen. Det jeg lurer på er egentlig hva ting koster. Utgifter jeg har nå: Bil - ca 40 000 i året BSU - 15 000 i året Mobil - ca 5 000 i året + pluss en del andre ting som sparing og sånt, men det har jeg nok ikke råd til om jeg flytter. Inntekt: Hvertfall 250 000 i året, sikkert nærmere 280 000 (er lærling, så dette vil jo også stige) EDIT: regnet litt på det og jeg tjener 220 000 uten overtid. Hittil i år har jeg tjent 44 500 på overtid. Damen tjener ca 7 000 i måneden, men vil vel få noen stipender også. Hun studerer i tillegg, og jeg vil ikke at hun skal bruke noe studielån. Hvor mye penger må man regne med at det går på vanlige ting som mat, strøm, tv, internett, klær, personlig hygene og andre småting til huset? Noe jeg har glemt? Mye av det vi har sett på har inkludert vann og forsikring ol. Vi vil gjerne ha råd til en tur på kino eller litt bowling av og til også. Vi har ikke tenkt å ha felles økonomi, utgiftene er mine utgifter. Bilen er min, så det er det jeg som skal betale. Damen må betale halvparten av leien, maten osv. Altså det store spørsmålet: Hvor mye kan vi betale i måneden uten at vi må leve på nudler og ris (selv om det egentlig er ganske godt)? Takker for svar... Endret 19. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Det greieste er nok å ta utgangspunkt i det du finner på SIFO sidene. http://www.sifo.no/ Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Henger meg på her, ca samme situasjon. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Den budsjettkakulatoren kom frem til at vi kom til å bruke ca 14 000 i måneden. Finner vi en leilighet til 8 000 i måneden blir det 22 000. Altså 11 000 på hver. Det tror jeg damen min kan slite med, men så igjen så er det jo jeg om betaler bilen, da. Så 10 000 på henne og 12 000 på meg. Det skulle akkurat gå, det. I tillegg regnet kalkulatoren med 1 500 i kollektiv transport, for meg virker det helt ekstremt mye. Tror nok det blir nærmere 500. Så høres det fornuftig ut at vi klarer en leie på 8 000 i måneden? Noen som vet om hun vil få stipend, eventuelt hvor mye? Borteboerstipend får hun ikke, kommer til å bo for nærmt foreldrene hennes (er det ikke 4 mil som er grensen?). I tillegg fikk jeg vite i dag at jeg får være med på brøytingen/saltingen i år, det gir meg ca 25 000 kr ekstra i overtid før nyttår (hvertfall det jeg fikk i fjor). Endret 20. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvor fant du den kalkulatoren? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) På siden Mythos linket til. Her altså. Endret 20. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Morro Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Les nøye alt som står på sifo-sidene om budsjettet om hva som er med og ikke med. F.eks avskrivning (verditap) på bil er ikke med. Ellers varierer det jo enormt hva folk "trenger", eller er fornøyd med. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Ellers varierer det jo enormt hva folk "trenger", eller er fornøyd med. Et gammelt visdomsord sier at man skal sette tæring etter næring. Det er hva man har disponibelt som må regulere forbruket, og ikke hva man "trenger" eller er fornøyd med. Altfor mange kommer på etterskudd fordi de kjøper seg ting de ikke har råd til. De som følger enkle regler som å spare til det de ønsker seg istedenfor å kjøpe på krita og betale mye mer for varen vil får et godt og rikt liv og sove godt om natta ;-) Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Les nøye alt som står på sifo-sidene om budsjettet om hva som er med og ikke med. F.eks avskrivning (verditap) på bil er ikke med. Ellers varierer det jo enormt hva folk "trenger", eller er fornøyd med. Får vel lese, da. Men det er lenge siden bilen min tapte alt av verdi, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå