Rydin Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Dette er min første arbeidslogg her på forumet. Endelig har jeg et prosjekt som er stort nok til å dokumentere, og som jeg mener kan være interessant for andre. Jeg har hatt i tankene å bygge en HTPC siden jeg kjøpte en Panasonic plasma for et år siden. Først etter det har det blitt aktuellt å ha noe å kunne spille av HD-filmer med. Siden det er sjelden jeg spiller tunge spill lenger, så har jeg bare en 5år gammel Dell bærbar som ennå fungerer helt ok til enklere oppgaver. Den liker altså ikke HD-materiale Grunnen til at jeg ikke har bygd noen HTPC tidligere er at jeg ikke har lyst til å ha en stor pc i stua som man ser og hører. Jeg vil ha en pc som man ikke legger merke til. Har lenge vært på utkikk etter det perfekte HTPC-kabinett, men de fleste er store og dyre. Og mange er mindre pene. Derfor har planen min blitt å montere en pc i en gammel dvd-spiller. Jeg kjøpte et par defekte dvd-spillere på qxl, og den jeg skal bruke som mitt kabinett er en Pioneer DV-535. Dette kabinettet er 8cm høyt, så det er litt lavere enn de fleste HTPC-kabinett som man får kjøpt. Det er kanskje ikke så veldig pent, men jeg har en Pioneer dvd-spiller, og en Pioneer forsterker som dette skal stå sammen med. De jeg har fra før er sølvfarget, men det passer ok sammen. Planen videre er å ta ut innmaten av dvd-spilleren. Knappene på fremsiden har jeg tenkt til å beholde, og se om jeg etterhvert får koblet de til systemet slik at play, stopp osv fungerer som på en vanlig dvd-spiller. Har også et utvalg av display å velge mellom, så det kommer også inn. Ellers så består hardware av Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD Athlon 4850E, 4GB RAM, en enkel dvd-rom, og psu fra dette kabinettet. Denne første posten er mest for å finne ut om det er noe interesse for prosjektet der ute. Jeg skriver ikke arbeidsloggen for meg selv, så hvis det ikke er noen interesse så trenger jeg ikke arbeidsloggen Jeg har allerede startet så vidt med modding av dvd-kabinettet, og planlegging av plasseringen til komponentene. Som dere ser blir det trangt, men jeg har bestemt at det er plass Som sagt er denne første posten en liten teaser, så vil dere se mer får dere skrive en liten kommentar. Link til kommentartråden Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Her kommer en liten oppdatering på det som har blitt gjort på prosjektet så langt. Det første som måtte gjøres var å fjerne innmaten i dvd-spilleren. Ganske lite elektronikk, og mye luft i et såpass stort kabinett. Det hadde vært fint å kunne brukt displayet for å få en original look. Men tror nok jeg kan glemme å få koblet det til pc'en. DVD-spilleren borte. Kortene borte. Og man sitter igjen med et ganske så flatt kabinett. Knappene i fronten på spilleren skal etter planen fungere som på den originale spilleren. Altså av/på, åpne, play, stopp, pause og spole frem/tilbake. Av/på og åpne er veldig simpelt å få koblet til på hovedkortet og dvd-spilleren, men resten av knappene blir en litt større utfordring som jeg skal se om jeg finner en løsning på etterhvert. (Er det noen som har noen tips?) Knappene er ikke plassert rett bak fronten, de sitter på to kort som ligger flatt i bunnen av kabinettet. Før jeg fikk hovedkortet var planen å beholde kortene i bunnen av kabinettet, og bare lodde på kabler på kortene. Egentlig en veldig enkel løsning. Men etter jeg fikk hovedkortet i posten, og prøvde å plassere det, ble det klart at det ikke var plass til kortene med knapper. Knappene må altså moddes for å få plass. Men første prioritet er å få plass til mb, hdd, psu og dvd, så knappene får vente. Slik ser knappe-kortene ut: Neste utfordring er å få plassert komponentene inni kabinettet. Hovedkort og PSU går akkurat ved siden av hverandre. Men siden jeg har en vanlig ATX PSU (skuffende dårlig utvalg av mindre strømforsyninger) blir det ikke mye plass til overs.I tillegg er PSU'en for høy for kabinettet. Men siden det også er mye luft i boksen til strømforsyningen, er det bare til å begynne å skru. Og resultatet er en mindre og lavere psu Som dere ser på bildet lenger opp er dvd-rom'en litt stor for det lille kabinettet. Siden psu-modden ble vellykket, prøvde jeg samme metode på dvd-romen.Men det var ikke mange deler det var mulig å plukke av. Det er mekanikken for å flytte skuffen ut og inn som tar det meste av plassen. Kanskje jeg må skaffe en slim dvd-rom isteden. Selv om jeg helst vil ha en skuff som går ut og inn for å få det mest mulig likt original-spilleren. (Slim-rommer spretter vel ut sånn som på bærbare pc'er?) Neste steg er å rette ut bunnen for å kunne feste hovedkortet. Kortene i dvd-spilleren var festet på øyer som bare er i veien for et pc-hovedkort. Så da er det bare å ta frem dremel'en. Og etter en liten stund er kortet flatt. Selv om dette er en liten pc med få komponenter så må den også ha kjøling. Jeg kommer til å begynne med stock kjøler på cpu, med gitter i kabinettet over cpu-vifta. Psu-vifta ble borte når jeg plukket psu'en ut av boksen, så den trenger å få en ny vifte. Jeg har ikke bestemt meg for hvor den skal være, men det beste er nok et hull over psu'en på samme måte som over cpu'en. Siden kabinettet er 8cm høyt var jeg spent på om det var plass til 80mm vifter, jo større vifter jo bedre. Og som dere ser er det mulighet for 80mm vifter i siden på kabinettet, men plassen ved siden av hovedkortet er begrenset. Det neste jeg gjorde var å få plassert ac-inlet til psu. Strømforsyningen som fulgte med PointOfView kabinettet er ikke av nyeste dato tror jeg (ingen sata-kabler). Den har utgang for strøm til skjerm/annet, og en on/off bryter. Det eneste som er interessant for meg er ac-inlet kontakten. Kontakten er loddet på et lite printkort med X- og Y-kondensatorer og en spole. Dette får bra plass inne i strømforsyningsboksen, men ble litt for stort for mitt oppsett. Jeg loddet løs kontakten, og merket opp et nytt hull på baksiden av kabinettet. Etter litt dremling ble hullet passe stort for den nye kontakten. Kanskje ikke helt original, men ikke langt fra For å få plass til printkortet på baksiden av kontakten vil dette bli loddet i 90 grader vinkel oppover. (En liten disclaimer: Jeg jobber med utvikling av strømforsyninger og kan derfor nok til at jeg føler meg trygg på det jeg gjør. Jeg vil på ingen måte oppfordre andre til å modde strømforsyningen på denne måten.) Det var slutten på oppdateringen for denne gang. Det kan kanskje virke noe rotete, men jeg har bare lagt inn bildene i den rekkefølgen de er tatt. Jeg ønsker fortsatt tilbakemelding fra dere om dette prosjektet er interessant i følge videre. Jeg skriver for dere og ikke meg selv Jeg tror ikke oppdateringen vil bli like store hver gang, men det kommer helt ann på hva som blir gjort på prosjektet. Si fra om det er for få bilder, for mange bilder, for mye/lite tekst eller om det er noe jeg skulle gjort annerledes. Her er iallefall kommentartråden. God natt Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Her kommer en oppdatering på hva som er gjort på prosjektet så langt. Den enkleste måten å få tilgang til kontaktene på hovedkortet var å bruke platen som følger med hovedkortet. Jeg merket opp hvor hullet skulle være, og kuttet ut med dremel. Bunnen i kabinettet er ikke helt flat. Så for å tilpasse høyden under kortet kuttet jeg deler av en plastslange som jeg bruker som avstandsstykker, og bruker skruer og muttere for å feste kortet. Og da ser det slik ut på baksiden Hovedkortet er på plass Da har turen kommet til poweret. Originalt sitter det en bryter på baksiden av poweret. Siden jeg ikke skal bruke bryteren lagde jeg noen nye kabler og satt de inn i molex-kontakten. Heldigvis har jeg tilgang på krympetang og terminaler på jobben. (Tanga koster 1100kr på Elfa ) Da er poweret montert sammen med hovedkortet. Så var det å finne en løsning for å montere harddisken. Jeg bøyde først til noen metallbiter som ejg tenkte å skru fast harddisken i. Men da ville disken bli plassert for høyt, og lyden ville forplantet seg gjennom metallet til kabinettet. Så da kom jeg på en ide om å montere disken på biter av en plastslange. Men det viste seg at kontaktene på disken krasjet med hovedkortet. Løsningen var å snu disken oppned. Jeg var innom et par slangevarianter som jeg ikke ble fornøyd med. En tynn slange gjorde at disken lå nedpå kabinettet. Og en tykk slange som gjorde at disken ble for bred på sidene. Dermed ble det en kombinasjon av de to. Jeg borret hull i bunnen, og stripset fast disken. Siden jeg skal bruke den originale powerknappen måtte jeg finne en kabel for å koble den til hovedkortet. Jeg kunne brukt en kabel fra et pc-kabinett jeg har, men har ikke lyst til å plukke deler fra det. Så isteden brukte jeg en forlengelseskabel til en rc-servo (kjøpte 10stk på dealextreme for en stund siden) For å unngå å borre hull i fronten av kabinettet, festet jeg bryterkortet med smeltelim. Smurte på rikelig, så tror ikke den løsner med det første. Monterte den på skrå for å få plass bak harddisken. Da er de flest store deler på plass. Jeg har prøvd å finne en måte å strippe en vanlig stor dvd-rom for å få plass til den, men det viser seg at det ikke går. Den krasjer i ram'en, harddisken og en kjøleribbe. Det er ikke mye plast som er mulig å fjerne fra en dvd-rom uten å ødelegge mekanismen. Så derfor har jeg bestilt en slim dvd-rom. Tror ikke det skal være noe problem å få plass til den, men må finne en smart måte å feste den på. Siden jeg skal bruke et Logitech Cordless MediaBoard Pro så trenger jeg bluetooth i pc'en. Kjøpte en bluetooth dongle på clas ohlson. Jeg vil ikke at den skal stikke ut på baksiden av pc'en, derfor skal den monteres inni. Jeg har en slik kabel for å koble på usb-headeren på hovedkortet. Men den kabelen er stor, og jeg vil minimere antall kabler. Så da var det frem med dremelen og kutte vekk litt plast. Loddet av usb-pluggen. Og loddet på en 4-pin header. Voilà, så har man en bluetooth adapter for tilkobling direkte på hovedkortet! Og det er så langt jeg har kommet til nå. Jeg har testet pc'en, og alt funker som det skal. Neste steg er å lage hull og montere vifter. Uten lokket på er temperaturen helt grei, men med lokk uten hull blir det varmt Kommentartråden finner dere her Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Sata-kablene som fulgte med hovedkortet var mye lenger enn det de trenger å være. Jeg har lett etter nettbutikker som har kortere kabler, men fant bare noen i usa som ikke sendte til norge. Derfor valgte jeg å forkorte kablen jeg hadde fra før. Begynte med å fjerne plastikken fra pluggen. Kuttet kabelen, og loddet på pluggen. Forselget loddingene med smeltelim. Og monterte sammen plastikken igjen. Sammenlignet med original kabel, så ble den en god bit kortere. Og slik ser den ut koblet til harddisken. For å få plass til dvd-rommen, måtte jeg vinkle connectoren på blåtann-adapteret. Med det samme loddebolten var varm, fjernet jeg også en overflødig molex-kabel fra poweret. Slim dvd-rommen jeg kjøpte er en standard dvd-rom for bruk i bærbar pc. Derfor må jeg ha en adapter for å få koblet den til hovedkortet. Jeg bestilte denne fra DealExtreme, så derfor må jeg vente en stund før jeg får testet dvd-rommen. Jeg bøyde til litt metall for å lage fester til spilleren. Det er ikke så god plass, så den blir bare festet i to hjørner. Slik blir den da altså montert. Planen videre er å lage hull til vifter. Siden jeg har plass til det, skal jeg bruke en 120mm som jeg kjører på 5V isteden for små vifter. Den store vifta er så og si lydløs, og prosessorvifta lager ikke mye lyd den heller. Det var dagens lille oppdatering. Kommentartråden finner dere fortsatt her Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Nå har adapteret til dvd-rommen kommet fra DealExtreme. Siden det er så trangt bak dvd-rommen moddet jeg adapteret så at strømkabelen går nedover istedenfor bakover. Siden jeg bare skal ha èn IDE-enhet, kuttet jeg kabelen så den ble kortere. Displayet jeg skal bruke er et 20x2 linjer OLED som jeg har kjøpt på Ebay. Den enkleste måten å koble et display til pc'en er å koble det til parallellporten. Da trenger man ikke noen andre komponenter enn ett potmeter for å styre lysstyrken. Parallellporten sitter internt på hovedkortet, derfor er det veldig enkelt å lodde displayet på en header. Valgte å bruke en liten bit vero-board for å gjøre det enklere å lodde fast kablene. Jeg brukte diskettstasjonkabelen som fulgte med hovedkortet. Kanskje ikke så pent, men det fungerer Displayet ble festet i to skruer som jeg limte fast i fronten. Jeg skal bruke Logitech Harmony One fjernkontroll for å styre pc og resten av tingene i stua. Jeg trengte en mottaker til pc'en, så jeg kjøpte en fjernkontroll på Ebay. Det er kinesisk (tror jeg) tekst på de fleste av knappene på fjernkontrollen, men det gjør ikke noe når jeg ikke skal bruke den. Mottakeren skal stå ved siden av displayet, så jeg plukket ut kretskortet. Jeg loddet av ir-receiveren og lysdioden. Loddet fast kabler til disse Og limte de fast i hullet der den originale ir-receiveren satt. Kretskortet ble festet med skruer som jeg limte fast. Usb-kablene fikk en kontakt for å montere den internt på hovedkortet. For å kunne bruke knappen på fronten av kabinettet til å åpne dvd-rommen, måtte jeg ha en kabel fra knappen på spilleren. Dette er litt vanskeligere på en slim-rom enn på en vanlig dvd-rom. Siden knappen følger med skuffen ut og inn er det dumt å lodde en ledning rett på knappen. Med et multimeter sporet jeg signalet fra knappen til kretskortet som sitter bak i spilleren. Signalet gikk til en motstand før det gikk til chip'en på bildet. Så det gikk greit å lodde på en ledning på motstanden. Kortet med knappene ble også limt fast i fronten (litt mye smeltelim som dere ser ). Jeg loddet på en kontakt på ledningen til dvd-rommen så det er mulig å demontere den. Slik ser fronten ut med display og ir-mottaker/LED. Jeg kuttet av leppa på den originale dvd-skuffen, og limte den fast på dvd-rommen. Dermed er det bare å klipse på den originale fronten på skuffen. Og med fronten på skuffen på plass, og deksel forran displayet ser det slik ut Så var det på tide å få luftehull i kabinettet. jeg har ventet med det til slutt for å være sikker på at vifta kunne stå der jeg hadde tenkt å ha den. Slik ser det ut originalt Maskering for å unngå riper etter stikksaga Hullet ferdig saget, og hull til å feste vifta er borret. Og med vifta på plass Det kan hende jeg må sage ut et hull til prosessorvifta også. Sånn det er nå er det ca 1 cm opp til kabinettet fra vifta. Det er ikke noe problem under vanlig bruk, men jeg har ikke prøvd å belaste prosessoren så mye ennå. Det kommer en oppdatering med bilder under bruk av pc'en etter jeg har fått satt opp Mediaportal og Harmony fjernkontrollen. Kommentartråd Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Her er noen bilder av hvordan OLED-displayet ser ut. Mediaportal LCD Smartie Kommentartråd Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Pc'en er til salgs! Kontakt meg hvis du er interesert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå