Gå til innhold

Kommentartråd: HTPC i DVD-kabinett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heftige greier. :thumbup:

Holder selv på med et lignende prosjekt (startet for noen dager siden) og plumpet over denne tråden. Her var det mye bra stoff jeg kan ta med meg i mitt prosjekt!

Et spørsmål: Den slimline dvd'en jeg kjøpte har en SATA 7+6p kontakt (slimline sata). Er det samme grensesnittet på din og i så fall; Hvor bestilte du adapteret som står bakpå spilleren?

EDIT: Fant en overgang på DealExtreme.

Kommer vel med en arbeidslogg jeg og etterhvert her på HW.no

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan bare oppdatere de som måtte treffe på denne tråden i sitt søk etter * slimline sata kabel adapter * : Jeg måtte kjøpe min kabel på eBay. Slik er det pr dags dato, men dersom noen kommer over slike i Norge er det flott om dere legger ut info om det ;)

Spørsmål til Rydin:

Hvordan koblet du pin 3 på displayet ditt?

Jeg fant flere guider på nett som sa at denne kunne settes til minus på molex, men på data-arket som fulgte med displayet står det oppgitt 2 til 5 volt (typical 3v).

Jeg tipper at disse guidene gjelder vanlig LCD med backlight og ikke OLED. Det er vel en hviss forskjell hva?

Jeg håper du kan gi meg en kjapp bekreftelse på oppkoblingen slik at jeg slipper å gjøre meg en brøler her... :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg ikke har svart her på en stund.

Det var ide grensesnitt for bærbar pc på dvd-spilleren min. Kjøpte en sånn her på dealextreme, og brukte IDE kabel.

Pin 3 koblet jeg som på dette bildet:

lcd44780.gif

Potmeter mellom +5V og jord for å kunne justere kontrasten.

Og til Marius5051 hvis du titter innom her en gang. Header kan du f.eks kjøpe fra Elfa.

_Master_: Dvd-kassa er 8cm høy. Har ingen mål på bredde og dybde nå, men fikk akkurat plass til et microATX kort.

Ellers må jeg takke alle som kommer med kommentarer. Hyggelig at dere liker det lille prosjektet mitt :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmmm.

Jeg koblet 3 til minus slik mange guider beskrev.

Nå har jeg også testet med potmeter og jeg måler ca3 volt på pin 3.

Ikke et jevla glimt å se i displayet.

Oppdager nå at pin 3 på displayet ikke er forbundet med noe på printboarden. Litt merkelig når denne skal justere kontrasten?

Hvordan ser det ut på ditt printbord på pin 3?

Ps. Jeg har sjekket pin 3 opp mot lyset og det finnes ikke prinbaner til denne tilkoblingen...

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Det er det samme som jeg har ja. Rart at pinne 3 ikke er koblet til noe, men det kan være at kortet har fler lag og banen går inni kortet.

Jeg får ikke sett hvordan displayet mitt ser ut nå (gidder ikke åpne boksen :p). Men i databladet så står det jo at pinne 3 skal ha 2-5V så jeg vet ikke hva som kan være galt.

Hvilket program bruker du? Bruker du 64bit Vista? Jeg måtte installere en annen parallellport driver enn det som er med lcdsmartie for å få displayet til å fungere i 64bit Vista.

Lenke til kommentar

Har ikke installert noe enda.

Som jeg sier kommer det ikke et eneste lysglimt i displayet og det burde det vel gjøre når man booter pc'en. Har jeg misforstått dette da?

btw. Jeg har sjekket opp mot lyset og jeg kan ikke se noen printbane nei.

Pin 3 er vel neste pinne regnet fra pin 1 opp mot 15 vil jeg tro?

Slik:

15 16

13 14

11 12

09 10

07 08

05 06

03 04

01 02

( jeg er vanligvis veldig snar å løse egne problemer, men dette var litt uforklarlig )

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Fikk testet displayet i går og det viser seg at koblingen var grei den. Nå kuttet jeg ut potmeter og strøm til pin 3 da denne er uten funksjon på mitt display. (muligens på grunn av at de setter en fast styrke på OLED displayene for å unngå korting av levetid på cellene.

Må nok tune litt på programvaren for jeg fikk litt rotete tekstfeil med standardoppsettet.

Her kan dere se en liten snutt jeg har lagt på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=7wfreOURVlg

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...