Kjartan E!de Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvis jeg ikke tar full hd, så slipper jeg veldig billig unna:P Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvis jeg ikke tar full hd, så slipper jeg veldig billig unna:P Jepp man betaler 4-5000,- for den tittelen... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) En kan selvfølgelig komme rimelig ut av det, men en går da ned fra toppskiktet. På LCD-siden har ofte de bedre TVene i størrelsen 40-42" fullHD, og det har blitt slik at nesten bare de rimeligste modellene er HD-ready. Altså, modellene som er fullHD har ofte andre vesentlige forbedringer enn bare oppløsningen. På plasma-siden får en mye bra til i overkant av 7.000 kr. I størrelsen 42" er derimot fullHD ikke særlig vanlig - uten at det trenger være negativt. Til et slik bruksområde plasma egner seg best til vil forskjellen mellom fullHD og HD-ready være veldig liten, spesielt i en slik størrelse som her er aktuelt. På plasmaskjermer skal jeg i en viss grad være enig i at man betaler en del ekstra bare for fullHD logoen. FullHD trenger heller ikke alltid være til det bedre. Med høyere oppløsning stilles større krav til bildebehandling. På SD-kilder (vanlige TV-sendinger) yter f.eks Panasonics PX-serie bedre enn den dyrere PZ-serien. Det finnes nok informasjon i tråden til å ta stilling til om det ønskes plasma eller LCD. Av LCD-TVer har jeg gitt annbefalingen Samsung 40A656, og mener denne vil passe aller best til et slik bruk jeg tolker trådstarter har. Av plasmaskjermer er Panasonics 42PX80 og LGs 42PG6000 populære og gode alternativ. Pga sortnivå hadde jeg holt en klapp på PX80/81. Endret 24. oktober 2008 av chrlod Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Man får jo full hd-tver helt ned i 5000... og det er ikke noe stor forskjell på specsa fra de som koster det dobbelte? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Man får jo full hd-tver helt ned i 5000... og det er ikke noe stor forskjell på specsa fra de som koster det dobbelte? Da får du i følge duden med ørn som avatar en HD-ready for 0-1000 kroner. Nice, den vil jeg ha! Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 hvordan er Panasonic PX80 som pc-skjerm da? åssen er det med pikselmapping og sånt? Lenke til kommentar
Dirk_Pitt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) att: Jada-Jada Jeg skjønner ikke helt hvor du har grunnlag for å være så bombastisk i dine uttalelser: "vil ikke se forskjell på HD matriale som Blueray og PS3 hvis det er det du tror". Jeg vil gjerne vita hva slags forutsetninger du har for å fastslå dette ? Jeg tør hvertfall slå fast at jeg ser forskjell på et fotografi som har oppløsning på ca 0,8 megapiksler og ca 2,1, som er den reelle forskjellen her... Vi snakker om nesten 3 ganger så mange piksler, og jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan du kan avfeie dette faktum så bryskt som du gjør her ? P.S. både PZ8 og PZ80 har den nye V-real PRO 3 processoren... Endret 4. desember 2008 av Dirk_Pitt Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Det er gjort en rekke blindtester på folks evne til å se forskjell på 720P og 1080P. Resultatet har ikke akkurat vært sprikende og de fleste ser ikke noen forskjell før skjermen er over 50”. Testene blir gjort ved vanlig sitteavstand. Dette har med hvordan øynene dine leser et bilde på normal avstand. Full HD er i stor grad et salgstriks produsentene har tatt i bruk for å skaffe seg noen ekstra tusenlapper, når du kjøper en tv. Billedkvaliteten har langt viktigere faktorer enn oppløsning, nemlig fargegjengivelse, kontrast og sortnivå. Dette er det som visuelt gir deg opplevelsen og dybdefølelsen du søker. Jo mer naturlig et bilde er, jo mer vil du bli dratt inn i handlingen på skjermen. Full HD har ikke noe å si for hvordan du intuitivt leser et bilde, men det kan ha noe å si i forhold til hva selger eller produsent forteller deg at du ser... Det er ganske stor forskjell på det. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Heldigvis flere som elsker meg en hater meg Dirk_Pitt Bava forklarer ting veldig godt som vanlig så det kreves ikke noe mer forklaring på dette. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 hva ligger egentlig i "rikstv-støtte"? ser px 80 ikke er under den kategorien... Lenke til kommentar
Dirk_Pitt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg kan skjønne at mange lar seg påvirke av selgerne på elkjøp. Men det er nå fremdeles ganske så stor forskjell på et bilde på 0,8 megapiksler og 2,1... Men en annen ting jeg absolutt ikke skjønner er hvordan de klarer å lage en 16:9 skjerm med 1024 x 768 piksler ? Såvidt jeg kan skjønne kan ikke dette bli 16:9; men 4:3 ? Er det noen som har en god forklaring på dette ? Er pikslene avlange da, eller ? Heldigvis flere som elsker meg en hater meg Dirk_Pitt Bava forklarer ting veldig godt som vanlig så det kreves ikke noe mer forklaring på dette. Ble du svar svar skyldig ?? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Det er ikke snakk om piksler! Det er snakk om hvor mange horisontale og vertikale linjer med piksler det er... NB:Rikstv støtte er innebygd dekoder, men sjekk alltid om den kan brukes i norge! Endret 4. desember 2008 av Bava Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 På LCD-fronten er Samsung og Sony regnet som de aller beste for tiden. Samsungen skal ha bedre bildebehandling, samt fått fikset input laggen den fikk trekk for tidligere. Sony's nye W4500 sliter med clouding, dessuten er den dyrere enn Samsungen. Jeg hadde helt klart valgt Samsungs 6-serie som linket til tidligere. Jeg var nesten klar for et LCD kjøp, da jeg begynte å lese om clouding. Sjokket var stort da jeg fant ut at det på ingen måte er et kun Sony-problem. Mange ulike LCD kjøpere har clouding problem, men av ulik grad. Du kan lese selv på google verden - på clouding TV. Her er link til en Samsung kjøper: http://www.avforums.com/forums/lcd-televis...6-clouding.html Her er et tips fra en kreativ clouding eier: http://www.highdefforum.com/archive/t-67498.html Problemet med LCD og clouding har eksistert i flere år. Ikke alle apparater har clouding, og du kan levere apparatet tilbake og kreve nytt. - Har du råd til det, lønner det seg altså å handle i en butikk som tar imot returvarer greit. Og LCD sin 1:1 pixelmapping er fint til PC-bruk, og Sony har gjort det bra på tester. Ville nok ha kjøpt 100hz, siden etterslepet kan medføre hakking i filmen. Ja, det er fare for innbrenning med plasma. Men du kan styre dette ved å kjøre et renseprogram etter bruk (som uansett ikke må vare for lenge). "Alle" sier at plasma er best til film og har det beste og behageligste bilde. Siden både plasma og LCD har sine styrker og svakheter, må du altså tenke igjennom ditt bruk, og hva som er viktigst for deg. Som den store vingle-Johan jeg er , kjøper jeg nok to skjermer. En stor plasma til TV/film, og en mindre LCD til PC. Å vente på den perfekte skjermen tar for lang tid. Alltid er det noe å klage på, som her: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2673143.ece Lykke til med valgets kvaler! Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Eh.. det er da ikke jeg som leter etter TV.. Jeg er klar over at clouding er et generelt problem på CCFL-baserte LCD-skjermer. Men det er i varierende grad, og Sony-TVen er et ekstremt tilfelle, hvor det er svært lett synlig. Det var detfor det ble nevnt. Innbrenning er drøftet tidligere, og er stort sett ikke noe problem ved normal bruk, men når en vesentlig del av trådstarters bruksområde er monitorbruk.. Angående opplørning: Det ER stor forskjell på 0,8 og 2,1 Mpx. Dette er like lett synlig på en TV-skjerm som på en print. Vi snakker da om statisk oppløsning. TVen blir normalt sett brukt til video som per definisjon er bilder i bevegelse. Opplørningen på bilder i bevegelse er ikke den samme som den statiske oppløsningen, og det er derfor innført begrepet "motion resolution". Øyet er heller ikke like ømfintlig for motion resolution, og derfor blir ikke HD vs fullHD like vesentlig. De beste Tvene (Pioneer 5090) kan vise motion resolution på opptil 900 linjer, mens en typisk LCD-skjerm (uten 100Hz) viser 350 linjer. Dette er ikke noe en kan sette fingeren på om en står og ser på TVene, men det blir en liten x-factor hva angår skarphet. (Samsungs LED-baserte LCD-TVer, 7- og 9-serien, har faktisk full/perfekt 1080 linjers motion resolution med de rette innstilingene) Som monitor gjør fullHD seg svært godt. Her snakker vi igjen statisk oppløsning, og ofte er arbeidsflate viktig. Jeg tipper de fleste kjører max oppløsning på PC-skjermene sine, prøv å havlere denne.. Renheten til LCD eg også å foretrekke, spesielt om en blir sittene nær skjermen. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 aff, vanskalig å bestemme seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå