Kjartan E!de Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei, dette er et felt jeg ikke har noe greie på, så jeg trenger hjelp:) noen ting tven skal brukes til: litt tv-titting, se filmer, spille spill(stepmania evt. crysis ol.) og lekser via pc, ps3/xbox360, bluray. Vet ikke helt hva som er best av LCD og Plasma... den skal helst ha VGA eller DVI, men må ikke... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Når du sier leksebruk forbinder jeg dette med Word, nettsurfing, bilbebehandling og liknende. Med andre ord en del statiske bilder. Det virker også som TV-titting ikke blir det primære bruksområdet. I så måte kan du utelukke plasma siden LCD er bedre til monitorbruk, samt plasmaskjermer i denne prisklassen vil være for mye plaget av retention (innbrenning) til bruket du nevner. Jeg vil på det sterkeste annbefale Samsungs 6-serie. Den har VGA-input, samt at den støtter 1:1 pixelmapping gjennom HDMI (kontakt 2). Det er heller ingen andre tilkoblingsmuligheter eller teknologier den mangler. Denne TVen er regnet som en av de beste LCDene på markedet. https://prisguiden.no/product.php?productId=95597 Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 jeg har sett litt på de tvene der ja^^ det er Samsung, LG og Panasonic som er best for tiden? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 På LCD-fronten er Samsung og Sony regnet som de aller beste for tiden. Samsungen skal ha bedre bildebehandling, samt fått fikset input laggen den fikk trekk for tidligere. Sony's nye W4500 sliter med clouding, dessuten er den dyrere enn Samsungen. Jeg hadde helt klart valgt Samsungs 6-serie som linket til tidligere. Lenke til kommentar
LuckySingh Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Når du sier leksebruk forbinder jeg dette med Word, nettsurfing, bilbebehandling og liknende. Med andre ord en del statiske bilder. Det virker også som TV-titting ikke blir det primære bruksområdet. I så måte kan du utelukke plasma siden LCD er bedre til monitorbruk, samt plasmaskjermer i denne prisklassen vil være for mye plaget av retention (innbrenning) til bruket du nevner. Jeg vil på det sterkeste annbefale Samsungs 6-serie. Den har VGA-input, samt at den støtter 1:1 pixelmapping gjennom HDMI (kontakt 2). Det er heller ingen andre tilkoblingsmuligheter eller teknologier den mangler. Denne TVen er regnet som en av de beste LCDene på markedet. https://prisguiden.no/product.php?productId=95597 I double this!!! Samsung sin 6 serie (656) har vunnet så mange "Best i Test" tittler! Jeg anbefaler denne på det sterkeste! koster ikke skjorta heller Endret 20. oktober 2008 av LuckySingh Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Mulig det blir den Blir det ikke etterslep på spilling og sånn med LCD? Hvor mye koster frakten på en sånn tv? Endret 21. oktober 2008 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Mulig det blir den Blir det ikke etterslep på spilling og sånn med LCD? Hvor mye koster frakten på en sånn tv? Frakt ligger på 4-500,- etterslep må du regne med på en slik skjerm, plasma har reaksjonstid på 0,001ms mens A656 feks har på 8ms og derfor er plasma teknologien best på film/fotball med raske sekvenser og også konsollspill. PC er ikke å anbafale for mye av med plasma grunnet fare for innbrenning men 2 par timer om dagen har i hvertfall ikke min LG PG6000 noen problemer med. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Det ser ut som det er stor forskjell i responstiden, men i realiteten er det flere faktorer spiller inn på det som vil være opplevd etterslep. Det er nemlig svært lite etterslep å finne på 6-serien med den nye firmwaren. Den er egentlig en super allrounder som greier seg bra på alle områder. Jada-jada: Ser du ikke tegn til innbrenninger etter 4 timers monitorbruk? Da bør du se bedre etter (lyse og mørke bilder). Om du får dette bort bruker du TVen svært mye. LCD vil også ha fordeler i å være roligere og skarpere til statiske bilder. Endret 21. oktober 2008 av chrlod Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 100hz er vel en fordel? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Det ser ut som det er stor forskjell i responstiden, men i realiteten er det flere faktorer spiller inn på det som vil være opplevd etterslep. Det er nemlig svært lite etterslep å finne på 6-serien med den nye firmwaren. Den er egentlig en super allrounder som greier seg bra på alle områder. Jada-jada: Ser du ikke tegn til innbrenninger etter 4 timers monitorbruk? Da bør du se bedre etter (lyse og mørke bilder). Om du får dette bort bruker du TVen svært mye. LCD vil også ha fordeler i å være roligere og skarpere til statiske bilder. Som regel kommer det litt retention når man har brukt en plasma lenge til enten spill eller monitor, men det er ikke synlig før du skrur av alle eksterne kilder. Moderne plasma skjermer har blitt veldig gode på dette og det sier seg selv, siden innbrenning er det eneste argumentet man kan bruke mot en plasmaskjerm når den duellerer med lcd-en. Man er avhengig av 100hz på en lcd skjerm for at bevegelsene skal være myke og yten slep. Hvis man ikke setter pris på effekten dette gir så burde man skaffe seg en plasma skjerm. Når det er sagt så er det helt riktig at Samsungs 6 serie er en veldig god lcd tv og den kan absolutt anbefales... Endret 21. oktober 2008 av Bava Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Er ikke helt med på hva du mener med skru av eksterne kilder? LG's PG6000 som ble nevnt er ikke særlig plaget men retention i forhold til andre plasmaskjermer. Men jeg har sett skygger fra DVD-menyer, 4:3-kilder og enkelte statiske punkter fra PC med høy fargeintensitet. Det forsvinner rimelig kjapt, men det er relativt lett synlig under lyse eller mørke partier når en eks ser film. Det finnes som nevnt andre argument for LCD enn innbrenning. Til monitorbruk vil bildet være vesentlig roligere og skarpere. Dessuten får man høyere oppløsninger på mindre flate - nyttig når man "arbeider". LCD-skjermene er ofte mer lyssterke, noe som er greit i veldig lyse lokaler. De veier også mindre, samt bruker mindre strøm. Dessuten har LCD veldig ofte renere hvitfarge. (Plasma har også selvfølgelig sitt sett med fordeler..) Er heller ikke helt enig i at LCD er avhengig av 100Hz. Det kommer veldig ann på hva en ser på. Til vanlig bruk er etterslep skjeldent et problem på gode LCD-TVer. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Er ikke helt med på hva du mener med skru av eksterne kilder? LG's PG6000 som ble nevnt er ikke særlig plaget men retention i forhold til andre plasmaskjermer. Men jeg har sett skygger fra DVD-menyer, 4:3-kilder og enkelte statiske punkter fra PC med høy fargeintensitet. Det forsvinner rimelig kjapt, men det er relativt lett synlig under lyse eller mørke partier når en eks ser film. Det finnes som nevnt andre argument for LCD enn innbrenning. Til monitorbruk vil bildet være vesentlig roligere og skarpere. Dessuten får man høyere oppløsninger på mindre flate - nyttig når man "arbeider". LCD-skjermene er ofte mer lyssterke, noe som er greit i veldig lyse lokaler. De veier også mindre, samt bruker mindre strøm. Dessuten har LCD veldig ofte renere hvitfarge. (Plasma har også selvfølgelig sitt sett med fordeler..) Er heller ikke helt enig i at LCD er avhengig av 100Hz. Det kommer veldig ann på hva en ser på. Til vanlig bruk er etterslep skjeldent et problem på gode LCD-TVer. Alså jeg gidder rett og slett ikke ta en Plasma VS LCD diskusjon igjen men komenterer bare med et det må være en god grunn for at plasma teknologien blir kåret til verdens beste skjerm/tv år etter år og at entusiaster bare fnyser av deg hvis du nevner LCD... Joda jeg får IR ved PC bruk som jeg ikke ser så sant ikke tv-en startes neste dag med kun sort bakrund men alikevel så forsvinner dette like fort som det kom så jeg skjønner ikke problemet... Hadde en IR logo som satt noe bedre etter 8 timers spill med PS3 det brukte hvitvaskprogrammet 1 time på å fjerne såå what ever 2008 plasma teknologien har kommet mye lengre med innbrenning en de fleste tror da dette stort sett ikke er et "ikke" problem lenger... For meg så duger ikke LCD teknologien grunnet bildene blir kunstige fargene blir helt feil men dette er fordel som pc monitor selvsagt men ikke ved tv sendinger og filmer da blir det for meg med flere helt feil. Endret 22. oktober 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Panasonic har jo noen billige full hd 42" plasma-tver... Er de noe å ha? https://prisguiden.no/product.php?productId=83094 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Panasonic har jo noen billige full hd 42" plasma-tver... Er de noe å ha?https://prisguiden.no/product.php?productId=83094 Da er det bedre å velge årets PX modell som også er billigere... PZ70 er fjorårets modell fra Panasonic PX80 er en klart bedre tv selv uten full HD. Hvorfor skal du ha full HD? er det for du har blitt bitt av full HD propogandaen eller for at du ikke vet forskjellene? https://prisguiden.no/product.php?productId=90942 Endret 22. oktober 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Det er vel fordi jeg vil ha optimal oppløsning på bluray og ps3:P Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Det er vel fordi jeg vil ha optimal oppløsning på bluray og ps3:P Full HD har høyere oppløsning men du vil ikke se forskjell på HD matriale som Blueray og PS3 hvis det er det du tror. HD ready leverer like klare, skarpe/god kvalitet dette har ikke noe med oppløsningen å gjøre... Det eneste du vil merke ved høyere oppløsning er når du kobler til en pc. Min LG PG6000 "HD ready" leverer vel så godt på HD matriale som en Panasonic PZ80 med full HD feks bedre faktisk men det er grunnet bildeprosessor/skjermen genrelt som er mer lysterk friskere i fargene en PZ modellen så glem oppløsning hvis du tenker kvalitet på HD matriale du tenker feil her for der er HD ready skjermer vel så gode. Endret 22. oktober 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Å si at LCD har flere argumenter enn innbrenning er på ingen måte å starte en plasma vs LCD diskusjon. Ved å skrive "Plasma har også selvfølgelig sitt sett med fordeler.." prøvde jeg å antyde at det på ingen måte var en slik diskusjon som var hensikten. det må være en god grunn for at plasma teknologien blir kåret til verdens beste skjerm/tv år etter år Pioneers TVer har i en årrekke blitt kåret til beste TV, men å overføre dette til at plasma er bedre enn LCD er veldig søkt. Kvalitetene Pioneer har, kan ikke uten videre overføres til andre plasmaprodusenter. Om du har satt deg litt inn i plasmateknoligien, og måten Pioneer produserer plasmaskjermer, vil du oppdage at det er pattenterte forskjeller. Disse utgjør bla vesentlig dypere sortnivå. Bare for å ha fått det sakt så er jeg igrunnen plasma-mann, men jeg er svært imot at noen prøver å antyde at enten den ene eller den andre teknologien alltid vil være best. For det er svært avhengig av modell og bruksområde. Entusiaster vil heller ikke fnyse av et LCD-valg. Samsungs 9-serie LCD blir lovprist i samme klasse som Pioneers Kuro plasma av mange entusiaster (ta et søk på avsforum). Alt til sitt bruksområde. Faktumet står at til et slik bruksområde som trådstarter antyder er LCD å foretrekke. Hvorfor skal man være nødt til å måtte "vaske" skjermen? I tillegg får man et mye mer urolig bilde til monitorbruk. Innbrenning på årets plasmaskjermer er ikke noe stort problem ved TV- og filmbruk, eller til litt spilling i ny og ne. Men problemet er absolutt ikke borte ved mye statisk bruk. Da jeg testet PG6000 ble den stående et par timer med menyen fra Istid. Gjennom store deler av filmen kunne jeg skimte "play", "velg scene", osv. Desktopbruk vil ikke være noe bedre. For meg så duger ikke LCD teknologien grunnet bildene blir kunstige fargene blir helt feil Du skal selvfølgelig få ha den meningen, men har du hatt en nyere LCD-TV og kalibrert den? Om det enerste du legger til grunn for et slikt utsagn er noen minutter i et butikklokale tror jeg du har en stor oppdagelse å gjøre. Oftest kommer plasmaskjermer med mindre skrikende farger enn LCD, men jeg har enda til gode å se TVer som er fargenøytrale (D65-kalibrerte) fra fabrikk. LCD blir faktisk ganske bra når det er riktig kalibrert. For å dra et eksempel fra 6-serien som er mye omtalt i denne tråden kan du se på grafene her: http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40A656/Calibration.htm HD vs FullHD: For video har ikke FullHD den store hensikten i 40". FullHD inneholder en del mer informasjon enn HD, men det er først og fremst synlig på vesentlig større skjermer. Klare og skarpe bilder har i aller høyeste grad med oppløsning å gjøre, men vi er ikke så sensitive for oppløsningen til bilder i bevegelse. Spesielt om bildeflaten ikke er veldig stor. For video er jeg enig i at HD (720p) er tilstrekkelig for 40", men til PC-bruk darar du nytte av høyere oppløsning ved å få større arbeidsområde. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du skriver så mye at jeg for vondt i hodet samt jeg ikke gidder å ta diskusjonen som skrevet før men du kan jo søke på Plasma vs LCD og kikke litt i dette forumet. Ja min søster har A656 den imponerer ikke meg på noen måte men jeg stopper der. Jeg har vært medlem på avforum i flere år.... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Som sakt har jeg heller ikke til hensikt å ta den diskusjonen, og har heller aldri innledet til dette. Du antyder at jeg bør lese meg opp på plasma og LCD teknologiene. Tør jeg spørre hva jeg har skrevet som antyder at jeg har behov for dette? I mitt forrige innlegg skrev jeg at du kunne ta et søk på Samsungs 9-serie på avsforum.com, dette er ikke det samme som avforum.no! Du bør også forklare hva du ikke liker med A656 om du har erfaring med denne. Det er nok av interesse for trådstarter, og absolutt mer relevant til tråden enn de siste innleggene. Endret 22. oktober 2008 av chrlod Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Som sakt har jeg heller ikke til hensikt å ta den diskusjonen, og har heller aldri innledet til dette. Du antyder at jeg bør lese meg opp på plasma og LCD teknologiene. Tør jeg spørre hva jeg har skrevet som antyder at jeg har behov for dette? I mitt forrige innlegg skrev jeg at du kunne ta et søk på Samsungs 9-serie på avsforum.com, dette er ikke det samme som avforum.no! Du bør også forklare hva du ikke liker med A656 om du har erfaring med denne. Det er nok av interesse for trådstarter, og absolutt mer relevant til tråden enn de siste innleggene. Nei da er vi enige om at vi ikke tar denne diskusjonen og mine erfaringer med A656 trenger heller ikke trådstarter få da det ligger plenty med stoff om denne modellen på dette forumet. Jeg vil heller anbefale trådstarter å kjøpe en plasma tv hvis han ønsker den beste bildekvaliteten ved tv sendinger og film samt den også er strålende på konsollspilling. Ønsker han seg en skjerm som blir fryktelig mye brukt opp mot internett surfing så gå for LCD. Endret 23. oktober 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå