Gå til innhold

Diskusjons tråd for vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Må du også huske på at når varmen fra radiatorene blir lagt over på luft som skal over komponentene i maskinen før luften skal ut bak. Vil gjør at luftensom alt er varm vil hjelpe med å varme opp kompontentene.

Smarteste er å få varmluften fra radiatorene raskest mulig ut av kabinett slik at du får kaldes mulig luft inni maskinen slik at du får kjølt ned ting som ikke går inn på radiatorene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit det men eg trur forsatt at det er bedre å blåse den varme luften ut bak enn over radiatoren som skal kjøle ned komponentene inne i pc'en.

 

Her er kabinettet han skal bruka og får meg ser det ut som det kjem varm luft over hovedkorte uansett kva han gjer så spørsmålet er om den varme luften også bør gå over den radiatoren i topp...

post-32565-1225392223_thumb.jpg

Endret av X672
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp av dere jeg gutter, får ikke eheim pumpa mi til å bli stille... har utfør eheim mod og alt. Testet pumpa ute i garasjen nå i ei bøtte med vann, og da ble den lett stille. Så må være at jeg har noe luft eller noe i den. Har satt vannkjølinga sammen igjen i pc'n nå, men pumpa bråker som bare det igjen... skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut luften...

 

pumpa står i bunn av kabinettet, så går vannet til radiatoren i toppen av kabinettet deretter til cpublokken også ut til en liten vanntank midt bak på toweret.

 

Help :blush:

Lenke til kommentar

Han vil få få altfor kraftig overtrykk vis begge radiatorene suger inn og front viften suger inn. Da vil han bare få to vifter som suger ut forhold til 5 som suger inn. Hvis viftene som suger ut er kraftigere enn de som suger inn vil det gå greit.

Hvis ikke ville jeg hat radiatoren i bunn og viften i front og bak til å suge inn. Mens jeg ville hat radiatoren i topp og psu viften til å suge ut.

Da har du 4 vifter som suger inn og 3 vifter som suger ut.

 

 

Trenger litt hjelp av dere jeg gutter, får ikke eheim pumpa mi til å bli stille... har utfør eheim mod og alt. Testet pumpa ute i garasjen nå i ei bøtte med vann, og da ble den lett stille. Så må være at jeg har noe luft eller noe i den. Har satt vannkjølinga sammen igjen i pc'n nå, men pumpa bråker som bare det igjen... skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut luften...

 

pumpa står i bunn av kabinettet, så går vannet til radiatoren i toppen av kabinettet deretter til cpublokken også ut til en liten vanntank midt bak på toweret.

 

Help :blush:

 

Har du prøvd å riste på kabinettet. Du må nok gi det litt tid før all luften kommer ut. I min lopp må tar det rundt 2 dager før all små luften er kommet ut.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen gutter.. Men det blir en vifte i front, en bak og en i siden.

Dette blir Koolance vifter som skal greie 89.452CFM. http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=23748

 

På rad i bunn blir det to Nexus 120MM PWM vifter. Greier 76 kfm.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=37529...led#ProductTabs

 

Så på rad i topp er det mine mist vifter som greier 104 m3/h.

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

 

Og til slutt er det ei i psu. Og få dette sammen blir noe jobb gitt,, :thumbup:

Men det skal gå bra. Bare jeg setter vifter rett..

 

Men setter jeg begge radene til og pushe lufta oppover, vil ikke den gjennomstrømmningen bli ødelagt av vifte framme og i siden. Kanskje viffte framme skal suge ut samme med den bake? Bare en tanke lissom

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar
Det som er planlagt til nå er viffter i topp og suge inn luft gjennom rad, i bunn viffter som suger opp og gjennom rad. Topp har to mist grønn viffter og bunn blir det nexus vifter. Kommer 3x120mm fra koolence som skal i front side og bak som flytter mye luft.

Her er systemet jeg har https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12214562

 

 

Dersom du sender luften inn i kab over radiatorene flytter du bare varmen inn igjen, og temperaturen i vann loopen din vil sakte men sikkert stige så lenge PCen står på. Og det kan faktisk bli ganske varmt. Det strider mot alle prinsipper i vannkjøling. Vifter over radiator bør ALLTID blåse ut av kabinettet. Ellers lager du en "varmefelle"

 

Husk at det er temp forskjellen mellom luft og vann som er avgjørende, mer enn hvor kald luften er (jo kaldere luft, jo bedre). Men du vil nok neppe opplece dette som et problem, dersom du ha skikkelig dimensjonert vannkjøling ... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...