Gå til innhold

Diskusjons tråd for vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Denne tråden er for å avbelaste komentarer i "Ditt vannkjølte system" tråden. Som kun skal være bilder i :)

 

Har blitt en del OT prat der i det siste slik at nå tar vi den her.

Et par regler.

Poster du bilder i "Ditt vannkjølte system-tråden" poster du dem ikke her. Du linker heller til det innlegget.

Det er den reglen jeg kommer på i farten. Har du flere? skriv dem i tråden.

 

I denne tråden kan du spørre om det meste. Men hvis det anngår å kjøpe nytt system så oppretter du en ny tråd.

Dette skal ikke være en hjelp til kjøp tråd heller bare en diskusjons tråd. Finner du tester. Link til dem også har vi en god prat rundt dem skal du se;)

 

OT om vannskjøling skal det være her:)

 

Mvh

Martin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

japp.. drev på å bladde litt bakeover i trådene men gadd ikke mer etter et par sider:P slik at fant ut det bare var å starte på nytt.

Er det ikke en regel på å ikke gjennopplive gamle tråder eller noe slikt?

 

Hmm.. Høres rart ut Elanee. Har hørt at plexi ikke har godt av alcohol som kan være i enkelte kjølevesker osv.

Lenke til kommentar

Heisann!

:!:

 

Tenkte jeg også skulle gå til innkjøp av vannkjøling til min q9550.

Elsker å overklokke, men har en tynn og slapp lommebok, som ikke har fått mat på ca 1 måned.

Vil ha et komplettsett som har store muligheter til påbygg, slik som GPU, HDD, Chipsett, og kansje RAM.

 

Har sett litt på dette

 

Alle tester sier det er bra, men har ikke sett tester av det med quad.

Tenker etterhvert å kjøpe ny radiator i tilfellet, siden den medfølgende bare har 1x120mm vifte.

 

Til dags dato kjører jeg en thermaltake sonic tower, med 2 monterte vifter.

Det som er med denne, er at under Idle, er temperaturene en ca 20celsius på CPU, og 35-45celsius i kjernene.

Under Load fyker temperaturen opp i ca 65-70 celsius på to av kjernene. De to andre ender opp på 50-65 celsius.

Er redd dette vil senke levealderen på cpuen min.

 

Er dette et bra sett?

Har søkt om rabatt/spons av det til datakjeden, i anledningen at jeg bygger meg nytt kabinett

 

PS: Bra denne tråden ble startet, grunnet at de ble minimalt med bilder i den forrige tråden...

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål, på en helt orginal pc med feks 45\65mm cpu og vanntank,pumpe og dobbeltradiator med vifte...

 

Hva bør tempen ligge på ved load og ved idle ?

Da det er altfor mye som har en innvirkning på systemet alt fra radiator, pumpe, cpublokk, vifter. Så er det totalt umulig å si.

 

Heisann!

:!:

 

Tenkte jeg også skulle gå til innkjøp av vannkjøling til min q9550.

Elsker å overklokke, men har en tynn og slapp lommebok, som ikke har fått mat på ca 1 måned.

Vil ha et komplettsett som har store muligheter til påbygg, slik som GPU, HDD, Chipsett, og kansje RAM.

 

Har sett litt på dette

 

Alle tester sier det er bra, men har ikke sett tester av det med quad.

Tenker etterhvert å kjøpe ny radiator i tilfellet, siden den medfølgende bare har 1x120mm vifte.

 

Til dags dato kjører jeg en thermaltake sonic tower, med 2 monterte vifter.

Det som er med denne, er at under Idle, er temperaturene en ca 20celsius på CPU, og 35-45celsius i kjernene.

Under Load fyker temperaturen opp i ca 65-70 celsius på to av kjernene. De to andre ender opp på 50-65 celsius.

Er redd dette vil senke levealderen på cpuen min.

 

Er dette et bra sett?

Har søkt om rabatt/spons av det til datakjeden, i anledningen at jeg bygger meg nytt kabinett

 

PS: Bra denne tråden ble startet, grunnet at de ble minimalt med bilder i den forrige tråden...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg spart litt lenger å kjøpt noe med sikkelig kvalitet. Du vil komme mye lenger med et sikkelig sett bestående av kvalitets komponenter.

Har selv hat et vannkjølingsett fra thermaltake og en del andre produkter. Etter egnetlig aldri syntes at kvaliteten på produktene dems har vært noe gode slik at jeg vil ikke anbefale deg et eneste thermaltake produkt.

 

ja jeg har ikke noe problem annent enn at de ser stygt ut men på ek vanntanken er det en sprekk i gjenga som lekker men jeg har satt den til å være opp på tanken slik at det ikke har så mye å si

 

Jeg ville ha tatt kontakt med ekwaterblocks. Og hørt om dette er normalt.

Tror nok de vil være glade for tilbakemeldinger på produkter som får feil på seg. Slik at de evt kan lage en bedre løsning på neste produkt rekke.

Kan jo faktsik være slik at du får nye? :)

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Jeg skal flytte over alt fra mitt forige kabinett til dette.

http://img.photobucket.com/albums/v290/tur...er/kabinett.jpg

 

Men nå blir det kobblet opp med to 2x120mm radiatorer. Da skal en festes oppe, med hull i toppen for ennten luft inn eller ut. Så tenkte jeg og montere den andre i bunnen.

Hva er best da? Montere viffter underst og få dem til og suge luft fra under kabinett og gjennom rad, eller viffter øverst og blåse igjennom rad og ut hull som må lages i bunn?

 

Det som er planlagt til nå er viffter i topp og suge inn luft gjennom rad, i bunn viffter som suger opp og gjennom rad. Topp har to mist grønn viffter og bunn blir det nexus vifter. Kommer 3x120mm fra koolence som skal i front side og bak som flytter mye luft.

Her er systemet jeg har https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12214562

Lenke til kommentar
Det som er planlagt til nå er viffter i topp og suge inn luft gjennom rad, i bunn viffter som suger opp og gjennom rad. Topp har to mist grønn viffter og bunn blir det nexus vifter. Kommer 3x120mm fra koolence som skal i front side og bak som flytter mye luft.

 

Eg har bruker viftene mine på samme måte, suger in kald luft utenifra og gjennom heile kabinettet og det virker utmerket hos meg.

Har 24,4C i rommet og 25,1C midt i kabinettet (målt med ein sånn inne/ute temperatur måler) :)

 

Nå har ikkje eg radiatorer på viftene mine da den er skrudd fast i eine langsida men vil forsatt tru at det å bruke kald luft utenfor kabinettet er best :)

post-32565-1225384908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vil nok si at hvis du planlegger å ha rad i toppen ville jeg ha forsøk det slik at du hele tiden hjelper varmluften oppover. Det vil si at viftene i bunn av kabinette suger luft inn mens vifter i toppen suger den ut. Da vil du få mest naturlig luft flow i kabinettet siden varmluft stiger. Men også viktig å ha overtrykk i kabinettet.

Pga da kontrolerer du hvor luften kommer. (pga da kan du letter unngå å få støv inn i kabinettet. Kjølingen vil også øke ved overtrykk)

Lenke til kommentar

Eg kan faktisk ikkje sei meg enig i det MoDzoNa seier her da eg trur dei to 120 viftene i front vil bryte varmluften som prøver å stige opp å blåse den bak i kabinettet der ei vifte blåser den ut, dermed kan begge radiatorene få kald luft over seg.

 

Eg kan no berre sei kva eg har oppdaga med min pc og når dei to 120 viftene eg har i topp blåset ut luft fekk eg ein kabinett temp på 33C pga alle hardiskene mine,

viftene sugde rett og slett opp varm luft som kunne ha gått ut bak.

 

Nå er mitt kabinett nesten to delt da men vil forsatt tru at mest mulig kald luft over radiatorene er best.

 

Men men, er jo berre til å prøve begge veier å sjå kva som gjer best resultat :)

Endret av X672
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...