Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Renhold: Hunrevis av små fluer på kjøkkenet til den nye hybelen.


Alt-Ctrl

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettop flyttet inn i en ny hybel (for meg) og på kjøkkenet er det hundrevis av bittesmå avskyelige fluer. De er over alt, inne i skapene der vi har talerkner, på vinduene og det flyr hele tiden fluer rundt omkring.

 

Utrolig kvalmendes, og det gjør selvfølgelig noe med lysten min til å lage skikkelig mat.

 

 

Bor hvor flere benytter seg av samme kjøkken, så når jeg flyttet inn var det ganske rotete. Jeg har ryddet litt nå. Men fluene er der selvsagt fremdeles. Faktisk er det verre nå på grunn av før jeg heiv ut søpla var alle fluene i den. Men nå når søpla er ute så har de ingen steder å være så de bare flyr rundt. På fredag fant jeg to fluer inne i brødposen som lå inne i ett av skapene. :eek::sick:

 

Hva kan jeg gjøre med det? Jeg har tenkt å ringe til utleieren i morgen, men om det er noe jeg kan gjøre selv med enkle grep så gjør jeg det. Tips til spray eller lignende kanskje?

 

 

edit: Beklager om dette er feil forum, men fant ikke noe som egnet seg bedre.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi har hatt samme problemet hjemme, det vi har gjort her er at vi har sotti ut glass med litt rødvin ( max 1 dl) i hjørnene på kjøkkenet.

Etter noen dager vil du se at det ligger mange døde fluer nedi der.

hvis du bytter ut rødvinen regelmessig vil de fleste forsvinne.

 

er kanksje ikke den billigste metoden å gjøre det på, men skal ikke mye vin til.

Lenke til kommentar
Mulig mulig. Går nok til innkjøp av litt av hvert i morra. Kan jo prøve en krus med øl og ett med eddik.

 

Orker ikke å ha det sånn særlig lenger i hvert fall.

 

 

Giddy up

 

 

det skjønner jeg. er ikke særlig delikat med mange ekkle små fluer rundt der du skal lage mat.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

NEI vet du hva....SLAbbedasker...hahhahah....Vi driver en bensinstasjon og har vaskeregler så det holder..Har ofte besøk av Mattilsyn også......Småfluer er over alt på denne tiden av året da de søker innomhus...Skal ikke mer til enn at det ligger frukt på en skål i en halvtime...

Lenke til kommentar

Det er viktig å lukke alt av frukt og brød inne/dekke med plast, og ikek la noe ligge og råtne i fruktskålen. Disse småfluene er overalt på denne tiden av året, men et gammelt råd er å sette ut skåler med sterk eddik rundt omkring, det skal de påstått avsky. Legger du merke til at det kommer flere fluer når du bruker vasken? Dette er fordi fluene gjerne bosetter seg oppe i kranen og nede i sluket, et halvt minutt med rennende varmtvann kan forsøkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet, jeg kastet alt av søppel og gammel mat, så brukte jeg rett og slett RAID insekts spray, og en heftig vaske og støvsuge runde etterpå. Problemet løst på en efektiv og billig måte, eneste er at du må vaske hele kjøkkene, skap og hyller nøye.

Lenke til kommentar

Insektfelle. Enten et sånt blått lys eller en lukt/lim felle man legger i vinduene. Kan sikkert få slikt på butikekr som chlas olson, mekk, nille ol.

 

Det er i alle fall mitt tips. Så lenge de er rent gjelder det jo bare å kvitte seg med de som er der smile.gif

 

Edit: Er det veldig små fluer i store mengder? I så fall er det bananfluer. Det skyldes 90% av gangene at det ligger noe mat og råtner en plass i leiligheten. (Kom på det når jeg såg hva de andre skrev).

 

"Kilden" trenger ikke nødvendigvis være på kjøkkenet. Fluene finner fint veien der fra andre steder i huset. På kjkkenet er det jo mat.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

du trenger i grunnen ikke gå til innkjøp av noe annet enn vanlige vaskemidler, og så må du bli kvitt "kilden". Disse fluene legger tusenvis av egg hver eneste dag, så om du klarer å samle 500 i en kopp med rødvin hjelper det deg mindre enn du tror. Øl vil ha motsatt effekt, de vil da formere seg i ølen, og så ender du opp med flere. Bananfluer/eddikfluer er veldig glade i øl.

 

Du må få ut det som gjør at de koser seg, plassen de formerer seg. Det er noe mat som ligger et sted og råtner. Når du får det bort, går det ikke lang tid før de er borte alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...