The_Darkness Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Heisann! En gang i tiden følte jeg at jeg kunne dette med data relativt bra, men i det siste har det skjedd så mye på markedet at jeg rett og slett føler meg litt som min gamle mor her jeg sitter og kikker gjennom jungelen av bærebare pc'r. Så jeg trenger derfor litt hjelp. Jeg trenger som sagt en ny pc, da min gamle ikke lenger duger for meg. prismessig kan vi legge oss på en maks ca 10 000,- bruksommråde blir notater på forelesning, surfing, musikk og film. kanskje også litt spill, men ikke behov for å klare det aller nyeste og beste. Andre krav: - 300-500 gb hd. - blåtann - hdmi (se film på tv fra pc) - Gjerne 4 gb ram, men dette krever vel 64 bit os? - helst ikke bluray - gjerne 14" skjerm for å holde vekten nede. men 15,4-16" går også. En venn av meg annbefalte Multicom Compal JHT00 14.1" GeForce® 9300GS med; # 14.1" Widescreen WXGA 1280x800 blank (glare) # INTEL CORE 2 DUO P8600 2.4GHZ FSB1066 3MB CACHE 25W # 320GB SATA 5400RPM 2,5" # 4GB SO-Dimm 800Mhz (2x2GB) # Mobile Intel® PM45 Chipset # Intel 802.11a/b/g/n trådløst nettverkskort (n-draft støtte) # 10/100/1000 Mbps nettverkskort # Bluetooth 2.0 # NVIDIA® GeForce® 9300M GS skjermkort 256MB # NVIDIA® PureVideo™ videoavspilling i HD kvalitet # DVD±RW Super Multi brenner # 2 stk innebygde mikrofoner (Array funksjon) # 2.0MP webkamera med CMOS støtte # WoW Video/Audio hurtigtaster # Realtek ALC268 lydkort med 2 kanals HD Audio støtte # Fingeravtrykkleser # 3-i-1 kortleser (SD/MMC/MS) # 3 x USB 2.0 (hvorav 2 stk USB Power 2A) # 1 x Mikrofon inngang # 1 x lydutgang # 1 x HDMI kontakt # 1 x VGA (skjermutgang) # 1 x Express Card 34/55mm slot # 6 cellers batteri # 2,5 kg (med 6 cellers batteri) # Mål i mm: 335x255x25,4~38,2mm med det oppsettet havnet jeg på 7848,-. Er dette noe å satse på? og hvis det nå er sånn med 4 gb ram og 64 bit os, er det bortkastet av meg å kjøpe med 4 gb? jeg har allerede Vista Ultimate norsk, og syns da det blir litt bortkastet å kjøpe med ett nytt os til 1700,-. men vil jeg merke store forskjellen? Håper noen har tid til å hjelpe mvh Sondre Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Dette ser ut som ett bra oppset, men skal du spille litt avanserte spill så hadde jeg villet satse på litt større skjermkort, men det er min mening. Har selv en Toshiba A300, med 4gb ram å 2.0 ghz dual core, funker bra nok, men hadde jeg hatt penger hadde jeg helt sikkert satset på større skjermkort. Jeg har selv ATI mobility radeon 3470 med 256 mb, funker helt greit. Men tilbake til ditt spørsmål. Ja, det ser bra ut, og det er noe å satse på. Du trenger heller ikke 64BIT for å dra 4GB ram, du klarer å utnytte 3,169gb av dem tror jeg. Så sats på 32 bit OS! Endret 19. oktober 2008 av JanO2 Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Altså, med spilling så mener jeg trackmania og den typen ;p hender også at jeg spiller litt stalker, men det er svært sjeldent. så at en maskin klarer å kjøre avanserte spill optimalt er absolutt ikke ett kriterie. En annen ting med os og 32/64 bit. er det slik at ved bruk av 32 bit vil ca 1 gb ram stå helt ubenyttet? eller er det sånn at den blir brukt til andre "skjulte prosesser" men ikke er synelig i windows? Lenke til kommentar
TempO Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Altså, med spilling så mener jeg trackmania og den typen ;p hender også at jeg spiller litt stalker, men det er svært sjeldent. så at en maskin klarer å kjøre avanserte spill optimalt er absolutt ikke ett kriterie. En annen ting med os og 32/64 bit. er det slik at ved bruk av 32 bit vil ca 1 gb ram stå helt ubenyttet? eller er det sånn at den blir brukt til andre "skjulte prosesser" men ikke er synelig i windows? som du sier tror jeg nok ikke du får brukt siste gb'n med ram... her står det litt om ytelsesforskjell på 32vs 64bit. Konklusjon her er at det ikke er mange som har behov for 64bit enda ihvertfall.. Er forresten på jakt etter bærbar jeg også å denne så jo veldig fin ut... men er det noen som veit om det går ann å spille av lyd over HDMI gjennom en reciever på denne pc'n? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Med 32 bit vista får du 3,2-3,5gb ram i realiteten hvis du har 4 bg ram.. (Dårlig forklart..) Jeg ville heller gått for denne, hvis det går greit å ha 15,4 skjerm.. Jeg ville ha tatt 320gb hardisk, 4 gb minne og Intel Turbo minne i tillegg.. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg ville heller gått for denne, hvis det går greit å ha 15,4 skjerm.. Jeg ville ha tatt 320gb hardisk, 4 gb minne og Intel Turbo minne i tillegg.. Hvorfor er den et bedre valg enn den andre? Og hva er egentlig turbo minne? For meg virker det som noe totalt unødvendig tull. greit nok at det angivelig skal gi raskere oppstart og spare opptil 20% av batteriet, men det ser jeg på som veldig unødvendig. men for all del, opplys meg hvis jeg kaster stein i glasshus her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå