Gå til innhold

Trening for å bli mer pumpa


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et lett treningsprogram som bør øke musklene på overkroppen. Jeg har tenkt til å trene 2 ganger i uka på et gratis treningssted, og muligens 1 gang hjemme med øvelser uten utstyr. Jeg har noen spørsmål:

 

- Hvordan øke kapasiteten i benkpress?

 

- Hvordan få større brystmuskler? Holder det med å kun trene benkpress?

 

- Har sett på one hundred push ups programmet, vil dette øke muskel massen, og fungerer programmet bra?

 

- Burde jeg kune trene overkropp 1 gang i uken for å ikke overbelaste?

 

- Hvordan vite hvor mange repitisjoner jeg skal ta, når jeg samtidig skal få muskler samt ikke overbelaste/overtrening?

 

- Spise før eller etter trening, eller begge deler?

 

Ang. meg, så er jeg rundt 175 høy, litt over 70 kg, 18 om 3 månder, tar ca 75 i benk kanskje, tok 80 1 gang, men aldri fått det til siden.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe du må huske på når du skal trene er å gjøre ting riktig, vis ikke kan du få skader. Også er det viktig og trene begge sider av kroppen. vis du skal trene bryst må du også trene øvre del av ryggen. Skal du trene magen er det viktig og også trene korsryggen! Gjør du ikke dette blir kroppen din helt ødelagt og du får en drålig kropsholdning!

 

Du kan trene overkropp mer en en gang i uka, men du må aldri trene de samma muskelgruppene to dager etterhverandre. Det er ikke bra for musklene, de trenger hvile.

 

Skal du få tykke muskler kan du ta en del kilo og bare 4-8 repetisjoner, men skal du få lange muskler kan du ta litt mindre kilo og 15-20 repetisjoner.

 

Det er også lurt å spise både før og etter trening. Når du skal drive med styrke trening er et lurt å spise mat med mye proteiner, eks. egg.

Lenke til kommentar
Noe du må huske på når du skal trene er å gjøre ting riktig, vis ikke kan du få skader. Også er det viktig og trene begge sider av kroppen. vis du skal trene bryst må du også trene øvre del av ryggen. Skal du trene magen er det viktig og også trene korsryggen! Gjør du ikke dette blir kroppen din helt ødelagt og du får en drålig kropsholdning!

 

Du kan trene overkropp mer en en gang i uka, men du må aldri trene de samma muskelgruppene to dager etterhverandre. Det er ikke bra for musklene, de trenger hvile.

 

Skal du få tykke muskler kan du ta en del kilo og bare 4-8 repetisjoner, men skal du få lange muskler kan du ta litt mindre kilo og 15-20 repetisjoner.

 

Det er også lurt å spise både før og etter trening. Når du skal drive med styrke trening er et lurt å spise mat med mye proteiner, eks. egg.

 

Takk for tipsene. Men du sier ikke 2 dager etterhverandre, men kan jeg f.eks trene samme muskel grupper mandag og onsdag? Jeg tror jeg har ganske korte muskler fra før av, så bør jeg forsette å trene etter det?

Lenke til kommentar

Ja, det kan du;) Så vis du vil trene veldig mye, kan du for eksempel trene overkroppen på mandag og onsdag og ben på tirsdag og torsdag. men det beste er nok å trene hele kroppen på mandag, fri på tirsdag og hele kroppen på onsdag.

 

Alstå med korte muskler, mener jeg eksplosive muskler, da blir musklene litt mer klumpete. med lange muskler mener jeg at musklene ikke blir så klumpete og de holder ut lenger. er du for eksempel en langdistanse løper trenger du lange muskler som holder ut lenge, men skal du bare løpe 60 meterne så er det lurt med eksplosive muskler.

 

Så da kan du jo bare velge hvordan muskler du vil ha også trene etter det;)

Lenke til kommentar
Musklene kan strekke seg, men vis man "pumper" sikklig trekker de seg sammen og blir klumpete..

Den slående logikken..

 

 

:roll:

 

Dette er nok bare vissvass ja. Muskellengde er for det meste genetisk bestemt, noe som burde være ganske logisk for de fleste, da det tross alt er vanskelig å flytte muskelfester..

 

for ikke å være enda en synseper må jeg desverre vise til denne artikkelen fra iform siden jeg ikke har tid til å finne noe bedre. (artikler fra iform skal etter min mening helst tas med en STOR klype salt, de har ofte mer synsing og mindre kildebruk enn en gjennomsnittlig forumpost)

Lenke til kommentar

"Skal du få tykke muskler kan du ta en del kilo og bare 4-8 repetisjoner, men skal du få lange muskler kan du ta litt mindre kilo og 15-20 repetisjoner."

Det er tull. Punktum. Aldri si det til noen igjen, det eneste du gjør er å spre usannheter. Det er mange teorier som florerer rundt om mye rart, noen av dem er mildt sagt omdiskuterte, men noenlunde plausible. Den der er helt på jordet. Så har vi det avklart.

 

 

Til trådstarter: Du kommer IKKE, jeg gjentar IKKE til å bli overtrent med det første, om du lever et normalt liv ved siden av (det vil si, ikke jobber 16 timer om dagen i tillegg til politiske verv +++) og spiser nok. Det kan du bekymre deg for om mange, mange måneder.

tren helkropp om du har trent lite fra før. Få med øvelsene benkpress, markløft, knebøy en form for roing og en form for pull-ups eller nedtrekk. mer enn det trenger du ikke med det første. Sørg for å tøye godt ut (gjerne dynamisk tøying i stedet for statisk som de fleste driver med), og suppler med litt kroppsvektøvelser om du vil. Du kan for eksempel trene 2 ganger fullkropp på studio, ta en kondisøkt i uka og en kroppsvekt-dag (siden du bare skulle to ganger på studio i uka). Drit i å fokusere på en muskelgruppe før du tar et tresifret antall kg i benk, bøy og mark.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hmm det er forsatt litt vanskelig å finne ut hvor mye man skal ta av hver, og hva man skal ta. Man skal jo trene motsatt muskelgrupper av det man trenger også. Ekke så lett når jeg ikke vet navnet på alt :p

 

Ang. trening har jeg ikke trent ordentlig på et halvt år men unntak av en gang i uka siden skolestart. Men jeg har gått på kampsport i 7 år, og vil ikke si at jeg er helt dårlig trent. Men vil bare bygge meg enda mer opp, men alikevel ikke ødelegge kroppsbygningen.

 

Det er vell ikke noe mer guider eller no jeg kan følge for å sette opp et treningsopplegg?, For jeg trenger egentlig et opplegg jeg kan følge.

 

EDIT: Har sett litt på RYP programmet, er dette noe effektivt program jeg burde vurdere å følge?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
så alle sprinterne med korte klumpete leggmuskler er alle genetisk bestemte til å bli sprintere? og alle maratonløperne med lange og små leggmuskler er bare genetisk bestemt til å være maratonløpere?

 

Kort og veldig generelt svart: Ja. Ingen hemmelighet at du skal ha genetiske anlegg for å gjøre det godt internasjonalt som maratonløper. Heller ingen tilfeldighet at løpere fra Kenya og Etiopia dominerer maratonscenen

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...