Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Skjønner ikke at folk gidder katter. De gir blanke faen i deg, og er hos deg kun fordi de får mat. Synes førsteinnlegget her viser veldig godt hvorfor det finnes noe som heter religion i det hele tatt. Jeg forøvrig tror katten er død, og ferdig med den saken. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Min kristne mening:Himmelen er ikke en fysisk plass, men en sinnstilstand. Siden katten din betydde mye for deg vil den være i din himmel når du dør. Tror nok du blander kristendom med nyreligiøsitet her nå, ja... Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Nope, er mange måter å tolke Bibelen på. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ja da, den har det trygt sammen med alle de andre kattene. Serriøst, herregud get a life. La nå de romantiske sjeler få lage sin egen virkelighet hvis det hjelper i sorgprosessen, er vel samme for deg i akkurat dette saken?! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Synes førsteinnlegget her viser veldig godt hvorfor det finnes noe som heter religion i det hele tatt. Tror ikke dette selv, men merker at jeg hadde blitt veldig glad om noen hadde trodd det, sånn at jeg hadde kunnet ha grunnlag for å gjøre et unntak i min "tro" med min kjære katt Well done. Du leste ikke førstepost men presterte å kommentere på den spesifikt. En totalt unødvendig post, jeg gir den -3 på en skala fra 17 til kaffe. Når det gjelder katter får jeg bare gjenta at alle dyr er forskjellige, noen katter oppfører seg akkurat som du beskriver, men det varierer veldig. Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er ikke sikker, men tror det heter at bare mennesker har sjel. Hvis katten ikke har sjel kan den ikke komme til himmelen, uansett hvor mye du tror på det. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er ikke sikker, men tror det heter at bare mennesker har sjel. Hvis katten ikke har sjel kan den ikke komme til himmelen, uansett hvor mye du tror på det. Som jeg sa I innlegg 7 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12211736 så snakker jo bibelen både om at dyr har en ånd, og også at mennesker og dyr har "samme livsånd". Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Før i tiden trodde man at kvinner heller ikke hadde sjel Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Synes førsteinnlegget her viser veldig godt hvorfor det finnes noe som heter religion i det hele tatt. Tror ikke dette selv, men merker at jeg hadde blitt veldig glad om noen hadde trodd det, sånn at jeg hadde kunnet ha grunnlag for å gjøre et unntak i min "tro" med min kjære katt Well done. Du leste ikke førstepost men presterte å kommentere på den spesifikt. En totalt unødvendig post, jeg gir den -3 på en skala fra 17 til kaffe. Når det gjelder katter får jeg bare gjenta at alle dyr er forskjellige, noen katter oppfører seg akkurat som du beskriver, men det varierer veldig. Er du helt tett? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Før i tiden trodde man at kvinner heller ikke hadde sjel Der strides forsatt de lærde Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Ingenting har sjel, lol. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er du helt tett? Ikke helt tett tror jeg, ellers hadde jeg vel blitt kvalt. Når det gjelder sjel, har ingenting sjel, lol. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Dyr har vel ingen sjel? Så den er neppe i himmelen. Edit: Ser dette har blitt nevnt, verset motsier heller ikke påstanden. Endret 3. november 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Er ikke sikker, men tror det heter at bare mennesker har sjel. Hvis katten ikke har sjel kan den ikke komme til himmelen, uansett hvor mye du tror på det. Som jeg sa I innlegg 7 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12211736 så snakker jo bibelen både om at dyr har en ånd, og også at mennesker og dyr har "samme livsånd". Men noen spør: Har ikke menneskene en udødelig sjel som lever videre etter døden? Mange har lært det. Noen sier til og med at døden er en overgang til et annet liv. Men den tanken kommer ikke fra Bibelen. Guds Ord lærer at mennesket er en sjel, at din sjel er deg, med alle dine fysiske og mentale egenskaper. (1. Mosebok 2: 7; jevnfør 1. Korinter 15: 45.) (...) Det står ikke noe sted i Bibelen at mennesket har en udødelig sjel som lever videre etter at kroppen er død. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Haha Jeg gidder ikke kommentere engang. ...postcount++ Jeg har egentlig lurt på hele sjelbegrepet, det ser ikke ut til at noen vet hva det liksom skal være, men å si at kvinner eller dyr ikke har det, er ikke noe problem. Det er jo ikke opphavet til tanker eller følelser... så hva er egentlig en sjel? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Ingenting har sjel, lol. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg tror de fleste Katolske teologer tror at dyr ikke kommer til himmelen, men det er ikke et dogme. Både mennesker og dyr har sjel, men dyr har ikke en intelektuell sjel. Forstår godt at du savner katten din, man knytter seg tross alt sterkt til et dyr man er sammen med i 11 år. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Ett spaminlegg er slettet, samtidig også et svar på dette innlegget. Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Nope, er mange måter å tolke Bibelen på. Lett å si det, men jeg vil si at Bibelen, slik den fremstår, ikke åpner for tolkning dithen. I så fall hadde det vært interessant å vite hvilke bibelsteder du legger til grunn for det. Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 For å prøve å ta dette litt alvorlig: jeg tolker himmelen som ett sted du havner som en "belønning" for hva du gjorde i livet. Siden en katt ikke er klar over sin egen eksistens, da kan den heller ikke forstå moral og så velge om den skal være snill eller slem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå