Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke lenger jobber i butikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde også en fin episode med det som muligens er norges gjerrigste mann. Jeg hadde slått inn 2 poser, istedefor 1. Dette var for ca 2 timer siden, og mannen kommer inn døren og rett i kassen. PRessser seg frem og hiver kvitteringen i ansiktet mitt og roper: TO POSER??? HAR JEG TO POSER??

 

Jeg spørte rolig om mannen ville ha 50 øre tilbake, eller en pose til? Samtidig som en frekk 14 åringen i køen sier "lavt"; "Herregud han må være en fattig faen". Stakkars mannen river til seg en pose og går fort ut av butikken..

hehe, dagens.

 

Har selv jobbet i matvarebutikk (Meny) så kjenner meg godt igjen ja. Helt utrolig hvor gjerrig mange folk er. Om en i kassa hadde slått inn feil på feks epler, så jeg måtte betale 10kr mer enn det jeg skulle, hadde jeg ikke laget noe nummer ut av det. For å være ærlig, syntes jeg folk som nøye studerer kvitteringer på under et par hundre kroner, er temmelig kjipe. Såfremt det ikke er noen åpenbare feil da.

Lenke til kommentar

Jobber selv i matvarebutikk for tiden (Mega), har jobbet der siden februar så det har nok oppstått noen episoder ja.

 

Den jeg husker best kommer fra en dame som er nokså kjent på det senteret. Butikken ligger altså på et kjøpesenter med flere butikker. Denne damen har blitt vist bort fra senteret flere ganger på grunn av dårlig oppførsel. Blant annet for å skjefte og smelle på andre kunder fordi hun ikke fant handleposen sin. Det viste seg at den hadde hun satt igjen på kiosken like ved utgangen.

 

Men så over til min episode.

 

Vi hadde nettopp fått et nytt system på tobakk varene. Det kalles VenSafe. For de som ikke vet om det så er det altså at det står diverse automater med touchscreen inne i butikken som folk velger hva de skal ha på. Deretter betaler de denne lappen i kassen og får det ut i en automat som står utenfor butikken.

 

Denne damen som jeg nevnt skal altså ha en del røyk. Tror det var to pakker med sigaretter og en pakke med tobakk. Jeg gjør som vanlig, scanner inn lappene og legger dem på hyllen der folk bruker å legge fra seg pengene. Det hele går greit, damen tar lappene og går. I det hun går forbi automaten tenker jeg at hun kommer til å glemme det og går rett forbi. Jeg fikk rett. Tenkte ikke noe mer over det akkurat da siden det stod flere kunder i kø.

 

Men så skal du se. Et par minutter etterpå kommer hun tilbake. "Jeg glemte nesten røyken min jeg!" sa hun. "Å ja" svarte jeg med et lite smil og fortsatte med kundene i kassen. Damen begynner å rote litt i vesken sin, men finner ikke lappene. Hun leter i lommer, men finner dem bare ikke. Hun blir bare mer og mer oppgitt og etterhvert blir hun retter sagt sur. Hun kommer bort til meg og ber meg om å hjelpe henne med å finne lappene. Siden det var ganske lang kø kunne jeg ikke akkurat hjelpe henne. Og uansett vil jeg ikke rote rundt i andres lommer og vesker. Så jeg spørr henne om hun har lett overalt osv.

 

Denne damen blir bare surer og surere og skjeftingen tar seg opp. Hun spørr om vi bare har en kasse åpen akkurat nå. Dette var på kveldstid så vi har kun 2 kasser åpne. Jeg svarer da naturligvis at det er en åpen kasse lenger nede. Dermed begynner hunne å rope og skjefte til kundene som står i kø at de skal gå til kassen lenger nede så jeg kan hjelpe henne med å hjelpe. De reagerer selvfølgelig ikke. Etterhvert kommer ei som sitter i informasjonen til Coop Mega. Den lå like ved kassen min så hun hadde fått med seg hele situasjonen. De leter litt rundt kassen, men finner ikke lappene. Vi prøver å snakke henne til fornuft og sier at hun sikkert har lappene en plass i lommene eller no sånt.

 

Husker ikke helt hvordan det endte, men jeg tror hun fikk røyken sin siden hun hadde kvitteringen slik at hun fra informasjonen kunne åpne skapet med all røyken og plukke den ut manuelt til henne.

 

Jeg ble selvsagt veldig sjokkert, og det var slettes ikke noe morsomt å sitte der. Men i ettertid er det en situasjon jeg smiler godt av når jeg tenker over det. Etter at hun hadde dratt ble vi også enige om at hun sikkert hadde lappene i en av lommene sine. :!:

Lenke til kommentar

At det går ann.

 

HUN roter bort lappene sine, og krever at DU hjelper henne med å finne dem.

Har selv jobbet med kundeservice og har erfart at enkelte kunder krever alt for mye service.

 

Edit: Den setningen ble litt rar :)

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Har også en dame som alltid skal kvervulere på prisene. Var en gang hun hadde kjøpt noe sukker eller noe sånt. Og så kom hun å sa at den prisen som hun betalte var høyere enn den som stod på hyllen i butikken. Så jeg ble med henne inn i butikken og fant fram til hyllen. Den prislappen stod veldig langt ned og var egentlig ganske vanskelig å se. Men uansett. Hun skulle ha tilbake de 3 kronene eller hva det var.

 

Virker nesten som hun leter opp feil bare for morro skyld.

 

Hun har også klaget over at det ble satt ut tilbudsskilt en lørdag når tilbudet ikke gjalt før på mandag. "Folk kan bli lurt på det der!" sa hun. Er så utrolig vanskelig å ta slike ting med et smil. Får bare lyst til å skjefte og smelle tilbake. :p

Lenke til kommentar

Jobba på ica en gang i 2007 elns, møkkasted å jobbe, en sjef som var idiot osv. men en ting likte jeg: når folk klagde på ulikheter mellom kasseprisen og hylleprisen og de ba om å snakke med sjefen så kom ho bare å sa "beklager men vi må forholde oss til prisen i kassa"

men en annen ting, når vi får varer så forventer kunder nesten at man plukker fra hverandre den store haugen med varer for å finne 1 ting til kunden som kunden kan komme innom 1 time senere å kjøpe:P

irritabelt

Lenke til kommentar
Jobber selv på bensinstasjon, og det er fasinerende hvor gjerrige enkelte er.

En gang var det enn mann som skulle ta ut 200 kroner. Han skulle ikke ha noe annet. Da kassesystemet nekter en å ta ut penger uten at en kjøper noe, er standardprosedyren når folk ikke skal ha noe å slå inn ett øre i kategorien "kiosk", for så å slå inn 200 på uttak. Mannen, som forøvrig sliter med alvorlige mindreverdighetskomplekser, så på kviteringen at han hadde betalt 200,01 kroner, og nermest roper ut at han har da for faen ikke kjøpt noe til ett øre. Han følger så opp med å bostavelig talt skjelle meg ut, og kaller meg ting som inkompetent, tilbakestående og ironisk nok også gjerrig. Han henvender seg så til sjefen, og refser henne kraftig for dårlig opplæring (det var min andre dag i jobben). Det ender med at sjefen får øverført det ene øret tilbake til kortet hans, og han vandrer illsint ut av butikken.

Da jeg jobbet i butikk gjorde jeg det så enkelt at jeg sa det slik som det er at det ikke er mulig å ta ut penger uten å handle, så om de bare ville ta ut penger så måtte kjøpe en pose. Jeg fikk som regel lov å beholde posen :love:

Lenke til kommentar

For å ikke virke veldig krass, så vil jeg legge til at jeg skjønner veldig godt at det er irriterende med de som klarer finne to kroners forskjell på én av gudene veit hvor mange varer. Hadde en fast kunde som var helt ram på å finne akkurat de varene i ene butikken jeg jobba. Og det er selvfølgelig ekstra stress å få sjekka prisen som står på hylla og sammenligne med prisen i kassa under rush og sånt, men rett faktisk skal være rett. Lureri kan callsenterene ta seg av.

Lenke til kommentar
Men når man akkurat har fått nye priser i systemet og ikke rekki produsere lapper / festa alle lappene enda da?

Jupp. Det din sjef har gjort kalles å dra en spansk en, og er altså ikke lov. Bare vent til kunden som klager tilfeldigvis har jobbet noen år self som butikksjef. Annonserte priser (altså prisene i butikk og prisene på reklameplakater utenfor, samt priser i kundeblad mm.) er gjeldende. Hva kassa sier har nada å si.

 

Forøvrig så skyldes det latskap fra sjefen og ikke noe annet. Alle butikksystemer jeg har kommet bort i har mulighet for å skrive ut etikketter, og vente med selve prisoverføringen til kassaapparatet inntil prisene er satt ut i butikk.

 

Forøvrig lærte jeg på kundeservicekurs at når en kunde klaget over prisforskjell fra etikett/plakat og kasse (med unntak av slike som til stadighet pirker på en krone etc.) skal man med fordel gi en liten påskjønnelse (f. eks. en eske mokkabønner, en liten pose konfekt, e.l.) som takk for at de gjorde deg oppmerksom på feilen.

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg ikke i butikk, men har nå møtt min del av rare folk/kunder gjennom jobben. Er anleggsgartner forresten.

 

Situasjon 1:

Holder på å grave ned en sandfangkum. Har sperret av området og satt opp skilt om at fotgjengere skal benytte fortau på andre side. Har i tillegg alt av vedtak osv liggende i gravemaskinen. Med andre ord, fulgt alt av regler. Etter jeg har fått ned sandfangkumen (men ikke satt på lokket) kommer en mann bort til meg. Han har ignorert alt av skilt (ikke helt uvanlig) og åpnet byggegjerdet. Jeg ber han gå utenfor gjerdet, så skal jeg bli med han og snakke med han. Han blir helt vill, kjefter og smeller, truer med å anmelde meg (vet ikke for hva) osv. En annen fra jobben ser dette og kommer for å hjelpe meg med å få han vekk (han har nå begynt å balansere rundt på kanten til kummen). Vi får han til slutt vekk og jeg begynner å planere grusen rundt og gjøre alt ferdig. Så er det lunsj. Setter meg på en stein et stykke unna. Fyen kommer tilbake og klarer å snuble i skuffen på gravemaskinen, jeg går bort for å hjelpe han opp. Og han slår til meg. Til slutt blir politiet informert og kommer og henter han. Han var visst en kjenning. I forklaringen sier han at jeg kun hjalp han opp for å vise at jeg var av høyere rang enn han eller noe sånt.

 

Situasjon 2:

Gruste en vei i en park. Ligger en skole i nærheten og elevene der pleide å løpe på denne grusveien i gymen. De hadde selvfølgelig gym da jeg holdt på å gruse. Egentlig ikke noe problem. De kunne fint løpe der selv om ejg holdt på å gruse. Men plutselig har jeg en halv 10. klasse etter meg for at det ble tyngre å løpe i den nye grusen. Fikk en god del trusler. Og flere av de "tøffe" i klassen skulle banke meg osv. Ikke det at noen av de så særlig skummel ut, men vet ikke hva sjefen min hadde sagt om jeg begynte å sloss med 10. klassinger i arbeidstiden. Av og til er det fint å kunne sette seg inn i en hjullaster!

 

 

 

I tillegg er det jo utallige kunder som tror jeg jobber gratis. Skal for eksempel mure en mur i en hage og de kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke samtidig kan bæskjære epletreet deres, eller lappe hull i asfalten på parkeringsplassen til boretslaget osv. Selv om jeg prøver å forklare at det sikkert kan fikses om de ringer til kontoret eller sjefen min og avtaler en pris for det. Skjer faktisk daglig at folk forventer at jeg skal fikse ting gratis for de. Og det som er enda mer vanlig er at tilfeldige forbipasserende tror det er jeg som bestemmer hvordan ting skal være...og ikke bare på anlegget jeg er på, men i hele byen. På mandag holdt jeg for eksempel på med å legge ledeheller for blinde på en side av byen, da en stoppet bilen sin og kom ut og lurte på om jeg kunne sette ned fartsgrensen et helt annet sted. Var 80 der nå, men han ville ha 60. Han hadde ringt til veikontoret, men de gjorde jo ingenting med det, så da var det visst mitt ansvar å få fikset det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Det må jeg si, her var det også litt om butikker som burde hatt et kurs i kundebehandling. ;)

 

Har selv jobbet i en Coop butikk som jevnt ligger i toppen av systemet i Coop Vestfold og Telemark, når det kommer til kundeundersøkelser og lignende, og gjør det godt - og det til tross for at vi alltid er svært villige til å føye seg etter kundens ønsker. Er varen feilpriset, prisinformasjonen lett å forveksle, whatever, så fikk kunden varen til den prisen. For bare et par kroner gidder ikke jeg sjekke hyllen engang. Hva er nå 2,- tap for butikken, mot en sint kunde som kanskje lar være å handle der neste gang?

 

Og er det et problem med nye priser i kassesystemet kontra hylleprisene, så bør noen se an rutinene på slikt. Er ikke verre enn å skrive ut lapper før det overføres til kassene. Prisendringer er gjerne annonser på forhånd.

 

Forøvrig har jeg blitt slått til på jobb, truet på livet et par ganger av den samme narkomane typen, har opplevd slåsskamp i butikken, en person fikk et anfall/hjerteinfarkt på utsiden +++.

 

Man lærer i hvert fall mye om seg selv av å jobbe i butikk. Terskelen min for å bli skremt er ganske mye høyere nå enn før. Ingenting av det overnevnte har gått innpå meg, man blir rett og slett bare lei av dumme mennesker med store ord.

 

En av de morsomme episodene var mannen som klokka 21 kom inn i butikken, og tasset til kassen med den største selvfølgelighet med en sixpack øl. Jeg måtte se to ganger på fyren (som så ganske normal ut) og varene hans før jeg litt fortumlet sier at han ikke kan få kjøpe øl nå, for ølsalget stengte klokken åtte.

 

- Ja?

- Jaaa, derfor det ligger duk over. Klokka er nå ni, og ølsalget stenger som sagt åtte.

- Ja, på kvelden ja. Er åtte på morran nå.

- Heh, nei, ganske sikker på at det er kvelden nå.

- Å faen... Unnskyld!

 

Så gikk han.

 

Kom to småtråkk inn i butikken en annen gang, og lempet på med røyk, skulle ha masse snus osv. Var vel snakk om tobakk for 4-500,- til sammen. Greit nok, jeg så jo de ikke var gamle nok, og lurte på hva slags unnskyldning de kom til å diske opp.

 

Jeg finner frem alt, scanner det, og man kan SE hvor fornøyde de blir over at dette virkelig går veien. Så spør jeg etter legitimasjon, og han ene drar opp et bankkort, og leverer det med største selvfølgelighet. Jeg kikker på det, smiler litt og spør "Kjenner du meg igjen?"

 

- Hmm, nei?

- Å nei... jeg gikk i klasse med broren din. Han som du har lånt legget til. Såeeeeh, godt forsøk.

 

De løp omtrent ut av butikken. Alle andre kunder som sto rundt kassene hørte og så det jo, så forståelig kanskje. ;P

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Erfaring: Bunnpris 8år

 

Opplevd pokker så mye, så det er ikke rå å huske alt.

 

Sak: Hadde feks en fast kunde som NEKTET å betale med meg, fordi jeg hadde i følge han knust en rute med han for 10år siden. Det kan ikke jeg huske. Så når han sku betale så sto han der leeeenge til det kom noen andre i kassa. Så klart så hoppet jeg i kassen hver gang han skulle betale:P

 

2. Jeg sto å pratet med noen kompiser, så rett ettepå kommer den spesi dama å tyter om at jeg har baksnakket henne, og sier hun er synks osv.

 

3. diverse fulle karer som ramler rundt om kring.

 

4. Alltid arti med mindreårige som skal kjøpe røyk eller alko.

 

5. Mid-age damer som legger ann på meg

 

6. Utrulig mange ting, men kommer ikke på.

 

Savner den jobben dog den er dårlig betalt. Utrulig sosial jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...