Gå til innhold

Darkfall is coming!


Anbefalte innlegg

Det han "Mike" sier om clipplane kan vel også være det nye værsystemet eller?

 

Noen devs har tidligere sagt at i noen tilfeller kan man se langt, andre ganger ganske kort avhengig av været.

 

DF er vel et av de første MMOene som lar været påvirke gameplay på denne måten.

 

Angående de som klager på grafikk osv:

Det er ganske stor forskjell på perspektivene til oss som har fulgt spillet siden det ble annonsert og de som begynte å følge spillet siden beta annonseringen i september. Etter det har det nesten vært som The september that never ended.

 

AV brukte ganske lang tid på å få nettverks og serverteknologien på plass. Dette fordi de kjører på en mye nyere måte enn "tradisjonelle" MMOer. De har kanskje 1/10 av ressursene enn de fleste andre MMO utviklere har, og skal samtidig gjøre noe "nytt". Da sier det seg selv at ting som grafikk blir nedprioritert for å få spillet ut dette århundret, og heller pusse videre på det etterhvert. Den ufattelig mengden med grafikk og animasjoner som skal til for et MMO kan ikke gjøres på samme nivå som f.eks et statstøttet selskap ala FunCom med 200 ansatte gjør(som forsåvidt fikk 80% av all artwork og lore til AoC servert rett i fanget).

Dessuten har Claus fra AV(som vel egentlig er sjefsutvikler) sagt i et tidligere intervju at "others can have shiny, we want smooth(som i høy fps)".

 

Så for oss som har fulgt spillet og som hele tiden har hatt passe realistiske forventninger, virker en del av kommentarene fra folk her og på DF forumet ganske så "ufortjent".

Husk også at det er en versjon av DF der en god del av funksjonaliteten er avskrudd for å kunne feilsøke bedre.

Endret av Skvate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at flere av dem som skriver her har behov for å fremstille dette spillet og dens "rettmessige spillerstab" som en slags "oldschool elite" innen mmos, samt å fremstille personer som ikke har spilt mmos i mange år, og som "liker wow-type-spill" som ikke "harcore nok" for dette spillet. Dette spillet er jo ultimat hardcore, siden det er full sanbox, annerledes, fattig firma, bare for en liten gruppe,masse bugs og crappy animasjoner.

 

Men er du faktisk hardcore?

 

Darkfall burde faktisk egne seg mer for casual spillere enn f.eks wow. Som vi vet begynner først den egentlige moroa i wow når man er høyeste mulige lvl, før dette er det i all hovedsak bare grinding, og et ønske innerst inne om at man var max lvl. For en casual spiller tar det mao. år og dag før det interessante virkelig begynner, mens her er man igang fra starten av.

 

Gear betyr ikke på langt nær like mye som i wow. Dvs, man slipper å grinde instances for å kunne være en fullverdig kriger pvp messig. Jeg har også lest at 5 totalt nybegynnere kan lett ta en som har spilt over lengre tid. Dvs, -bortimot alle kan ta del- og gjøre nytte pvp messig. Og det -er- jo faktisk pvp som er den viktigste grunnen til at mange folk liker mmos.

 

Det er også hevdet at man ikke kan stille krav til dette fattig-firmaet på samme måte som en kan til f.eks blizz, med alt dette innebærer. Men det er ikke bare dette fattig-spillet som har tatt lang tid å produsere, wow tok forbannet mange år, det også. I tillegg tar blizzard ikke en krone for å utsette utgivelsen akkurat når det måtte passe dem. Det er mao. ikke bare dette fattig-selsakapet som "gjør som de vil" angående frister og hva info de gidder gi til brukerne.

 

I tillegg er det å forstå av enkelte at dere tror at denne "hypen" om spillet er noe som spillselskapet "ikke ønsker". Tror dere kanskje at dette spillet handler om noe annet enn penger for denne gjengen? Kanskje noen tror at de har håper på mindre folk som vil spille spillet deres slik at de får mindre lagg på serveren når de spiller det selv? Eller at de føler seg mer "beæret" over å ha bare personer på serveren som ser på seg selv som "oldschool"?

 

Det er flere som innbiller seg at de er mer oldschool eller mer hardcore enn andre her, blandt annet fordi de ikke er "08/09"-darkfall-er, eller fordi de "synes wow er for tapere (les:nyetablerte spillere)", som i stor grad bare er fordi wow er svært populistisk mmo. Slik kan man høye sin e-penis ved å tale majoriteten midt i mot. Mange av stedene i teksten hvor jeg har brukt "wow" her, kan dette byttes ut med "populistisk mmo". Jeg forventer selvsagt ikke at noen skal kjenne seg igjen i budskapet her, men jeg forventer at mange skal kjenne igjen andre i dette budskapet.

Lenke til kommentar
Det han "Mike" sier om clipplane kan vel også være det nye værsystemet eller?

 

Noen devs har tidligere sagt at i noen tilfeller kan man se langt, andre ganger ganske kort avhengig av været.

 

DF er vel et av de første MMOene som lar været påvirke gameplay på denne måten.

 

Angående de som klager på grafikk osv:

Det er ganske stor forskjell på perspektivene til oss som har fulgt spillet siden det ble annonsert og de som begynte å følge spillet siden beta annonseringen i september. Etter det har det nesten vært som The september that never ended.

 

AV brukte ganske lang tid på å få nettverks og serverteknologien på plass. Dette fordi de kjører på en mye nyere måte enn "tradisjonelle" MMOer. De har kanskje 1/10 av ressursene enn de fleste andre MMO utviklere har, og skal samtidig gjøre noe "nytt". Da sier det seg selv at ting som grafikk blir nedprioritert for å få spillet ut dette århundret, og heller pusse videre på det etterhvert. Den ufattelig mengden med grafikk og animasjoner som skal til for et MMO kan ikke gjøres på samme nivå som f.eks et STATSTØTTET selskap ala FunCom med 200 ansatte gjør(som forsåvidt for 80% av all artwork og lore servert rett i fanget).

Dessuten har Claus(som vel egentlig er sjefsutvikler) sagt i et tidligere intervju at "others can have shiny, we want smooth(som i høy fps)".

 

Så for oss som har fulgt spillet og som hele tiden har hatt passe realistiske forventninger, virker en del av kommentarene fra folk her og på DF forumet ganske så "ufortjent".

Husk også at det er en versjon av DF der en god del av funksjonaliteten er avskrudd for å kunne feilsøke bedre.

 

Du har noen gode poenger, men du feiler mye i din bekrivelse av Funcom. Greit, de får noe statsstøtte (hvorfor ikke?), men det er minimale inntekter her. Likeså er kanskje kommentaren din rundt artwork og lore rettet mot AoC og noen eldre spill som Casper, men resten av Funcoms produksjoner fra Den lengste reisen til the secret world er totalt egenprodusert. Morsomt hvordan du påberoper deg en slags seriøs, nøktern autoritet ("the september that never ended") og samtidig føler behov for å rakke ned på et firma på en noe flåsete måte. Du skyter deg selv i foten mao.

Lenke til kommentar

fireofawakening:

 

Har forstått det slik at folk vil ha et MMORPG som går vekk ifra den vanlige modellen fordi det er så oppbrukt, og dermed er det veldig også vanskelig for utviklere å skape noe virkelig revolusjonerende når det allerede er blitt gjort meget bra fra før. Folk leter etter noe nytt, AoC skulle være det, men feilet totalt.

 

Nå ser vi jo at slike type spill starter å dukke opp, Darkfall blir (kanskje) den første av denne type spill, Mortal Online er den neste store kjempen av slike spill, det kommer også andre skill baserte MMORPG's som jeg ser fram til.

 

Jeg tror ikke Darkfall blir noe stort, men det gjør ikke noe, flere slike spill blir utvklet og perfeksjonert basert på tidligere spill. Det er bare et spørsmål om tid før vi får et ordentlig bra skillbasert MMORPG slår an. Derimot som vi alle vet så er det "inn" å hate alt som er populært, så når et slikt spill kommer så vil alle hate det og vil lete etter noe som er utenom det vanlige.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
I tillegg er det å forstå av enkelte at dere tror at denne "hypen" om spillet er noe som spillselskapet "ikke ønsker". Tror dere kanskje at dette spillet handler om noe annet enn penger for denne gjengen? Kanskje noen tror at de har håper på mindre folk som vil spille spillet deres slik at de får mindre lagg på serveren når de spiller det selv? Eller at de føler seg mer "beæret" over å ha bare personer på serveren som ser på seg selv som "oldschool"?

Det kan jo også være at de har lyst å dra inn spillerne over lenger tid? Begynne med en mindre gruppe mens de fikser det verste av bugs og problemer. Og lar hypen vokse gradvis, og spillerne kommer etter hvert som spillet er på et passende stadie for dem? I stedet for at hele MMO verdenen følger nøye med i forventing om at alt funke. Følger med på hvert feilsteg, og sprer nyheten umiddelbart med fire utropstegn. Den massive hypen tar en full vending (Vi er temmlig mottakelige for andres meninger). Alle får med seg alle problemene og stikker av og aldri kommer tilbake? AoC anyone?

 

Jeg vet ikke hvordan de tenker, men det høres ikke dumt ut.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Det kan jo også være at de har lyst å dra inn spillerne over lenger tid? Begynne med en mindre gruppe mens de fikser det verste av bugs og problemer. Og lar hypen vokse gradvis, og spillerne kommer etter hvert som spillet er på et passende stadie for dem? I stedet for at hele MMO verdenen følger nøye med i forventing om at alt funke. Følger med på hvert feilsteg, og sprer nyheten umiddelbart med fire utropstegn. Den massive hypen tar en full vending (Vi er temmlig mottakelige for andres meninger). Alle får med seg alle problemene og stikker av og aldri kommer tilbake? AoC anyone?

 

Jeg vet ikke hvordan de tenker, men det høres ikke dumt ut.

 

Det hørtes VELDIG fornuftig ut. Det er bedre å begynne med 100 000 fornøyde brukere å stige ved hjelp av jungeltelegrafen, enn å begynne med 700 000 som forventer alt for mye og får alt for lite og sprer det til alle som vil og ikke vil høre det.

 

Et eksempel på at det utrolige hatet mot AoC har hatt effekt; alt maset til haterne hadde gjort meg så skeptisk til spillet at når jeg endelig skulle begynne å spille spillet (kjøpte det tidlig, men hadde lite tid til å spille) så hatet jeg det allerede.

(Det hører med til historien at jeg nå digger spillet, og har sakte men sikkert begynt å levle en Dark Templar. Koser meg faktisk, mer enn jeg har gjort i noe annet MMO!)

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at flere av dem som skriver her har behov for å fremstille dette spillet og dens "rettmessige spillerstab" som en slags "oldschool elite" innen mmos, samt å fremstille personer som ikke har spilt mmos i mange år, og som "liker wow-type-spill" som ikke "harcore nok" for dette spillet. Dette spillet er jo ultimat hardcore, siden det er full sanbox, annerledes, fattig firma, bare for en liten gruppe,masse bugs og crappy animasjoner.

 

Men er du faktisk hardcore?

 

Det har ingenting med "hardcore" eller "casual" å gjøre. Det har med erfaringer og forventninger å gjøre.

 

Kommer man fra WoW der dette spillet var sitt første steg innenfor denne sjangeren så forventer man nok noe litt annerledes enn det man vil bli møtt med i Darkfall.

 

Folk er kanskje nå vante med at man skal bli fortalt til hvor man skal dra for å gjøre en eller annen form for progresjon i sitt spill, det gjør man ikke her.

Folk er kanskje nå vante med at det finnes masser av ting å gjøre, ting en sysselsetter seg med når det gjelder måter å få en progresjone på. WoW har jo alle slags typer for "stige-systemer" for å få gear. Man har rep, man har instancer, man har PvP-arena, PvP-minigames etc etc. I Darkfall så må man finne ut av dette selv. Man må finne ut av hva en har lyst til å holde på med og gradvis lage sin person samt spille på en egen måte for å få mest ut av dette selv.

 

Man kan velge fra dag 1, å starte med crafting, og dermed putte/få en haugevis av stats/skills inn der. Dette vil jo da isåfall peke denne spilleren mot et endgame som vil bety mye farming, PvP/ganking for farming, samt trading og regelrett en må ha oversikt over priser og økonomien i spillet for å kunne leve på dette.

En annen person kjører PvP fra dag 1 og blir en "rogue/rød" person.

Denne personen retter seg da mot en litt annerledes endgame der han må være forsiktig, han har ikke mange personer som vil ønske å gruppere med han, samt han får ikke tilgang til de store byene.

 

Dette er valg som kan være litt harde å forstå for en "WoW" spiller som aldri har følt noen konsekvenser på det man har gjort i et slikt spill. Man risikerer ikke å miste en masse timer med arbeid om man gjør en liten feil i woW, og det er dette mange folk nok kommer til å misslike. Noen kommer til å slutte på dagen, mens andre tar lærdom av dette og prøver på nytt.

 

Risk & Consequence vil for mange være en ukjent del av et slik spill, det samt mangelen på retningslinjer til hva en skal gjøre.

 

 

Darkfall burde faktisk egne seg mer for casual spillere enn f.eks wow. Som vi vet begynner først den egentlige moroa i wow når man er høyeste mulige lvl, før dette er det i all hovedsak bare grinding, og et ønske innerst inne om at man var max lvl. For en casual spiller tar det mao. år og dag før det interessante virkelig begynner, mens her er man igang fra starten av.

 

Gear betyr ikke på langt nær like mye som i wow. Dvs, man slipper å grinde instances for å kunne være en fullverdig kriger pvp messig. Jeg har også lest at 5 totalt nybegynnere kan lett ta en som har spilt over lengre tid. Dvs, -bortimot alle kan ta del- og gjøre nytte pvp messig. Og det -er- jo faktisk pvp som er den viktigste grunnen til at mange folk liker mmos.

 

Ja, jeg er helt enig. Casual spillere burde føle seg hjemme i Darkfall nettopp pga man betyr noe. Guilden kaster deg ikke ut pga du er inaktiv i en uke ettersom når du er tilbake og det er krig for borgen din så trenger de deg sårt. Man vil nok ikke føle en trang for å måtte spille i 10 timer om dagen for at guilden skal klare å gjøre progresjon gjennom PvE instancer som krever XX restistance gear f.eks.

 

Grunnen til at det er mer "casual-friendly" er også det faktum at progresjon handler mer om lagånd og samarbeid enn personlig progresjon/utvikling.

Det er såå mye mer viktig at hele guilden har medium gear fremfor at 1 eller 2 stykker er opprustet med full epics der resten går rundt med scraps når det gjelder mass-PvP.

Man må tenke mer på helheten i et slik spill, noe som også omfatter de casual spillerne.

 

 

I tillegg er det å forstå av enkelte at dere tror at denne "hypen" om spillet er noe som spillselskapet "ikke ønsker". Tror dere kanskje at dette spillet handler om noe annet enn penger for denne gjengen? Kanskje noen tror at de har håper på mindre folk som vil spille spillet deres slik at de får mindre lagg på serveren når de spiller det selv? Eller at de føler seg mer "beæret" over å ha bare personer på serveren som ser på seg selv som "oldschool"?

 

Alt har selvfølgelig med penger å gjøre. Aventurine lager ikke dette gratis for oss.

 

Men de håpet nok heller at spillet skulle starte stille og rolig, og heller bygge opp hype gjennom "word of mouth" etterhvert som tiden gikk. På den måten ville de ha kunne oppgradert både spillet og serverparken etterhvert som pengene kom inn og heller da kunne følge en naturlig oppgang i spillet, på lik måte som EVE har gjort det.

 

Nå vil de mest sannsynlig få en litt merkelig start ettersom de faktisk ikke har nok kapasitet til å støtte opp under alle de som har vist interesse, dermed vil nok folk bli frustrerte over at køene f.eks er på flere timer. Kanskje må man stykke opp "releasen" i flere biter der folk må komme inn i grupperinger. Noe som forståelig nok ikke kommer til å bli så populært blant massene.

 

Det er flere som innbiller seg at de er mer oldschool eller mer hardcore enn andre her, blandt annet fordi de ikke er "08/09"-darkfall-er, eller fordi de "synes wow er for tapere (les:nyetablerte spillere)", som i stor grad bare er fordi wow er svært populistisk mmo. Slik kan man høye sin e-penis ved å tale majoriteten midt i mot. Mange av stedene i teksten hvor jeg har brukt "wow" her, kan dette byttes ut med "populistisk mmo". Jeg forventer selvsagt ikke at noen skal kjenne seg igjen i budskapet her, men jeg forventer at mange skal kjenne igjen andre i dette budskapet.

 

Igjen, du har nok missforstått.

World of Warcraft er et fantastisk spill, og jeg har brukt flere år på det selv.

Det er nok ingen spill som vil kunne ta tronen vekk fra dette spillet når det gjelder "theme park" spill.

 

Det heler handler om forventninger og erfaring når man skal hoppe fra WoW som et førstegangs MMO til Darkfall. To spill som ligger på hver sin side av skalaen innenfor sjangeren MMOG's.

 

Det jeg og mange andre sier er at man skal lese seg inn og prøve å forstå hva Darkfall handler om, så vil nok mange "WoW" spillere elske Darkfall for hva det er, og jeg er sikker på at vi kommer til å se en masse "WoW" guilds som kan vise styrke etterhvert, men igjen, BARE hvis de vet hva de drar til.

Lenke til kommentar
Ulempen er at DF er et fantasy spill med sverd og skjold, denne sjangeren er veldig oppbrukt og det går ikke lenge før folk er lei av spillet hvis det ikke er veeeldig bra laget.

Gameplay betyr alt. Dessuten er det en helt ny verden. Det er jo ikke som om folk går lei krigsfilmer. Er det bra, så er det bra. Sjanger = ubetydelig.

Lenke til kommentar

Liker det bedre og bedre til mer jeg leser i tråden, tror dette blir et ganske unikt mmorpg med en kanskje litt liten men sold spillerbase. Også måtte jeg jo ha denne i mine innlegg. Jeg skal utvilsomt prøve spillet.

 

Fantasy er knall! Selv om det hadde vært hyggelig med flere sci-fi mmorpgs.

 

Blir nok dverg på meg eller ork, alvene var ikke særlige attraktive. Vår er mini rasene jeg føretrekker? :D

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Ophus: Jeg er enig i en del av det du sier, dog ikke alt. Der vi fremdels skiller lag tror jeg er ved grunnoppfatningen av hva utvalget vi betrakter består i. Dvs, hvem er disse personene som har mottatt all denne hypen, og gjerne også startet og holder den ved like? Er det hvem-som-helst som spiller dataspill? Eller er det personer som allerede er i en mmo-verden, og er dedikert og interressert i denne slags spill? Jeg vil påstå at utvalget vi betrakter, dvs dem som vil prøve darkfall, består av denne siste gruppen, og ikke den første. MMO-spillere er spillere som jeg vil påstå er personer som er langt mer dedikert til hva de driver med enn vanlige dataspillere, blandt annet fordi mmo er svært tidkrevende og koster penger. Denne gruppen med spillere vil mao. langt oftere enn en vanlige "dataspiller" være forberede og informerte om hva de vil møte når de går til et nytt spill. Mitt poeng er altså at mye av påstandene som rettes imot spillergruppen som er "hypet opp" og som kommer til å prøve seg på darkfall, derfor ikke er satt i lys av at disse spillerne faktisk ikke er fullstendig urutinerte, eller så impulsive at de kaster et spill på dør det første øyeblikket de feiler, kjeder seg, finner bugs eller liknende. Eller med andre ord, jeg tror at flere debattanter her har undervurdert utvalget som betraktes av spillere. Jeg vil ikke påstå at jeg har rett heller, egentlig, da det strengt tatt er mye spekulasjoner og påstander basert på antakelser her, og kanskje har debattantene faktisk vurdert påstandene i lys av en mer korrekt beskrivelse av utvalget enn jeg har.

Lenke til kommentar
Du har noen gode poenger, men du feiler mye i din bekrivelse av Funcom. Greit, de får noe statsstøtte (hvorfor ikke?), men det er minimale inntekter her. Likeså er kanskje kommentaren din rundt artwork og lore rettet mot AoC og noen eldre spill som Casper, men resten av Funcoms produksjoner fra Den lengste reisen til the secret world er totalt egenprodusert. Morsomt hvordan du påberoper deg en slags seriøs, nøktern autoritet ("the september that never ended") og samtidig føler behov for å rakke ned på et firma på en noe flåsete måte. Du skyter deg selv i foten mao.

 

Redigerte litt på innlegget mitt for å få inn at det var AoC jeg siktet til i denne sammenhengen. Mente ikke å "rakke ned" på FunCom...var bare en ressurssammenligning. FC har lengre erfaring med spill og MMO utvikling enn Razorwax/AV.

 

Angående det med never ending september kommentaren, så syntes jeg den passet med tanke på hvordan DF-forumet har utviklet seg siden september i fjor.

 

For å beskrive hvordan det kan føles for "gamlinga" kan man ta en titt på denne

Webcomicen

Lenke til kommentar

fireofwakening: Du setter alle MMO spillere i samme gruppe spillere, det gjør ikke jeg.

 

Man har mange undergrupper i MMO sjangeren. Og det er her jeg mener at Darkfall er så forskjellig fra World of Warcraft og andre lignende spill at man er nødt til å sette seg inn i en slik verdenen og forstå den før man hopper inn i det, pga gjør man ikke det så vil man få et slag på nesen.

 

Folk liker en masse forskjellige ting i et spill, som jo også da naturlig nok innbefatter MMO sjangeren. Noen liker muligheten for å drive på med PvE uten noen muligheter for å bli "forstyrret". Dermed PvE servere i enkelte spill. Andre liker usikkerheten og dermed PvP servere. Noen liker å rollespille mer enn andre, og ergo man har RP servere.

 

Alt dette har man ikke i Darkfall. Det er 1 verdenen og man må først forstå hva denne verdenen inneholder før man hopper inn.

 

Forventer man hauger med Quests pga det er Quests man elsker mest ved et MMO så er Darkfall simpelthen ikke et spill for deg.

 

Forventer man at et spill vil ha muligheten for at man skal kunne gjøre PvE uten noen form for forstyrrelser så er ikke Darkfall for deg.

 

Vil man helst se en stødig progresjon i et MMO spill der alt man gjør ender opp med at man som spiller vil være mer "mektig" i form av visuelle effekter som gear og eiendommer, så vil nok Darkfall overraske deg litt.

Her kan man miste fryktelig mye om man gjør ting feil, så man må ikke være hårsår for at man blir satt tilbake noen måneder hvis man er "uheldig".

 

Det er liksom slike ting som man må forstå før man hopper inn i spillet, og det er dette man må forvente i det. Klarer man det så vil man nok få det bedre i dette spillet enn andre "normale" MMO's. Nettopp pga følelser og slike ting betyr litt mer her.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

No har eg riktignok ikkje lest gjennom alle sidene i denne tråden.

Men er det nokon som har begynt å planlegge eit Laug? evt er med i eit som rekruterer.

 

Og svar på diskusjonen som ser ut til å foregå her:

Det handler ikkje om at DF er så veldig hardcore.

DF appelerer til eit begrensa publikum, der det overhodet ikkje er meiningo å vera noko for alle. På same måte som War appelerer til PvP interesserte spelarar. Og AoC til graphwhores som er interessert i ein anna måte å slåst på(comboane)

For noken er begge desse spela den beste MMOen dei har spelt. Menst andre har kasta CDplatene for lenge sidan.

 

Og til han som skreiv at 5 stykker kunne ta 1 person( i bra gear)

Det skal du ikkje vera for sikker på, då dei 5 har kanskje litt lett for å kome borti kvarandre med sverdet sitt? ergo drepe kvarandre.

Du kunne heller sagt det slik at 1 person KAN drepe fleire på lag mot han.

Og tatt i betraktning at det er skill based combat så vil ikkje gear vera særlig relevant.

Omtrent som Body Armor hjelper deg i CS>> ein med skills kan lett ta ein med Armor, sjølv om han sjølv ikkje har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...